پرداخت هزینه جنگ تجاری آمریکا و چین از جیب صنعت دام و طیور ایران

پرداخت هزینه جنگ تجاری آمریکا و چین از جیب صنعت دام و طیور ایران
آمریکا تعرفه سنگینی را بر واردات آلومینیوم و فولاد چین وضع نموده است.  چین در واکنش به این تصمیم ترامپ تعرفه واردات 128 قلم کالای آمریکایی از انواع گوشت و نوشیدنی گرفته تا میوه و خشکبار و ... را 25 درصد افزایش داد و این یعنی آغاز جنگ تجاری بزرگ چین و آمریکا.
ده کشور هستند که 85 درصد کل ذرت جهان را تولید می کنند که یکی از مهمترین غلات مورد استفاده در خوراک دام و طیور می باشد. تولید جهانی این محصول نزدیک به یک میلیارد تن بوده که بیش از 35 درصد از این میزان در آمریکا تولید می شود. چین دومین تولیدکننده¬ی بزرگ ذرت پس از آمریکاست. در این مورد برزیل و اتحادیه  اروپا در یک طبقه جا می گیرند، هر کدام کمی بیش از 7 درصد تولید جهانی را در اختیار داشته در حالی که مابقی شش کشور دیگر کمتر از 13 درصد در مجموع تولید دارند.
 بنابراین ما چهار کشور پیش روی خود داریم: آمریکا و چین رهبران جهانی هستند، برزیل و اتحادیه ی اروپا کشورهای عمده ی تولیدکننده و مابقی شامل شش کشور دیگر (اوکراین، مکزیک، آرژانتین، هند، کانادا و روسیه) تولیدکنندگان بزرگ به حساب می آیند و دیگر کشورها را می توان در دسته ی کوچکی جا داد که اهمیت زیادی ندارند.
در حال حاضر  دو قطب بزرگ تولید و تجارت نهاده های دام و طیور جهان با یکدیگر گلاویز شده اند. چینی هایی که تا دیروز عصر از آمریکایی ها خرید می کردند از امروز به سمت آمریکای لاتین می روند و در نتیجه تقاضا برای آمریکای لاتین افزایش پیدا می کند و مشتریان قبلی آمریکای لاتین بازار را به سمت آمریکا تغییر می دهند. بعبارتی تغییر نقشه تجاری نهاده ها در شرف وقوع است.
در این بین امروز قیمت کنجاله سویا در بازارهای بین المللی در هر تن به 490 دلار رسید و ذرت به 250 دلار در هر تن رسید. قیمت هایی که پیش بینی می¬شد صنعت مرغداری و دامپروری ایران در اواسط اردیبهشت ماه به آن برسد خیلی زودتر به واقع داد و بدون شک طولی نخواهد کشید که تاثیرات خود را در قیمت نهاده های دام و طیور ایران خواهد گذاشت و این یعنی پرداخت هزینه و خسارت جنگ تجاری آمریکا و چین از جیب صنعت دام و طیور ایران و احتمالاً خرده کشورهای مصرف کننده این نهاده های مهم.
 
نظرات شما
  •  

    کاملادرسته گفت : ۹۷/۰۱/۱۹

    بله کاملادرسته

    پاسخ...
  •  

    Esmaeil گفت : ۹۷/۰۱/۱۹

    بله کاملادرسته ولی اینکه میگن بایدبه خودکفایی اقتصادی برسیم نبایدحرف بزرگترازدهنمون بزنیم اقتصادجهان روچین وامریکا کنترل میکنن

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com