وعده‌ی پرداخت150 میلیارد تومان یارانه به دامداران محقق نشد

وعده‌ی پرداخت150 میلیارد تومان یارانه به دامداران محقق نشد
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در این باره گفت: طبق وعده مسئولان قرار بود 150 میلیارد تومان تا پایان مهر ماه پرداخت شود اما گویا خلف وعده شد و از پرداخت خبری نیست.
سلطانی اظهار کرد: با 100 میلیارد تومان اختصاص داده شده قیمت علوفه حداقل کیلویی 100 تومان و هزینه تمام شده شیر و قیمت تحویل آن به کارخانه‌های لبنی نیز 30 تومان کاهش یافته است.
به گفته وی قیمت علوفه در مرداد ماه به کیلویی 500 تومان و قیمت ذرت به کیلویی 580 تومان رسیده بود که اکنون ذرت با 120 تومان کاهش به کیلویی 460 تومان رسیده و جو نیز در بازار آزاد 425 تومان است که با قیمت کیلویی 400 تومان و به صورت دو ماه برای همه دامداران تامین می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با تاکید بر شکسته شدن قیمت‌ها طی دو ماهه اخیر، گفت: با توجه به سفارش واردات علوفه از ماه آینده شاهد کاهش قیمت علوفه و درپی آن هزینه کاهش تمام شده شیر خواهیم بود.
سلطانی یادآور شد: بیش از 200 هزار تن قرارداد تامین علوفه با دامداران منعقد شده که حدود 70 هزار تن آن توزیع گردیده و بقیه‌ی آن در حال واردات است.
وی تصریح کرد: اگر مشکلات محدودکننده واردات برطرف شود و بتوان حجم زیادی وارد کرد، قیمت‌ها به سرعت کاهش می‌یابد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: علوفه‌ی ارزان قیمت به کلیه دامداران صنعتی، سنتی، بزرگ و کوچک و در تمام اقصی نقاط کشور تعلق می‌گیرد و هر یک از دامداران که متقاضی تامین علوفه یارانه‌ای باشند از طریق شبکه‌ی اتحادیه تعاونی‌های سراسری کشور برای آنها توزیع خواهد شد و الزامی نیست که متقاضیان عضو اتحادیه یا شبکه سراسری باشند.
سلطانی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو شیر با افزایش ناگهانی به 670 تومان رسیده بود، اظهار کرد: اکنون هر کیلو شیر با 10 درصد سود کیلویی 640 تومان است که با افزایش حجم واردات علوفه، قیمت تمام شده شیر نیز مجددا کاهش خواهد داشت.
به گفته وی هنوز میانگین قیمت خرید شیر از دامدار در سطح کشور به 520 تومان نرسیده است هر چند که ممکن است در برخی نقاط شیر ممتاز با بار میکروبی زیر هزار و چربی بالا کیلویی 600 تومان هم خریداری شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران خاطرنشان کرد: ‌در پایان سال گذشته به دلیل عدم تحویل کارخانه‌ها میزان تولید شیر کاهش یافت که اگر قیمت‌های خرید واقعی شود روند تولید بهتر خواهد شد.
سلطانی افزود: با توجه به کاهش زایش دام در نیمه دوم سال، با کاهش تولید شیر مواجه خواهیم بود اما از دی ماه مجددا میزان تولید افزایش خواهد داشت.
وی تصریح کرد:‌ اکنون محصولات لبنی با تنوع زیادی در بازار مصرف وجود دارد اما شیر کیسه‌ای 900 گرمی با 3.2 درصد چربی که قرار بود 650 تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید، کاهش یافته و کارخانه‌ها نیز چون یارانه‌ای نمی‌گیرند الزامی برای تولید محصول غیر اقتصادی ندارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com