واکسینه شدن بیش از 2 میلیون راس دام در سمنان

واکسینه شدن بیش از 2 میلیون راس دام در سمنان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: 2 میلیون و 670 هزار و 92 راس دام در نیمه نخست امسال در استان سمنان علیه بیماری‏های مختلف واکسینه شدند.
رضا عامری صبح امروز در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه جمعی که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله هشتم تا 14 مهرماه به عنوان هفته دامپزشکی نام‏گذاری می‏شود.
وی ادامه داد: در این هفته برنامه‏های مختلفی در استان سمنان اجرا می‏شود که از جمله آنها دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سمنان و تجدید میثاق با شهیدان است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان سخنرانی قبل از خطبه‏های نماز جمعه، برپایی ایستگاه اطلاع‏رسانی در نماز جمعه، نواختن زنگ سلامت در مدارس سمنان، برگزاری همایش خانواده دامپزشکی استان سمنان و... را از دیگر برنامه‏های هفته دامپزشکی عنوان کرد.
عامری همچنین به تشریح برخی اقدامات و فعالیت‏های صورت گرفته اداره کل دامپزشکی استان سمنان در شش ماه نخست سال‌جاری پرداخت و گفت: در این مدت، 2 میلیون و 670 هزار و 92 راس دام در استان سمنان علیه بیماری‏های مختلف واکسینه شده‏اند.
وی با اشاره به اینکه دامپزشکی از حرفه‏های بسیار قدیمی است، تاکید کرد: دامپزشکی در زمان ساسانیان رشد و تکامل زیادی داشته است.
* استقرار ناظران بر ذبح شرعی در تمام کشتارگاه‏های سمنان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: در حال حاضر در تمام کشتارگاه‏های دام و طیور استان سمنان علاوه بر ناظران بهداشتی، ناظران بر ذبح شرعی دام و طیور مستقر هستند.
عامری افزود: در بخش مبارزه با بیماری‏های دام از یک‏هزار و 709 عامل بیماری‏زا، 749 بیماری بین انسان و دام مشترک است.
وی بیان کرد: بیماری‏هایی همچون تب‏مالت، سل، هاری، تب کریمه‌کنگو و بیمارهای شایع انگلی بین انسان و دام مشترک هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در سال‌جاری از بیش از 8 هزار و 500 راس دام برای بررسی بیماری بروسلوز یا تب‏مالت خون‏گیری صورت گرفت که 13 راس دام شناسایی شده مبتلا به این بیماری کشتار شدند.
عامری بیان کرد: همچنین در سال‌جاری 3 هزار و 100 قلاده سگ در استان سمنان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
* تلفات ناشی از تب کریمه‌کنگو در سمنان مشاهده نشد
وی با تاکید بر اینکه عامل ایجاد بیماری تب کریمه‌کنگو کنه‏ها هستند، عنوان کرد: بیش از 960 هزار مترمربع از دامداری‏ها و اماکن نگهداری دام در استان سمنان برای جلوگیری از رشد کنه‏ها سم‏‏پاشی شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: همچنین برای سم‏پاشی حمام‏های مورد نیاز دام‏ها بازسازی و در صورت لزوم حمام‏های جدید ساخته شد تا تمام عشایر و دامداران استان سمنان بتوانند دام‏های خود را سم‏پاشی کنند.
عامری ادامه داد: به همین منظور 18 هزار لیتر سموم مورد نیاز دامداران برای جلوگیری از رشد کنه‏ها خریداری و بین شهرستان‏های استان سمنان توزیع شد که به صورت 100 درصد رایگان بود.
وی افزود: خوشبختانه در استان سمنان در زمینه بیماری تب کریمه‌کنگو تلفات دامی و انسانی مشاهده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان همچنین با اشاره به روزشمار هفته دامپزشکی، هشتم مهرماه را روز دامپزشکی برای غذای سالم، نهم مهرماه را روز دامپزشکی برای مقابله با بیماری‏های مشترک قابل انتقال بین حیوان و انسان و دهم مهرماه را روز دامپزشکی برای کاهش مقاومت میکروبی عنوان کرد.
عامری همچنین 11 مهرماه را روز دامپزشکی و آموزش و پژوهش، 12 مهرماه را روز دامپزشکی برای توسعه پایدار روستا، 13 مهرماه را روز دامپزشکی برای تولید ملی و 14 مهرماه را روز دامپزشکی برای مردم دانست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com