وضعیت دامداران شرق اصفهان اسفبار است

وضعیت دامداران شرق اصفهان اسفبار است
مدیرعامل شرکت تعاونی گوسفندداران شهرستان اصفهان گفت: وضعیت فعلی دامداران شرق اصفهان به دلیل خشکسالیهای اخیر اسفبار است و دولت باید در تامین آذوقه به آنان تسهیلات پرداخت کند.
علی زارعی با بیان اینکه عمده دامداری منطقه شرق توسط خود کشاورزان انجام می شود، اظهار داشت: این منطقه در تاریخ زراعت استان همواره جایگاه کشت غلات، علوفه و متعاقب آن پرورش دام های سبک بوده است اما باغداری،کاشت برنج و صیفی جات بیشتر در مناطق غربی استان رواج داشته است.
وی وضعیت فعلی دامداران شرق اصفهان را اسفبار دانست و افزود: دامداران این منطقه همواره پس از برداشت محصول گندم و جو علوفه آن را برای خوراک دامایشان اختصاص می دادند و زمین ها زراعی آنان نیز زیر چرای دام قرار می گرفت.
مدیر عامل شرکت تعاونی گوسفند داران شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه با نابودی کشاورزی درشرق اصفهان تعداد دام نیز کاهشی چشمگیر داشته گفت: پیش از بروز خشکسالی های استان از 10 سال قبل تا کنون سالانه بین 300 تا 400 هزار راس گوسفند در منطقه شرق اصفهان وجود داشت اما در حال حاضر این رقم به سه هزار راس در سال هم نمی رسد.
زارعی از کاهش 20 درصدی تعداد دام شهرستان اصفهان در شش ماهه نخست امسال به نسبت سال گذشته خبر داد و افزود: به دلیل کاهش مراتع شهرستان اصفهان دامداران این منطقه دام های خود را به مراتع شمالی و جنوبی استان انتقال داده اند که به دلیل کاهش سطح مرتع در این مناطق با دامداران همان نواحی نیز دچار درگیری و اختلاف شده اند.
وی با بیان اینکه گوشت قرمز شرق اصفهان زمانی به کشورعربستان صادر می شد،یادآور شد: دامداران شرق علاوه بر مشکل کاهش سطح مراتع دیگر توان خرید علوفه و آذوقه دام هایشان را نیز ندارند و برخی از آنان دام هایشان را به کشتارگاه ها فرستاده و به نوعی از این شغل کناره گیری کرده و به کارگری در شهر ها می پردازند.
مدیرعامل شرکت تعاونی گوسفندداران شهرستان اصفهان ادامه داد: از ابتدای سال جاری کارخانجات قند بدون هیچ دلیل منطقی تفاله تولید خود را با افزایش قیمت دو برابری از سال قبل به گوسفنداران عرضه می کنند.
زارعی بیان داشت: دولت باید برای نجات دامداران شرق اصفهان یا به آنان علوفه یارانه ای بدهد و یا اینکه تسهیلاتی برای خرید آن به قشر آسیب دیده پرداخت کند.
گوشت قرمز گرانتر از قیمت واقعی به فروش می رسد
وی در ادامه یادآور شد: گوسفند و بره زنده برای کشتار حدودا کیلویی 9 هزار تومان از دامداران خریداری می شود که با توجه به مخارج سنگین دامداری در حق آنان اجحاف شده است.
این کارشناس صنعت دام با تاکید بر رعایت حقوق مصرف کنندگان توسط دستگاه های نظارتی دولتی افزود: معتقدم گوشتی که این گونه از دامدارارزان خریداری می شود نباید به قیمت گران و به  کیلویی 30 هزار تومان در قصابی ها به دست مردم برسد.
سارقان گله در استان اصفهان زیاد شده اند
زارعی از افزایش دزدان گله در استان اصفهان خبر داد و گفت: در موارد زیادی این افراد حتی دست و پای چوچانان و صاحبان گله را نیز بسته و مال آنان را به سرقت برده اند و باید برای امنیت این قشر در مراتع تدابیری اندیشید.
وی افزایش نرخ دستمزد چوپانان از ماهی 500 هزار تومان به یک میلیون تومان را از دیگر مشکلات مالی گوسفنداران اصفهانی دانست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com