پرداخت 235 میلیارد تومان طلب کشاورزان طی هفته آینده

پرداخت 235 میلیارد تومان طلب کشاورزان طی هفته آینده

فارس -سیدمحمد موسوی، در پاسخ به این پرسش که آیا بهای جوی خریداری شده به نرخ تضمینی به کشاورزان پرداخت شد، گفت: هنوز این مبلغ پرداخت نشده و هفته آینده 235 میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی جدید که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به بانک مرکزی و از سوی آن بانک به بانک کشاورزی ابلاغ شده، دریافت و طلب کشاورزان پرداخت می‌شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: یکی از مشکلات اساسی در جهت دریافت تسهیلات تکلیفی و سرمایه‌ در گردش خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری ماده 17 و 55 قانون بودجه سال جاری است که هر گونه تضمین تسهیلات بانکی توسط شرکت‌های دولتی را ممنوع کرده و برای خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و دریافت تسهیلات تکلیفی از بانک با مشکلاتی روبرو شده است.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 250 میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی دریافت شده و بهای محصول کشاورزان در کمترین فرصت به آنها پرداخت شده است، اما اکنون حدود 235 میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار هستیم.
موسوی افزود: با پرداخت طلب کشاورزان در مجموع 485 میلیارد تومان بهای محصولات خریداری شده به نرخ تضمینی در سال جاری پرداخت خواهد شد که البته این رقم حدود 30 درصد کل نیاز سرمایه‌ در گردش برای خریدهای تضمینی سال جاری به شمار می‌رود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: برابر جدول نقدینگی دولت در سال 87 برای تأمین نقدینگی سال جاری همان رقم اختصاص یافته است، در حالی که میزان خرید محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته از رشدی معادل 9 برابر برخوردار بوده، بنابراین لازم است تأمین گردش نقدینگی و تسهیلات تکلیفی اصلاح و افزایش یابد.
وی افزود: خرید تضمینی جو از کشاورزان تا 15 شهریورماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت و در حال حاضر برداشت جو در کشور عملاً‌ به پایان رسیده و در برخی از استانهای ییلاقی مانده است که تا آن تاریخ بیش از 98 درصد جو تولیدی برداشت و خریداری می‌شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: پیش‌بینی می‌شود، امسال یک میلیون و 400 هزار تن جو به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود و با دریافت تسهیلات تکلیفی جدید در هفته آینده کل طلب کشاورزان پرداخت خواهد شد.
موسوی افزود:با توجه به پیش‌بینی افزایش خریدهای تضمینی و تعاونی محصولات کشاورزی در سال جاری که به 4.7 میلیون تن خواهد رسید، نامه‌ای با امضای وزیر جهاد کشاورزی به معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاون اول رئیس جمهور نوشته شده است که نسبت به تأمین 1600 میلیارد تومان برای تأمین نقدینگی اقدام شود که تأمین 485 میلیارد تومان حدود 25 تا 30 درصد این رقم را شامل می‌شود.
وی افزود: دولت با توجه به سایست رئیس جمهور در حمایت از کشاورزان و تولید داخل برای پشتیبانی تولید و خرید تضمینی تسهیلات لازم را تأمین کند تا با کمترین مشکل این سیاست عملیاتی شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تأکید کرد: امسال برای اولین بار طی 24 سال گذشته بهای خرید محصولات کشاورزی کمتر از یک هفته پرداخت شده است و مشکل پیش‌آمده به خاطر بند 17 و 55 قانون بودجه و مشکل تضمین تسهیلات بوده است.
موسوی گفت: بهای خرید تضمینی جو و کلزا و برخی از محصولات دیگر از محل 235 میلیارد تومان دریافتی از بانک کشاورزی در هفته آینده پرداخت خواهد شد که کشاورزان ظرف یک ماه گذشته از دولت طلب دارند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک کشاورزی چنین رقمی را در اختیار خواهد داشت، گفت: وقتی بانک مرکزی ابلاغ می‌کند، حتماً چنین حجم نقدینگی و توان پرداخت در بانک وجود دارد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه طبق قانون تا زمانی که خرید تضمینی محصولات کشاورزی وجود دارد، امکان فروش محصول در بازار نیست، گفت: از 15 شهریور به بعد با اتمام تضمینی خرید جو امکان مزایده و فروش محصول انبار شده جو وجود دارد که بهای آن به صورت نقدینگی برایخرید تضمینی سایر محصولات استفاده خواهد شد.
موسوی گفت: تاکنون یک میلیون و 200 هزار تن جو به نرخ تضمینی از کشاورزان کشور خریداری شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com