پاسخ وزیر کشاورزی نماینده گرگان را قانع کرد

پاسخ وزیر کشاورزی نماینده گرگان را قانع کرد

اسخ وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت کاهش تولیدات کشاورزی و دامی، ناصری نماینده گرگان را قانع کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی موج، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ به سئوال ملی عبدالحسین ناصری نماینده گرگان، در خصوص علت کاهش میزان تولیدات محصولات کشاورزی و دامی و خاویار در کشور، در صحن علنی مجلس حاضر شد.
وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص اذعان داشت: این سؤال مربوط به اواخر سال 87 و دوره وزیر قبلی است و دو سال خشکسالی مداوم در بخش کشاورزی، میزان تولیدات این بخش را با مشکل اساسی مواجه کرد به گونه‌ای که جمع تولیدات محصولات زراعی و باغی که حدود 90 میلیون تن شده بود به 78 میلیون تن کاهش یافت.
وی افزود: با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی و بهبود شرایط آب و هوایی، سال گذشته ما به تولید 87 میلیون تن دست یافتیم.
خلیلیان ادامه داد: در سالهلی اخیر وضع بارندگی در کشور و مشکلات ناشی از آن در زمینه محصولات کشاورزی و دامی بسیار زیاد بود و طی چند سال گذشته ما با چالش‌های جدی در زمینه تولید گوشت و تخم مرغ مواجه نشدیم و نیاز کشور تامین شده است.
وی در خصوص خاویار نیز تصریح کرد: به دلیل شرایطی که در دریای خزر پس از انحلال شورای سابق و صید بی‌رویه کشورهای حاشیه خزر رخ داد مشکلاتی در این زمینه نیز به وجود آمد.
وزیر کشاورزی یادآور شد: از طرف دیگر آلودگی‌های ناشی از احداث چاه‌های نفت و ریختن زباله‌ها از سوی کشورهای مذکور نسل ماهیان خاویار را با تهدید جدی مواجه کرد لذا از احداث سدهای رودخانه‌های منتهی به دریا و مهاجرت ماهیان خاویاری به رودخانه‌ها برای تخم‌گذاری با مشکل مواجه شد.
وی افزود: بر همین اساس بر روی صید و صادرات ماهیان خاویار کنترل صورت گرفت تا از این صید بی‌رویه جلوگیری و نسل این ماهیان حفظ شود.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی ایران با اقدامات مناسب برای حفظ نسل این ماهیان از طریق رهاسازی بچه‌ماهی، 40 درصد سرمایه به ایران و 60 درصد سرمایه به 4 کشور دیگر حاشیه‌ خزر تعلق گرفت و این سهمیه‌بندی باعث شد که تولید ما از 90 تن کاهش یابد و به 42 تن در سال برسد.
وی در ادامه به اجلاس هفته گذشته کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: در این اجلاس مذاکرات صورت گرفت و توافقاتی حاصل شد.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه توضیحات خود یادآوری شد: بر اساس توافق و امضای کشور روسیه ما می‌توانیم سهمیه صدور ماهیان خاورمیانه را مجددا داشته باشیم.
خلیلیان یادآور شد: بر اساس اقدامات انیستیتوهای ماهیان خاورمیانه ما ماه گذشته موفق شدیم تولید خاویار از ماهیان پرورشی داشته باشیم.
وی افزود: در 8 ماه گذشته 82 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را انجام دادیم.
خلیلیان خاطر نشان ساخت: ما در شرایط شرایط حاضر به تولید 4 میلیون تن رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در فصل خرید به 11 میلیون تن برسیم.
عبدالحسین ناصری نماینده گرگان نیز در صحن علنی امروز مجلس در توضیح سؤال خود، اظهار داشت: تا کی باید منتظر باشیم تا نزولات جوی ببارد؟ این همه وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند کجاست؟
وی افزود: آقای رئیس‌جمهور کار سنجیده‌ای کرد که پول کشاورزان را به روز تحویل می‌داد ولی مسئولین این زحمت شما را با ندانم‌کاری خود برباد دادند.
نماینده گرگان تصریح کرد: زمانی پنبه در ایران یک محصول استراتژیک بود و فقط در گلستان کشت می‌شد اما امروز میزان کشت آن از 180 هزار هکتار به 105 هزار هکتار کاهش یافته است.
این نماینده مجلس در ادامه با طرح سؤالی مبنی بر اینکه ما چقدر تولید گوشت داریم و قیمت گوشت به چه حدی رسیده است، تصریح کرد: تا به حال تا چه حدی در زمینه خاوریار پیشرفت داشته‌ایم.
نماینده گرگان گفت: برای جریمه کشاورزان از آنها پول می‌گیرند ولی زمانی که سیل می‌آید و یا خشکسالی می‌شود می‌گویند این محصولات شامل بیمه نمی‌شود.
ناصری عدم دادن پول به موقع کشاورزان را دغدغه دیگر موجود عنوان کرد و گفت: 5 سال است که دولت به موقع پول کشاورزان را می‌دهد ولی امسال زحمت‌های دولت به بار می‌رفت.
وی با اشاره به ممنوع شدن صادرات خاویار، گفت: بهتر است ما خاویار‌ها را به بازار داخل بدهیم و نگذاریم این خاویارها در انبارها فاسد شود.
ناصری در پایان توضیحات وزیر اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع شده و نیازی به رای‌گیری در مجلس نیست.

 
کلمات کلیدی مجلس
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com