واکسینه شدن 7 میلیون راس دام برای پیشگیری از تب برفکی

واکسینه شدن 7 میلیون راس دام برای پیشگیری از تب برفکی
مدیر کل مبارزه با بیماری‌های دام گفت: از 9 خرداد ماه طرح واکسینه شدن 7 میلیون راس دام برای مقابله با تب برفکی آغاز شده بود که با موفقیت به پایان رسید.
داریوش جهان‌پیما مدیر کل مبارزه با بیماری‌های دام در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در خصوص واکسیناسیون شدن حدود 7 میلیون راس دام گفت: حدود 7 میلیون راس دام سبک و سنگین واکسیناسیون شدند. حدود 5 میلیون و 500 راس دام سبک و یک میلیون و 500 راس دام سنگین در این طرح واکسینه شدند.
وی در مورد طرح سالانه برای مقابله با تب برفکی عنوان کرد: طرحی داریم که طبق ‌آن برای مبارزه با بیماری تب برفکی که ازجمله بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است سالانه به طور منظم دام‌ها واکسینه می‌شوند.
داریوش جهان پیما ادامه داد: با توجه به این که ایران از جمله کشورهای در معرض خطر تب برفکی است به جای 2 بار در سال، 3 بار دام‌ها واکسینه می‌شوند. به این ترتیب دام های سبک مانند گوسفند و بز دو بار در در سال واکسینه می‌شوند، طی این واکسیناسیون 25 میلیون راس دام سبک که نیمی از آن‌ها در فاز اول و نیم دیگر در فاز دوم واکسینه می‌شوند. همچنین دام‌های سنگین مانند گاو و گوساله در 3 مرحله و در هر مرحله 4 میلیون راس دام واکسینه می‌شوند.
وی با تاکید بر روند طولانی مدیریت کنترل تب برفکی افزود:کنترل این بیماری روندی دارند که منوط به یک سال نیست و باید مدام پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از آن‌ صورت گیرد.
مدیرکل مبارزه با بیماریهای دام در خصوص روند انجام واکسیناسیون بیان کرد: این اقدام پیشگیرانه 3 بار در سال انجام می‌شود. فصل بهار، پاییز و زمستان 3 فاز انجام واکسیناسیون هستند. در پایان فصول ذکر شده دام‌ها برای شروع فصل بعد واکسینه می‌شوند.
وی ضمن اشاره به خسارات جبران ناپذیر ابتلای دام ها به تب برفکی اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی اروپا و آمریکا در هر بار شیوع این بیماری چیزی حدود 20میلیون دلار خسارت وارد می‌شود. این مقدار خسارت در ایران حدود 60 میلیارد تومان است، چون این بیماری مانند آنفولانزا دائم در حال تغییر است، بنابراین باید واکسن‌های مناسب هر سال، آمادگی پوشش جمعیت حیوانی را داشته باشد.
داریوش جهان پیما تصریح کرد: با توجه به خسارات هنگفت این بیماری می‌توان گفت هر بار شیوع آن باعث می‌شود صنعت دامپزشکی کشور به شدت تضعیف شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود اشتراک این بیماری بین انسان ها و حیوانات به دلیل آسیب زیاد اقتصادی، بعد ارزش اقتصادی در پیشگیری این بیماری نسبت به ارزش بهداشت عمومی اهمیت بیشتری دارد. این بیماری در انسان‌ها کشنده نیست و اغلب در گوساله‌ها تلفات به بار می‌آورد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com