وجود 4.9 میلیون گوسفند و دام بزرگ در آذربایجان‌شرقی

وجود 4.9 میلیون گوسفند و دام بزرگ در آذربایجان‌شرقی
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر در استان آذربایجان‌شرقی 4 میلیون 300 هزار رأس گوسفند و بز و 600 هزار رأس دام بزرگ و گاومیش وجود دارد.
بهراد زندیه بعد از ظهر امروز در همایش مدیریت بیماری‌ها و تولید مثل گاوهای شیری با بیان اینکه بشر از زمان‌های بسیار گذشته از گاو به طرق مختلف استفاده کرده است، تصریح کرد: هر روز که می‌گذرد اهمیت این حیوان خارق‌العاده نزد بشر بیشتر می‌شود، به طوری که با توسعه علم پرورش گاوهای شیری و ایجاد نژادهای گاو شیری اصیل تولید شیر این حیوانات به تدریج زیاد گردیده و اصلاح نژاد برای تولید شیر بیشتر هنوز ادامه دارد.
زندیه در ادامه با اشاره به اینکه برای سود جستن از پرورش گاوهای شیری داشتن یک گله سالم ضروری است، یاد آور شد: سالانه خسارات زیادی به علت بیمارهای گاوی شیری به گاوداران تحمیل می‌شود.
وی گفت: برای آنکه تولیدات دامی در یک کشور ارزان تمام شده و کیفیت لازم را داشته باشد و بتوان با تولیدات دامی با سایر نقاط جهان رقابت کرد، باید سلامتی دام‌های آن کشور تضمین شود و بیماری‌های دامی کنترل شود.
مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی افزود: بنابراین باید برای حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و ایجاد کار و اشتغال پایدار در بخش دامپروری برای کنترل و ریشه کنی بیماری دامی اقدام کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی 4 میلیون و 300 هزار رأس گوسفند و بز و 600 هزار رأس دام بزرگ و گاومیش وجود دارد، خاطر نشان کرد: اداره کل دامپزشکی استان با فعالیت شبانه‌روزی برای کنترل بیماری دامی تلاش می‌کند که با اقدامات انجام یافته در سال‌های اخیر شاهد کنترل موارد بسیاری بوده‌ایم.
محمدقلی نادعلیان، استاد دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم نیز در این همایش با موضوع اختلالات و بیماری‌های شیردان در گاوها به سخنرانی پرداخت.
وی در این همایش به اهمیت تغذیه در گاوهای شیری اشاره کرد و گفت: امروزه اکثر گاوداران برای حصول شیر بیشتر از کنسانتره استفاده می‌کنند که این امر در دراز مدت باعث بروز مشکلات متعدد برای دام‌ها می‌شود، از این رو بهتر است از متخصصان در این زمینه استفاده شود.
نادعلیان در ادامه همچنین به تاثیر محل نگهداری گاوها بر بروز بیماری و میزان تولید شیر اشاره کرد و یاد آور شد: وقتی محل نگهداری گاوها کوچک باشد، تحرک گاوها هم کم خواهد شد که این مشکل در گاوهای مسن و همچنین گاوهای عظیم الجثه بیشتر نمایان می‌شود.
فریدون رضازاده، دبیر علمی این همایش نیز در این آیین مبادله آخرین اطلاعات و دستاوردهای علمی بدست آمده بین متخصصین کشور، برقراری هر چه بیشتر ارتباطات علمی بین متخصصان بیماری‌ها و تولیدمثل گاوهای شیری، آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و مدیریت تولیدمثل گاوهای شیری و تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های آتی در زمینه کنترل بیماری‌ها و مدیریت تولید مثل گله های شیری را از اهداف اصلی این همایش بیان کرد و گفت: بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار گاوهای شیری شامل بیماری‌های ویروسی و باکتریال، بیماری‌های انگلی و قارچی، بیماری‌های متابولیک و ورم پستان و مدیریت بیماری‌های تولید مثل از جمله تشخیص آبستنی، همزمان سازی و مدیریت گله‌های شیری از دیگر محورهای اصلی این همایش بود.
رضا اسدپور رئیس دانشکده دامپزشکی تبریز نیز در این نشست با اشاره به روند برگزاری این همایش اظهار کرد: کنگره مدیریت بیمارها و تولید مثل گاوهای شیری به همت گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در سال 89 کلید خورد و امروز با استقبال گسترده دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دامپزشکان برگزار می‌شود.
وی یکی از گرایش‌های مهم دامپزشکی را مامایی و تولید مثل دام و داخلی دام‌های بزرگ ذکر کرد و گفت: امیدواریم ارائه مهارت‌ها و روش‌های جدید در این همایش بتواند در ارائه راهکارهای لازم برای پیشبرد اهداف این بخش مستمر ثمر باشد.
حسین حملی، دبیر اجرایی این همایش هم گفت: 75 مقاله در این همایش پذیرفته شده که از این تعداد در طول برگزاری این همایش پنج مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com