واگذاری تامین نهاده‌های دامی به تعاونی‌ها

واگذاری تامین نهاده‌های دامی به تعاونی‌ها
دبیرکل اتاق تعاون ایران از موافقت اولیه دولت با واگذاری تامین نهاده های دامی به تعاونی ها و ارائه پیشنهادی دیگر به ستاد سوخت خبر داد و گفت: علاوه بر این، پیشنهادی جدی در مورد مسکن اجتماعی توسط اتاق تعاون بزودی به وزارت مسکن ارائه می‌شود.
محمدصادق مفتح امروز در نشستی خبری به شریح برنامه‌های جدید اتاق تعاون ایران پرداخت و گفت: طرح‌های زیادی برای افزایش حضور بخش تعاون در اقتصاد کشور به دولت پیشنهاد کرده ایم که از جمله آنها اعلام آمادگی بخش تعاون و اتاق تعاون برای تأمین نهاده‌های دامی است.
وی افزود: براساس این طرح که به دولت ارائه شده است، تأمین نهاده‌های دامی از تعاونی‌ها و با کمک فعالان بخش تعاون انجام می‌شود تا خروجی آن که منجر به تأمین کالاهای اساسی نظیر گوشت و شیر می‌شود، با قیمت پایین‌تر در اختیار مصرف‌ کننده قرار گیرد، ضمن اینکه عرضه این محصولات هم توسط بخش تعاون و آسانتر انجام می‌شود و دولت هم موافقت اولیه خود را در این زمینه اعلام کرده است.
دبیرکل اتاق تعاون ایران از ارائه پیشنهادی به ستاد سوخت برای توزیع سوخت توسط تعاونی ها خبر داد و افزود: طبق این پیشنهاد با میزان سوخت یارانه‌ای سال گذشته می توانیم کل نیاز بخش حمل و نقل تجاری کشور را برای سال 93 تأمین کنیم، زیرا برخی به نام حضور در حمل و نقل تجاری در حال استفاده از یارانه سوخت هستند، در حالی که حضوری در این بخش ندارند.
مفتح با اشاره به اینکه گفته می شود که بخشی از مشکلات مسکن مهر را تعاونی‌ها ایجاد کرده اند، گفت: ریشه اصلی مشکلات مسکن مهر به مسائلی همچون تأمین آب و برق و تسهیلات بانکی باز می گردد و تعاونی‌ها مشکل اصلی مسکن مهر نیستند؛ این در حالی است که پیشنهادی جدی در مورد مسکن اجتماعی توسط اتاق تعاون بزودی به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه می شود.
وی در مورد حضور بخش تعاون در بورس گفت: دو برنامه در این بخش داریم که برنامه اول مربوط به این است که شرکت‌های تعاونی را در بورس قابل پذیرش کنیم تا بتوانیم شرکت‌های تعاونی سهامی عام داشته باشیم. برنامه دیگر این است که در زمان ورود منابع جدید به بورس مثلا در بخش کشاورزی زمانی که کالای تولیدکنندگان میوه و کالاهای کشاورزی به انبار می‌رود، رسید انبار به عنوان یک اوراق بهادار تلقی شود تا در بورس قابل فروش باشد و به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات تلقی شود.
دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: اتاق طرح دیگری را آماده و ارائه کرده است که با هماهنگی شبکه تأمین و بسته‌بندی روغن و لاستیک بتوانیم با حداقل هزینه ممکن این اقلام را در اختیار رانندگان بخش تعاونی قرار دهیم تا بار ناشی از افزایش هزینه سوخت به حداقل ممکن برسد.
مفتح از برنامه توانمندسازی بخش تعاون خبر داد و اعلام کرد که به دلیل گستردگی این بخش باید بتوانیم بخش تعاون را توانمندسازیم و آماده پذیرش وظایف جدی و سنگین توسط دولت باشیم. در عین حال دولتی بودن اقتصاد دلیل اصلی غیررقابتی بودن آن این بخش است و هیچ تجربه ناموفقی در واگذاری مسئولیت به بخش تعاون در کشور وجود ندارد.
وی افزود: همچنین برنامه‌هایی برای آموزش فعالان بخش تعاون به صورت مجازی در نظر گرفته ایم و برنامه دیگری برای راه‌اندازی اتاق مشاوره بر روی تلفن همراه و ثابت خواهیم داشت تا از این طریق مشاوره لازم در مورد مسائل مالی و مالیاتی و سایر مسائل بخش تعاون ارائه شود. راه‌اندازی شبکه اجتماعی تعاون کشور در دستور کار است که تا نیمه شعبان راه‌اندازی می‌شود.
مفتح درباره وضعیت تعاونی‌های راکد و نیمه‌فعال گفت: ارتباط تکمیلی بین تعاونی‌ها برقرار نشده بود بنابراین قصد داریم که بستر ارتباطی بین اتاق تعاون مرکزی، بانک توسعه تعاون و تعاونی ها را الکترونیکی کنیم تا تعاونی‌ها به یکدیگر معرفی شوند و تسهیلات بانکی فقط به تعاونی‌هایی اختصاص یابد که نیاز خود را در بخش تعاون تأمین می‌کنند.
دبیرکل اتاق تعاون ایران یکی از مشکلات اصلی تعاونی‌های تولیدی را مربوط به فروش محصولات دانست و افزود: اگر این بخش ساماندهی شود، بحش اعظم مشکلات آنها حل خواهد شد. توسعه صادرات در رأس برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته و به همین دلیل دفتر توسعه صادرات در اتاق تعاون ایجاد شد.

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گوشتی گفت : ۹۳/۰۲/۲۹

    با سلام.. مرغداران گوشتی مشکل تامین نهاده ندارند تجربه شرکت تعاونی ها در پخش نهاده ها همیشه با رانت خودشان همراه است ... بجای رقابت در بازار همیشه صورت مسئله را پاک میکنیم. همه هزینه های تولیداز گازو سوخت کارگر و کرایه ها و داروهاو واکسنهاو قیمت جوجه و... چند برابر شده ولی گوشت مرغ هم قیمت میوه جات..بجای ثبات در بازار علوفه با اطلاع رسانی دقیق از قیمت تمام شده واردات نهاده ها وفروش آن توسط بازار همیشه میخواهیم وارد کانالهایی کنیم که فقط رانت کوچکتر بوجود می آورد...

    پاسخ...
  •  

    کورش م گفت : ۹۳/۰۲/۳۱

    با واگذاری اختیارتامین نهاده به تعاونی ها صرفا رانت خوار و حلقه دیگری از پروسه دست و پاگیراداری برای تولید کنندگان اضافه میشود ضرر مرغداران با این کارها نه کم می شود و نه جبران اصل افزایش قیمت نهاده های تولید و ثابت ماندن قیمت گوشت مرغ تولیدی است و تمام شد اگر صداقت عمل دارید این مسله را حل بفرماییدو نه اینکه سرگرمی رابرای مرغداران به بار بیارید

    پاسخ...
  •  

    کورش م گفت : ۹۳/۰۲/۳۱

    واگذاری اختیارات به تعاونی ها مشکلی از ضرر و زیان مرغداران حل نخواهد کرد با این کار یک حلقه دیگر به زنجیره و پروسه تأمین نهاده و رانت خواری دیگری فراهم میکنیدکه به آن وجه قانونی داده اید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com