وزیر بهداشت: با گران شدن شیر موافقم!

وزیر بهداشت: با گران شدن شیر موافقم!
وزیر بهداشت از موافقت خود با افزایش قیمت شیر خبر داد و گفت: در ۲ سال گذشته به دامداران ما فشار آمده و افزایش قیمت شیر برای جلوگیری از آسیب به دامدار و کاهش تولید شیر است.
اخیراَ افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت شیر و لبنات مورد تصویب مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته اما تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است.این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که پیش از این و در موارد قبلی افزایش قیمت لبنیات، وزارت بهداشت نسبت به این موضوع  واکنش نشان می‌داد و آن را موجب کاهش مصرف لبنیات در کشور عنوان می‌کرد.وزارت بهداشت در گزارشات خود به کمبود ویتامین D و کلسیم در میان افراد جامعه استناد می‌کرد و افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید را عامل افزایش فقر ویتامین D برمی‌شمرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، به همین منظور، افزایش دوباره قیمت شیر با وزیر بهداشت در میان گذاشته شد که سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در این مورد گفت: این خبر قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان اعلام شود.
وی در مورد نظر وزارت بهداشت گفت: در مورد شیر می‌دانم که بیش از 2 سال است که دامداران با مشکل مواجه هستند و تقریبا فشار زیادی به آنها از طرف برخی صنایع لبنی می‌آید.
وزیر بهداشت افزود: اتفاقاَ در این مورد خاص ما موافق افزایش قیمت هستیم چرا که آسیب به دامدار موجب کاهش تولید شیر می‌شود!وی با بیان این که نباید در حمایت از مصرف لبنیات کاری کنیم که به دامداران آسیبی وارد شود، افزود: شاید اگر وضع اقتصادی دولت خوب بود یارانه‌ای به دامدار می‌داد تا افزایش قیمت رخ ندهد!
هاشمی ادامه داد: اما به علت این که درآمد دولت بخاطر کاهش قیمت نفت، کاهش یافته است، یا باید شاهد آسیب به دامداران و کاهش تولید شیر می‌شدیم و یا قیمت شیر را افزایش می‌دادیم.وی تأکید کرد: دقیقا نمی‌دانم که این افزایش تنها مخصوص شیر است یا کل لبنیات را شامل می‌شود.
گفتنی است برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که این مشکل تولیدکننده‌ها در دیگر بخش‌های تولیدی نیز وجود دارد که راه حل آن لزوماَ افزایش قیمت نبوده بلکه باید به فکر حل ریشه‌ای آن بود.
به گفته این کارشناسان چرخه معیوب توزیع در رساندن کالای تولیدکننده به دست مشتری باعث افزایش نجومی و اختلاف خیره‌کننده قیمت تمام شده تولید و قیمت مصرف‌کننده می‌باشد و حضور این واسطه‌ها در اکثر بخش‌های تولیدی موجب ضرر و زیان‌های تولیدکنندگان شده است. لذا اگر مسئولان به فکر حل مشکلات تولیدکنندگان از جمله تولیدی‌های شیر هستند باید به دنبال اصلاح این چرخه معیوب و بعضاَ فاسد باشند نه افزایش قیمت که اتفاقاَ در نهایت بیشتر به نفع دلالان خواهد بود!
لازم به توضیح است برخی از این دلال‌ها در صنایع مختلف آن‌چنان رسوخ کرده و به یک باند دلالی تبدیل شده‌اندکه بعضاَ به صورت شبکه‌ای عمل کرده و  اگر تولیدکننده‌ای بخواهد خلاف مسیر آنها شنا کند و محصول خود را به طور مستقیم به بازار عرضه کند، با تحریم خرید از او، وی را به خاک سیاه می‌نشانند. نمونه محسوس و ملموس این دلالان را در تولید محصولات کشاورزی به وضوح می‌توان مشاهده کرد آن جایی که قیمت میوه در باغ تا یک دهم و حتی بیشتر، ارزان تر از قیمت پرداختی مصرف‌کننده خانگی است.
 
کلمات کلیدی افزایش قیمت شیر
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com