پرهیز واردکنندگان، از تحویل نهاده ها به بازار

پرهیز واردکنندگان، از تحویل نهاده ها به بازار
انجمن صنایع طیور ایران جهت جلوگیری از التهاب بیشتر بازار و حل بحران های موجود در خصوص نهاده های دامی خواستار تعامل بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشکل های تخصصی صنعت شد.
در همین خصوص نامه ای از سوی این انجمن که به امضاء مدیرات تشکل های صنعت مرغداری ایران رسید، به وزارت صنعت و معدن و تجارت ارسال گردید که متن نامه به شرح زیر می باشد:

جناب آقای دکتر غضنفری
وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت
باسلام
احتراماً، پیرو جلسه مورخه 18 / 04 / 92 ستاد محترم تنظیم بازار و حضور چند دقیقه ای نمایندگان تشکل های محترم تولیدی و اظهار نظر قائم مقام محترم وزارت صنعت و معدن و تجارت مبنی بر تامین ذرت و سویا با ارز مرجع به نرخ  12260 ریال تا پایان سال جاری و اظهار نظر نماینده تشکل ها مبنی بر عدم تخصیص ارز از مورخ 02 / 04 / 1392  تاکنون و به دلیل نامشخص بودن نرخ  ارز و التهاب شدید در عرضه  مواد اولیه و افزایش قیمت و ایجاد بحران در صنعت مرغداری و نیز اظهار نظر آقای محمدیان شمالی به عنوان مدیر عامل محترم شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر تحویل کلیه نیازهای نهاده های تشکلهای صنعت مرغداری به استحضار می رساند:
1- مصاحبه مسئولین اجرائی مبنی بر پایان عمر ارز مرجع و تامین ارز بر اساس نرخ برنامه و بودجه سال 1392 و عدم تعیین تکلیف کالاهای موجود در بنادر و انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام و کالاهای گشایش اعتبار شده بر اساس ارز مرجع موجب التهاب شدید در بازار گردیده است. در نتیجه واردکنندگان از بیم پرداخت مابه التفاوت آتی، از تحویل نهاده به بازار خودداری می‌نمایند و در نتیجه قیمت نهاده های اصلی صنعت طیور (ذرت و کنجاله سویا) در طول 10 روز گذشته سیر صعودی داشته و خود را به قیمت تامین نهاده ها با ارز بودجه ای نزدیک کرده است. این امر موجب نگرانی شدید و سردرگمی تولید کنندگان و بهم ریختگی بازار شده و چنانچه سریعاً نسبت به شفافیت و چگونگی تحویل کالاهای موجود اقدام نگردد، کمبود مواد اولیه موجب کاهش جوجه¬ریزی و حذف گله¬های مولد خواهد شد.
2- مصرف سالیانه سویا و ذرت به ترتیب 5/2 و 5/4 میلیون تن از منابع وارداتی تامین می¬گردد که از این مقدار در سال زراعی 1391 و 1392 حداکثر مقدار تحویلی به کلیه تشکل¬های مرغداری کمتر از 10 درصد مورد نیاز بوده و این در حالی است که شرکت پشتیبانی بخشی از تعهدات خود از بابت دریافت گوشت مرغ از تشکل¬ها را انجام نداده است. نتیجه اینکه الباقی نیازهای واحدهای مرغداری از بازار آزاد تامین شده است. سوال اینجاست که چه کسی از این مابه التفاوت قیمت نهاده بهره برده است؟ که تولیدکنندکان گوشت مرغ و تخم مرغ موظف به جوابگویی و پرداخت این ما بالتفاوت شده¬اند و مجبور هستند کالای تولید شده شان با نهاده به نرخ ازاد را به قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه نمایند.{tor_sutitle}قیمت نهاده های اصلی صنعت طیور (ذرت و کنجاله سویا) در طول 10 روز گذشته سیر صعودی داشته و خود را به قیمت تامین نهاده ها با ارز بودجه ای نزدیک کرده است{/tor_sutitle}
3- تقاضا دارد در این مرحله گذار برای جلوگیری از تشتت و سردر گمی، کلیه مواد اولیه وارداتی با نرخ ارز موجود توسط تشکل¬های تولید بصورت یکپارچه انجام پذیرد .
4- با توجه به فرمایشات آقای دکتر مفتح مبنی بر تخصیص ارز 12260 ریالی در واردات کنجاله سویا و ذرت، نسبت به ابلاغ مورد فوق به بانک¬ها برای جلوگیری از اخذ تعهد مابه ¬التفاوت نرخ ارزی از وارد کنندگان ( و مآلاً از تشکل¬ها) که موجب التهاب و افزایش قیمت شدید خواهد شد اقدام عاجل مبذول فرمایند.
5- بر آن بودیم برنامه¬ای برای کاهش عوارض گذار از ارز دواتی ارائه نمائیم لیکن با عنایت به تاکید موکد قائم مقام محترم وزارت صنعت و معدن و تجارت مبنی بر عدم تغییر نرخ ارز کالاهای اساسی تا پایان سال از این مهم گذشتیم ، حال درخواست دارد برای جلوگیری از هر گونه بی نظمی و التهاب در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در صورتی¬که سیاست ارزی، تغییر نرخ ارز است، شایسته می-باشد به جای اعلام آنی موضوع ابتدا با تشکل¬های تولیدی و نمایندگان بخش خصوصی بعنوان  بازوهای تصمیم سازی برای سیاست¬گذاران کشور در میان گذاشته می¬شد تا با برنامه¬ریزی مشترک و مشخص از میزان عوارض سوء آن کاسته  و عبور از این مرحله دشوار با تسهیل بیشتری میسر می-شد.

امضاء کنندگان
آقای حسین مقدم نیا - اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور
آقای هدایت اصغری - اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار
آقای مهربانی - انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه
آقای پورسمر - صندوق حمایت از توسعه صنعت  طیور کشور
آقای فارغی - انجمن صنایع طیور ایران
 
نظرات شما
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۲/۰۴/۲۵

    چرا باید بفروشند وقتی میتونند جنسشونو به دو برابر قیمت بفروشند خوب نه تعزیرات با این سروران کاری دارند و نه دیگران الان هم یه فرصت طلایی به میمنت آقایان دولتمرد به دست آورده اند طبیعیه که تا بالا بردن قیمت صبر کنند من فقط از این سروران بزرگوار عاجزانه استدعا دارم هر کاری میکنند زودتر چون مرغ دیگه تحمل گرسنکی رو نداره

    پاسخ...
  •  

    حسين مولائي گفت : ۹۲/۰۴/۲۶

    با سلام
    بايد از مسئولين پرسيد چرا فشار را روي اين قشر از جامعه گذاشتن اگه ما آهن فروش بوديم آهن مي گذاشتيم تا وقتي كه هر وقت دلمون خواست بفروشيم اما حالا چون مرغ و جوجه موجود زنده و حساسيه بايد به خاطر حرف چند تا خبر نگار و جو سازي برخي افراد كه اصلا ارتباطي با اين صنعت ندارند اين صنعت را هم مثل برخي صنايع نابود كنيم
    با تشكر

    پاسخ...
  •  

    علی اسدالهی گفت : ۹۲/۰۴/۲۷

    آقا ما نباید این شغل را انتخاب می کردیم. دوستانم را که نیگاه میکنم چه جوری کرور کرور با دلالی پول در می آورند می فهمم که چکار کردم. ضمنا اینجا چیزی که به جایی نرسد فریاد است.فکر می کردم مشکلاتم را اینجا بیام بگم حل میشه . نه اقا

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com