پرورش شتر در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد

پرورش شتر در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد
رئیس شبکه دامپزشکی خوسف گفت: استان خراسان جنوبی با توجه به اقلیم و شرایط جوی پیش رو باید به سمت پرورش شتر برود زیرا تا چند سال آینده با وجود خشکسالی های پی در پی امکان پرورش دام سبک و سنگین توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
رضا محمودی زاوه افزود: شهرستان خوسف با داشتن پتانسیل بالای پرورش شتر با جمعیت دامی بالغ بر 2 هزار و 350 راس دام سنگین، 105 هزار راس دام سبک، 74 واحد طیور صنعتی و با راه اندازی کشتارگام دام بستر مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در راستای پرورش شتر دارد.
وی بیان کرد: لازم است اهمیت جایگاه صنعت شترداری استان بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی گفت: در آینده نزدیک شهرستان خوسف دارای کشتارگاه دام و طیور خواهد شد و در حال حاضر موافقت اصولی برای این واحدها صادر شده است که انتظار می رود کشتارگاه دام صنعتی با ظرفیت کشتار دام گوسفند و بز، گاو، شتر و شترمرغ خواهد بود و از این حیث در استان و حتی شرق کشور منحصر بفرد شود.
رئیس شبکه دامپزشکی خوسف افزود: برای اینکه بتوان توسعه شترداری را سرعت بخشید باید به سمت تشکیل تعاونی واحد در شهرستان پیش رفت و از اختلاف و منطقه ای عمل کردن پرهیز کرد.
وی همچنین گفت: همزمان با دهه مبارک فجر 2 طرح دامپزشکی شامل کلینیک و مرکز مایه کوبی و داروخانه دامپزشکی در شهرستان خوسف افتتاح می شود.
محمودی زاوه ادامه داد: این طرح ها شامل کلینیک و داروخانه دامپزشکی است که با افتتاح آنها خوسف دارای 2 داروخانه، 2 مرکز کلینیک و مایه کوبی در شهرستان می باشد و در مجموع چهار دامپزشک در این حوزه فعالیت می کنند و انتظار می رود با شرایطی که بوجود آمده است رقابت در ارائه خدمت با کیفیت بهتری انجام شود.
وی گفت: در حال حاضر پنج دامپزشک و پنج کاردان دامپزشک در این شهرستان در حال فعالیت هستند و شرایط مطلوبی را از لحاظ واگذاری مسئولیت به بخش خصوصی داراست.
رئیس شبکه دامپزشکی خوسف اظهار کرد: در راستای اصل 44 قانون اساسی به منظور خصوصی سازی و واگذاری تصدی گری دولت به بخش خصوصی، بخشی از کارها به افراد دارای شرایط واگذار می شود و دولت نظارت بر عملکرد آنها را برعهده دارد.
وی گفت: مراکز درمانی که توسط سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی مجوز فعالیت اخذ می کنند در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های مشترک دام و انسان نقش اساسی را در کمک به مجموعه دامپزشکی کشور دارند و بخش خصوصی در تمامی رده‌های خود اعم از مراکز درمانی، مایه کوبی، داروخانه، مسئولان فنی و ... بازوی توانمند و اجرایی بخش دولتی محسوب می شوند.
وی بیان کرد: نمی توان جدایی بین 2 بخش قائل شد و رسیدن به اهداف عالیه سازمان دامپزشکی مستلزم تعامل و همکاری بین آنها است.
محمودی افزود: سیاست کاری شبکه دامپزشکی در راستای حمایت از بخش خصوصی و عدم دخالت در کار درمانی است و نظارت مستمر و منظم را بر عملکرد این بخش ها انجام می دهد و در صورت تخلف و کم کاری برابر ضوابط برخورد قاطع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 200 مورد بازدید از عملکرد مسئولان فنی در بخش خصوصی صورت گرفته است گفت: بر این باور هستیم که فراهم کردن بستر کار برای بخش خصوصی در کنار حمایت از این مراکز باید منتج به خدمات بهتر و با کیفیت تر به بهره برداران این بخش شود و رضایت فعالان عرصه دام و طیور از شاخص های ارزیابی عملکرد بخش خصوصی محسوب می شود.
شهرستان خوسف در فاصله 35 کیلومتری بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است.
 
کلمات کلیدی پرورش شتر شتر
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com