پایداری تولیدات کشاورزی در گرو ارائه خدمات دامپزشکی

پایداری تولیدات کشاورزی در گرو ارائه خدمات دامپزشکی

رئیس جامعه دامپزشکی ایران پایداری در تولید محصولات کشاورزی را در گرو ارائه خدمات دامپزشکی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جامعه دامپزشکی ایرا ندیروز در پانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران در تهران با اشاره به دستیابی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به واکسن جدید برای مقابله با بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان، گفت: با توجه به تولید سالانه 1.5 میلیون گوشت قرمز، 10 میلیون تن شیر و 800 هزار تن تخم مرغ در کشور، برای پایداری درتولید نیازمند ارائه خدمات دامپزشکی هستیم.
عباسعلی مطلبی با اشاره به ضرورت کاهش ضایعات و توسعه تولیدات در بخش دام، طیورو آبزیان، بیان کرد: بخش خصوصی دامپزشکی با جمعیت 20 هزار نفر نسبت به ارائه خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت مواد غذایی و تامین سلامت دام ، طیور و آبزیان، کاهش تلفات و افزایش تولید فعالیت دارند.
مطلبی با اشاره به تولید 95 درصد داروی مورد نیازاین بخش درکشور، تصریح کرد: درحال حاضرسرمایه گذاری برای تولید مواد بیولوژیک و مواد اولیه تولید واکسن برای بخش دام، طیور و آبزیان ضروری است.
در ادامه این کنگره معاون وزیرجهاد کشاورزی، بیان کرد: در حال حاضر با وجود فارغ التحصیل شدن سالانه سه هزار نفر دامپزشک، تعداد بیکاران رو به فزونی است و این زنگ خطری برای جامعه دامپزشکان ایران است؛ لذا سیاست گذاریهای آموزشی باید با ایجاد زمینه اشتغال همزمان شود.
مجتبی نوروزی با اشاره به نقش اصلی سازمان دامپزشکی کشوردرکنترل و پیشگیری بیماریهای مشترک، بیان کرد: با توجه به وجود 80 میلیون راس دام سبک، 8.5 میلیون راس دام سنگین، 1.5 میلیون راس تک سمی، 20 هزارواحد پرورش طیور، 7هزار و 500 مزارع تکثیر و پرورش آبزیان، 5.5 میلیون کلنی زنبورعسل و کرم ابریشم  و پرورش یک میلیارد قطعه طیور در کشور، لزوم به روزشدن رئوس دانشگاهی را به امری ضروری مبدل می کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشوربا اشاره به وجود 5 هزار و 500 مرکز بخش خصوصی دامپزشکی، اظهار داشت: بالغ بر12 هزارنفرنیروی دامپزشک دراین مراکز فعالیت دارند، ضمن اینکه سرمایه آنان معادل 70 هزار میلیارد تومان است.
وی عنوان کرد: براساس آماروزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری بروسلوزاز25 هزار نفر سال گذشته به 20 هزارنفر کاهش یافته این در حالیست که در سالجاری طبق اعلام رئیس سازمان جهانی بهداشت دام ایران عاری از بیماری طاعون گاوی است.
همچنین قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی دراین کنگره، گفت: بیمه وسیله ای برای نیل به اهداف و سیاستهای بخش کشاورزی و کمک به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی تولیدکنندگان به ویژه در مناطق محروم است.
محمد حسین صفرپورطاهربا بیان اینکه در5 ماهه نخست زراعی سالجاری بالغ بر31 هزار میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی وارد شده است، افزود: 83 درصد این میزان ناشی از سرما و یخبندان بوده در حالیکه در10 سال اخیر میزان خسارت وارده به بخش به طور متوسط سالانه 15 هزارمیلیارد ریال بوده است.
وی بیان کرد: درسالجاری 5 تا 6 طرح فراگیر بیمه تهیه شده که 96 محصول با هزارگزینه را تحت پوشش قرارمی دهد که تا پایان سال به 1500 گزینه افزایش می یابد.
قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی، افزود: 25 مورد دربخش دام، طیور و آبزیان، 560 میلیون قطعه طیور، 5.48 میلیون مترمربع مزارع پرورش آبزیان و 12 میلیون واحد دامی تحت پوشش بیمه قراردارند.
وی اظهارداشت: میزان غرامات پرداختی درزیربخش دام، طیورو آبزیان در سال زراعی 85-86 بالغ بر500 میلیارد ریال بوده است و در حال حاضر 400 دامپزشک با صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعالیت می کنند. 

 
کلمات کلیدی دامپزشک
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com