پرورش 6 میلیون واحد دامی

پرورش 6 میلیون واحد دامی
علیرضا توانا با بیان اینکه اردبیل قطب تولید گوشت قرمز در کشور است، عنوان کرد: این استان بیش از شش میلیون و 145 واحد دامی دارد که از این تعداد بیش از 31 هزار و 800 راس گاو اصیل و 24 هزار راس گاو بومی است.
به گفته وی بیش از دو میلیون و 448 راس گوسفند که بیشتر توسط عشایر ایل سوون پرورش داده می شود در این استان وجود دارد که گوشت استان و سایر استانهای همجوار را تامین می کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از نگهداری 476 نفر شتر تک کوهانه و دوکوهانه در منطقه مغان خبر داد و افزود: شتر دوکوهانه به عنوان سرمایه های ژنتیکی منطقه محسوب می شود و اردبیل تنها استان در کشور است که در پرورش این نژاد پیشتاز بوده و توانسته با کمک پژوهشگران و دانشمندان از انقراض این نسل جلوگیری کند.
430 هزار تن شیر در اردبیل تولید شد
به گفته توانا از این تعداد دام موجود در استان بیش از 430 هزار تن شیر خام در سال گذشته تولید شده است که با اصلاح و بهبود کیفیت پرورش دام برای افزایش تولید در واحد سطح تلاش می شود.
وی به کارگیری شیوه های اصلاح نژاد و توجه به تغذیه دام را در کنار کاهش قیمت تمام شده تولیدات دامی را از برنامه های مهم این سازمان دانست و عنوان کرد: جیره غذایی دامهای پروتئینی و شیرده متفاوت است که توجه به این امر و بهبود نحوه تغذیه دام در افزایش میزان تولیدات این استان موثر است.
قیمت نهاده های دام کاهش یافت
این مسئول از کاهش قیمت نهاده های دامی در آینده نزدیک خبر داد و مطرح کرد: در روزهای اخیر اتحادیه دامداران استان کنجاله سویا به میزان مورد نیاز وارد بازار کرده اند و دامداران به قیمت پایینی می توانند علوفه مورد نیاز دام را تامین کنند.
توانا یادآور شد: با توجه به اینکه استان اردبیل قطب دامپروری کشور محسوب می شود گوشت عرضه شده در این استان با کیفیت مناسب و با قیمت پایین تر از میانگین کشوری عرضه می شود.
هدفمندی یارانه ها سبب بهره وری در تولیدات دامی شد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل از کاهش هزینه های اضافی در بخش تولیدات دامی بعد از اجرای هدفمند سازی یارانه ها خبر داد و تصریح کرد:  بعد از اجرای این قانون مصرف بی رویه نهاده های دامی کنترل شده و از همه مهمتر تولید کنندگان به فکر افزایش بهره وری هستند.
وی افزود: در دو سال اخیر رغبت دامداران استان برای کسب آموزشها و مشاوره های لازم بیشتر شده و همه تلاش می کنند قیمت تمام شده خود را کاهش و کیفیت تولید را افزایش دهند.
 
کلمات کلیدی پرورش دام
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com