وقتی سود لبوفروشی بیشتر از دامداری می‌شود!

وقتی سود لبوفروشی بیشتر از دامداری می‌شود!
اکنون قیمت تمام شده برای تولید شیر افزایش یافته است و همین امر سبب شده تا تولیدکننده‌ها برای جبران هزینه‌ها، قیمت را افزایش دهند که نتیجه این‌کار کاهش قدرت خرید شیر در مردم شده است، از سوی دیگر سرمایه کارخانه‌ها برای تولید شیر به یک‌سوم کاهش یافته است.
استان آذربایجان غربی با توجه به روستاهای بسیار زیادی که دارد و شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری است به عنوان قطب تولید کشور در بخش‌های کشاورزی و دامداری شناخته می‌شود. به عنوان مثال شهرستان ۱۳۰ هزار نفری بناب در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان آذربایجان شرقی و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و کشاورزی و دامداری از مشاغل رایج در این منطقه است و این موضوع سبب احداث کارخانه‌های متعدد تولید موادغذایی دامی و همچنین تولید فرآورده‌های لبنی شده است.
اکنون کشاورزان و دامداران تبریزی با مشکلات مختلفی مواجه هستند که سبب بی‌انگیزه شدن آنها در تولید محصولات لبنی و کشاورزی شده است، اکنون سود زحمت کشاورزان و دامداران به جیب دلالان می‌رود و کشاورزان و دامداران باید چوب بی‌مدیریتی مسئولان استان و کشور را بخورند، از سوی دیگر اعتبارات دولتی برای حمایت از کشاورزان و دامداران نیز در محل صحیح خود هزینه نمی‌شود و همین امر سبب شده تا کشاورزان به سمت شغل‌های کاذب روی بیاورند که طبق گفته «عباس فلاحی باباجان» نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، نمونه آن دامداری تبریزی است که شغل خود را رها کرده است و به لبو فروشی در تبریز روی آورده است.
دامداران به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌‌اکنون کشاورزان تبریزی به دلیل حمایت نشدن از سوی دولت به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند، گفت: روی آوردن کشاورزان به سمت شغل‌های کاذب خیانت است که علت اصلی آن بی‌مدیریتی و نبود برنامه‌ریزی صحیح در حوزه کشاورزی و دامپروری تبریز است. «عباس فلاحی باباجان» ادامه داد: نمونه روی آوردن دامداران و کشاورزان به سمت شغل‌های کاذب، دامدار روستائی بود که ۲۰۰ راس گاو و گوسفند خود را رها کرده است و به لبو فروشی در تبریز روی آورده است که وقتی علت این کار دامدار را جویا شدیم گفت، شغل لبو فروشی درآمدش بیشتر از دامداری است به همین دلیل شغلم را رها کردم. این امر یک خیانت است، چرا چنین اتفاقی باید رخ دهد؟ یکی از علت‌های آن این است که مسئولان و متولیان این امر به خوبی نتوانسته‌اند مدیریت کنند. وی در مورد سوال اقتصاد ایران آنلاین مبنی بر اینکه تبریز قطب کشاورزی و دامپروری است، چرا هم‌‌اکنون کشاورزان و دامداران این منطقه بی‌انگیزه هستند، اضافه کرد: بله، بنده نیز کوتاهی‌های مسئولان برای حمایت از کشاورزان و دامداران را قبول دارم و احساس می‌کنم از کشاورزان و دامداران به خوبی حمایت صورت نگرفته است.
فعالیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد دامی در ارس‌باران
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم‌‌اکنون در منطقه ارس‌باران یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد دامی فعالیت می‌کنند، گفت: این تعداد واحدهای دامی نشان‌دهنده این است که تبریز توانایی‌های بسیار زیادی در حوزه کشاورزی و دامداری به ویژه در تولید گوشت قرمز و لبنیات دارد. فلاحی باباجان تصریح کرد:‌ با توجه به حضور پر رنگ عشایر در این منطقه و پوشش گیاهی مناسب اما سرمایه‌گذاری خوبی برای توسعه صنعت کشاورزی و دامداری در این منطقه صورت نگرفته است و هم‌‌اکنون ضعف‌هایی در این حوزه داریم.
سود زحمت دامداران تبریزی در جیب دلالان
وی گفت:‌ در حال حاضر دامداران زحمت بسیار زیادی برای تولید شیر و لبنیات می‌کشند اما سرانجام سود این زحمات به جیب دلالان می‌رود، دلالان در فصل زمستان، هنگامی که دامداران قدرت و توان مالیشان ضعیف است و به شدت نیازمند پول هستند، اقدام به پیش‌خرید شیر این دامداران به نصف قیمت می‌کنند و سپس آن را چند برابر قیمت به کارخانه‌های مختلف به فروش می‌رسانند.
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ با توجه به اینکه قیمت شیر در سال تغییراتی دارد، این افزایش قیمت شامل حال دامداران و کشاورزان نمی‌شود و سود آن فقط شامل حال دلالان می‌شود. دلالان بهترین شیر را از منطقه خارج می‌کنند و سود کلانی از این کار می‌برند. ‌این کار دلالان فقط مختص شیر و لبنیات نیست بلکه در مورد احشام نیز این‌گونه است. فلاحی باباجان تاکید کرد:‌ اگر مسئولان و متولیان در شهرستان و استانی برای چنین معضلاتی فکری کنند و برنامه‌ریزی دقیقی برای آن داشته باشند دیگر شاهد اینگونه معضلات و مشکلات نخواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه هم‌‌اکنون شاهد ۴۵ قشلاق در منطقه هستیم، اضافه کرد: هم‌‌اکنون عشایر در بلندای منطقه بزکش بهترین شیرها را تولید می‌کنند، اگر این افراد به شهرستان اهر بیایند از آنها حمایت خواهیم کرد و بهترین زمین با پوشش گیاهی مناسب را ، نصف قیمت در اختیار آنها قرار خواهیم داد و از آنها حمایت خواهیم کرد. نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید بسترها برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و دامداری در تبریز فراهم شود، گفت: متاسفانه تاکنون در زمینه جذب سرمایه‌گذار در این منطقه نتوانستیم موفق عمل کنیم. فلاحی باباجان ادامه داد: تبریز شهرک دامپروری متعددی دارد که از سرمایه‌گذاران در حوزه دامداری به‌ویژه تولید ماست و پنیر حمایت خواهد کرد، با توجه به اینکه در این منطقه بهترین نوع علف، یونچه و پوشش گیاهی را داریم.
نبود برنامه‌ریزی صحیح در استان
وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های کاهش قدرت خرید شیر در مردم حضور دلالان در منطقه است، افزود: یکی دیگر از علت‌ها نبود برنامه‌ریزی صحیح در استان و کشور است که سبب شده تا قدرت خرید شیر در مردم کاهش پیدا کند، با توجه به اینکه شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم باید وجود داشته باشند تا سلامت آنها تضمین شود. نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌‌اکنون اردبیل که یکی از استان‌های همسایه ماست اقدام به خرید شیر دامداران این منطقه می‌کند، گفت: اگر برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه داشته باشیم دیگر شاهد بی‌انگیزگی دامداران و کشاورزان نخواهیم بود. فلاحی باباجان تصریح کرد:‌علاوه بر برنامگی مدیران در حوزه دامداری و کشاورزی، به روز نشدن قیمت تمام شده در تولید محصولات کشاورزی و دامداری نیز یکی دیگر از ضعف‌هاست که به آن توجه جدی صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر قیمت شیر و گندم به روز نیست، قیمت آن در سال نوسان بسیار زیادی دارد که نتیجه آن بی‌انگیزگی کشاورز و دامدار خواهد بود که سرانجام سود آن به جیب دلال است و کشاورز و دامدار ضرر می‌کند و دست آخر نیز بهترین و با ارزش‌ترین محصول کشورمان از سوی برخی از افراد سودجو به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی دیگر از علت‌های کاهش قدرت خرید شیر در مردم، اضافه کرد: یکی از دیگر علت‌ها این است که اعتبارات صندوق توسعه کشاورزی در محل‌های غیر صحیح هزینه می‌شود، این صندوق بهترین فرصت و منبع عظیم برای حمایت از کشاورزان و دامداران است اما در شهرستان‌های مختلف این سرمایه‌گذاری و حمایت صورت نمی‌گیرد. فلاحی باباجان از کاهش انگیزه کشاورزان و دامداران در سال‌های اخیر خبر داد و افزود:‌ کشاورزان و دامداران تبریزی بهترین محصولات را تولید می‌کنند که نمونه آن در استان‌های دیگر کمتر یافت می‌شود اما در سال‌های اخیر کاملا بی‌انگیزه شده‌اند.
واردات هفت میلیون تن گندم به کشور
وی با اشاره به اینکه تا چندی پیش در تولید گندم خودکفا بودیم، تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته جزو صادرکننده‌های گندم بودیم اما هم‌‌اکنون شاهد واردات ۷ میلیون تن گندم به کشور هستیم که علت این امر مدیریت ضعیف است. نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مسئولان دولتی به کشاورزان تضمین دهند که محصولات آنها را به موقع خریداری و پول آن را به موقع پرداخت می‌کنند دلگرمی و انگیزه‌ای برای کشاورزان خواهد بود اما دولت‌مردان هم‌‌اکنون محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنند و پول آن را دو سال بعد پرداخت می‌کنند.
فلاحی باباجان گفت: استان‌هایی مانند فارس و اصفهان برنامه‌ریزی خوبی برای استفاده از توانایی‌های دولت از جمله اعتبارات صندوق توسعه کشاورزی دارند اما استان آذربایجان شرقی ضعف‌هایی در این حوزه دارد. «اسماعیل عطاپور» معاون بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افزایش قیمت شیر و کاهش قدرت خرید مردم خبر داد و گفت: این مسئله در جلسه بررسی مسائل شیر و نهاده‌های دامی استان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دود افزایش قیمت در چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده
وی ادامه داد: تولیدکنندگان برای جبران هزینه‌ها اگر قیمت محصولات خود را بالا ببرند خودشان ضرر خواهند کرد به دلیل اینکه اگر قیمت شیر افزایش یابد از سوی دیگر قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت که دود این افزایش قیمت به چشم مصرف‌کننده و تولیدکننده خواهد رفت. وی گفت: مصرف‌کننده با کاهش مصرف شیر دچار مشکلات جسمانی خواهد شد و از سوی دیگر فروش تولیدکننده به دلیل کاهش مصرف شیر از سوی مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.
افزایش ۲۰ درصدی قیمت تمام شده تولید شیر
مدیرعامل شرکت شیر پگاه تبریز نیز با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه در حوزه دامداری در سال‌جاری ۲۰ درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: اکنون قیمت تمام شده برای تولید شیر افزایش یافته است و همین امر سبب شده تا تولیدکننده‌ها برای جبران هزینه‌ها، قیمت را افزایش دهند که نتیجه این‌کار کاهش قدرت خرید شیر در مردم شده است، از سوی دیگر سرمایه کارخانه‌ها برای تولید شیر به یک‌سوم کاهش یافته است.
کاهش ۲۳ درصدی مصرف شیر
«محمد گودرزی» از کاهش ۲۳ درصدی مصرف شیر در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ خبر داد و گفت:‌ اگر قیمت شیر بیشتر از این افزایش یابد سبب می‌شود که دیگر فروش شیر به شدت کاهش یابد بنابراین اگر سرمایه و نقدینگی وجود داشته باشد می‌توان مواد اولیه را به‌طور نقد خریداری کرد و قیمت شیر را ثابت نگه داشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در آذربایجان شرقی ۱۳۰ کیلوگرم است، اضافه کرد: آذربایجان شرقی سالانه ۷۹۰ تن شیر تولید می‌کند که رتبه چهارم کشوری را در میان استان‌های کشور دارد. «مسعود محمدیان» با بیان اینکه قدرت خرید مردم به دلیل بالا بودن قیمت شیر کاهش پیدا کرده است که همین امر بر میزان مصرف نیز تاثیرگذاشته است، افزود:‌ طی سال گذشته حدود ۸۰ تن نهاده‌های یارانه دار توسط اتحادیه دامداران استان بین دامداران تولیدکننده شیر توزیع شده است.
شهروندان شکایات را به ۱۵۱۲ گزارش دهند
رئیس شبکه دامپزشکی بناب افزود: شهروندان با مشاهده هرگونه تخلف درعرضه فراورده‌های دامی و لبنی می‌توانند تخلف را به سامانه ۱۵۱۲ گزارش دهند. «مهدی حامی» با بیان اینکه همه مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی تحت کنترل دامپزشکی از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار بوده است و مردم می‌توانند با اطمینان خاطر مواد پروتئینی خود را از این مراکز تهیه کنند، افزود: تلاش ما نظارت بر مراکز عرضه و رسیدگی به مشکلات موجود است.

 
نظرات شما
  •  

    علی اسدالهی گفت : ۹۲/۰۵/۰۹

    ما که 2 سال پیش بخاطر ندااشتن سود تمامی دامها که 500راس میش بود فروختم و تنها مرغداری مونده که اونم 5 ماهه که درش رو قفل زدم و خودم وکارگرمبیکار هستیم. البته سود دلالی خیلی بیشتر از مرغداری هست. تا وقتی با مرغدار بازی میشود نباید جوجه ریزی کرد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com