واکسیناسیون یک میلیون راس دام خراسان رضوی

واکسیناسیون یک میلیون راس دام خراسان رضوی

بیش از یک میلیون راس دام سبک استان خراسان رضوی، شامل گوسفند و بز جهت اجرای عملیات مقابله با عوارض خشکسالی در یک ماه گذشته علیه بیماری دامی آنتروتوکسمی مایه کوبی شدند.
به گزارش موج، رئیس اداره مبارزه بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در توضیح این خبر اظهار داشت: عملیات یادشده توسط بخش خصوصی دامپزشکی استان به صورت رایگان برای دامداران انجام شده و تا پایان تیرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
دکتر علی اصغر طوسی افزود: اعتبار این عملیات از محل اعتبارات خشکسالی اختصاص یافته توسط دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تامین شده است که از طریق خرید خدمات بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی آنتروتوکسمی را از جمله بیماری های دامی دانست که در صورت شیوع و گسترش، سلامت جمعیت دام سبک را در معرض تهدید جدی قرار داده و به دنبال آن افت تولیدات و افزایش ضایعات دامی و در نهایت مرگ و میر دام ها را در پی خواهد داشت.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان، بیماری آنتروتوکسمی را یک بیماری باکتریایی دانست و یادآور شد: عامل این بیماری باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس بوده و تمام سنین نشخوارکنندگان خصوصاَ گوسفند و بز را مبتلا می کند و بسته به نوع باکتری عامل بیماری اشکال مختلفی را ایجاد می کنند.
دکتر طوسی علائم بیماری را شامل اختلالات گوارشی، ‌نرم شدن کلیه ها، تشنج،‌ نکروز و خونریزی در روده و در نهایت مرگ دانست و خاطرنشان ساخت: نوعی از این بیماری که گوسفندان بالغ را مبتلا می کند، به دنبال تغییر رژیم غذایی و پرخوری در دام اتفاق می افتد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com