وزیر جهادکشاورزی حاضر به شنیدن مشکلات صنعت روغن‌کشی نیست

وزیر جهادکشاورزی حاضر به شنیدن مشکلات صنعت روغن‌کشی نیست

بیش از 50 درصد خط تولید کارخانه‌های روغن کشی به دلیل نداشتن دانه‌های روغنی متوقف شده‌اند.
به گزارش خبرنگار کشاورزی دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوالحسن خلیلی ـ دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران ـ صبح امروز (دوشنبه) دریک نشست خبری به خبرنگاران با بیان محدودیت‌هایی که در زمینه خرید دانه‌های روغنی و روغن خام کشور وجود دارد تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی صرفا باید از برزیل خرید کنند در صورتی که شرکت‌های خارجی رقیب محدودیت خرید ندارند و همچنین بهره بانکی رقبا پنج درصد اما بهره بانکی تولیدکنندگان داخلی 20 درصد است که باعث ایجاد تفاوت قیمت می‌شود.
خلیلی افزود: سال گذشته از محل واردات دانه‌های روغنی که تولیدکنندگان کارخانجات روغن کشی هستند 25 میلیارد تومان جای دولت به بخش کشاورزی کمک شده است.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که اگر سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی صنایع روغن کشی سودآورد نیست چرا تولیدکنندگان این بخش اصرار به ادامه فعالیت دارند گفت: ادامه فعالیت به معنی ناقض ضرر و زیان نیست و به دلیل مشکلات ایجاد شده در یک مقطع زمانی نمی‌توان از ادامه فعالیت جلوگیری کرد.
همچنین در این نشست مسعود مدلل ـ عضو هیات مدیره انجمن صنفی روغن نباتی ایران ـ خاطرنشان کرد: چند بار از محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی درخواست ملاقات برای حل این مشکلات شده است اما وی حاضر به گفت و گو و شنیدن صحبت‌ها نشده است.
خلیلی نیز در این زمینه ابراز ناراحتی کرد و افزود: جای سوال است که وزیر جهاد کشاورزی برای گرفتن رای اعتماد درباره دانه‌های روغنی صحبت کرد اما اکنون معتقد است که مشکلات دانه‌های روغنی و صنعت روغن کشی در حوزه کاری من نیست.
دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران با بیان اینکه قیمت هر تن دانه روغنی از 265 به 350 دلار و قیمت هر تن کنجاله از 220 به 300 دلار در بهمن و اسفند ماه رسیده است افزود: درفروردین ماه امسال 86 درصد از نیاز کنجاله کشور از طریق کنجاله استحصالی کارخانجات داخلی تامین شده است که در بهمن ماه با صفرشدن تعرفه سویا این میزان به 46 درصد و در اسفندماه به 65 درصد خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه در 11 ماهه اخیر نزدیک به یک میلیون و 349 هزار تن تولید روغن نباتی کشور بود تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 78 هزار تن صادرات روغن نباتی کشور بوده که نسبت به سال گذشته رشد منفی داشته است.
خلیلی ادامه داد: یک میلیون و 592 هزار تن دانه مورد استحصال کارخانجات روغن کشی بوده که 11 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و بیشترین عملکرد در داخل کشور مربوط به تولید دانه روغن کلزا با میزان 300 هزار تن بوده است.
وی افزود: تولید دانه های روغنی سویا نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش و همچنین واردات کنجاله سویا نسبت به سال قبل 296 درصد رشد داشته است.

 
کلمات کلیدی ذرت کنجاله
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com