پای نهاده‌های دامی وارداتی نیز به بورس باز می‌شود

پای نهاده‌های دامی وارداتی نیز به بورس باز می‌شود
طبق قانون، باید نهاده‌های دامی وارداتی در بورس عرضه شود که در این راستا باید پیگیری‌های بیشتری انجام شود.
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با اعلام این خبر گفت: با نظر مثبت محمود حجتی در عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
علی پناهی افزود: وزیر جهاد کشاورزی به‌تازگی اعلام کرده است که میز بورس محصولات کشاورزی در این وزارتخانه ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: عرضه محصولات کشاورزی و ازجمله محصولات وارداتی در بورس، می‌تواند علاوه بر شفاف‌سازی قیمت‌ها، دست دلال‌ها و واسطه‌ها را از سر محصولات کشاورزی کوتاه کند.
پناهی ادامه داد: بورس کالای کشاورزی بر اساس نیازها و اولویت‌های موجود در گذشته در محل سازمان تعاون روستایی کشور راه‌اندازی شد و سپس با واسپاری آن به سازمان بورس، هر روز شاهد کوچک‌تر شدن معاملات کشاورزی بودیم.
وی تصریح کرد: با بسیج وزارت جهاد کشاورزی و عزم راسخ محمود حجتی، حضور محصولات کشاورزی برای عرضه در این بنگاه اقتصادی سرعت خواهد گرفت. به‌گونه‌ای که در حال حاضر شاهد جلسات پیاپی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با این ارگان هستیم.
تدارک تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی کالاهای جدیدالورود به بورس
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا یادآور شد: طبق یکی از موارد قانونی ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، عرضه نهاده‌های دامی نیز باید از طریق بورس انجام شود، اما تا پیش از این نهاده‌های وارداتی هیچ جایگاهی نداشتند.
پناهی تأکید کرد: پیگیری‌های لازم برای عرضه محصولات کشاورزی در حال انجام است، به‌گونه‌ای که برخی از محصولات، اخیراً به لیست کالاهای عرضه‌شده در بورس اضافه شده است و آیین‌نامه‌های اجرایی و استانداردهای مورد نیاز آن نیز در حال تدوین است.
وی اظهار داشت: با معاونت امور دام نیز صحبت‌هایی برای عرضه محصولات پروتئینی و ازجمله آن تخم‌مرغ انجام شده که نیاز است تا جلسات بیشتری برای عرضه هرچه سریع‌تر انجام شود.
گفتنی است، وزیر جهاد کشاورزی به‌دلیل مشکلاتی که در سال‌های گذشته برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران به‌وجود آمده است، در صدد ایجاد میزی برای بورس محصولات کشاورزی در این وزارتخانه است، به‌گونه‌ای که وی از اختصاص مبلغ 30 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: این اعتبار از سال 93 به فعالان و تولیدکنندگان این بخش اختصاص خواهد یافت.
لازم به ذکر است، با تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، وزارتخانه جهاد کشاورزی مکلف است حداکثر تا 15 شهریورماه هر سال متناسب با شرایط تولید، نوع محصول و وضعیت بازار، قیمت تضمینی سال آینده را که قابل معامله در بورس کالا باشد، برای تصویب به هیأت وزیران پیشنهاد کند و تا پایان اردیبهشت‌ماه هر سال نیز برای تهیه فهرست محصولات کشاورزی قابل معامله اقدام کند.
همچنین بر اساس این مصوبه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مکلف است بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، میزان مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با قیمت تابلوی بورس را پرداخت کند.
پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بورس کشاورزی رو به بهبود رود و امکان حضور بیشتر محصولات در این رینگ اقتصادی فراهم شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com