واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه نیوکاسل

واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه نیوکاسل

با توجه به شیوع بیماری نیوکاسل در برخی نقاط استان خراسان رضوی و در راستای مبارزه با عوارض خشکسالی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی واکسیناسیون رایگان طیور بومی روستایی علیه نیوکاسل را در سطح کلیه شهرستان های استان آغاز کرد.
به گزارش موج، رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این خبر، از شورای اسلامی روستاها خواست در اسرع وقت ضمن مراجعه به شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان، نسبت به واکسیناسیون رایگان طیور بومی روستایی هماهنگی لازم را با دامپزشکی شهرستان به عمل آورند.
دکتر سیدرضا دیانت مقدم اظهار داشت: در صورت بروز تلفات غیر طبیعی در بین طیور روستایی لازم است مراتب در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان جهت بررسی علت تلفات و انجام عملیات مناسب دامپزشکی اعلام گردد.
وی یادآور شد: طی سال 88، تعداد یک میلیون و 500 هزار قطعه طیور بومی روستایی به صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه گردیده است و پیش بینی می گردد امسال نیز همین رقم تحت پوشش واکسیناسیون رایگان نیوکاسل قرار گیرند.
دکتر سیدرضا دیانت مقدم افزود: با توجه به لزوم حضور بخش خصوصی و حمایت از این بخش و نیز کاهش تصدیگری دولت در امور اجرایی، طرح مذکور با نظارت این اداره کل و توسط بخش خصوصی دامپزشکی خواهد شد.
دیانت مقدم در خصوص ضرورت اجرای این طرح گفت: با توجه به تلفات بیماری نیوکاسل و سرعت بالای انتشار عامل بیماری که ممکن است خسارات زیادی را به روستائیان و مرغداران وارد کند با اجرای این طرح پیش بینی می شود علاوه بر کنترل بیماری در طیور روستایی، ابتلای طیور صنعتی استان به این بیماری نیز به حداقل برسد.
وی خاطرنشان ساخت: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، اما با توجه به این که عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان، علائم بیماری را شامل فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست.
دکتر دیانت مقدم با تاکید بر واکسیناسیون کلیه جوجه های تولید شده رنگی و بومی، قبل از ارسال به روستاها، تصریح نمود: همزمان با اجرای این طرح، فقط کسانی می توانند در روستاها به فروش جوجه و مرغ و خروس بپردازند که قبل از فروش، گله خود را علیه بیماری یادشده واکسینه کرده و در این راستا گواهی بهداشتی از دامپزشکی دریافت کرده باشند.
او از روستائیان خواست با توجه به ضرورت پوشش کامل واکسیناسیون در تمام طیور روستایی، همکاری لازم را با مراکز مایه کوبی دامپزشکی انجام دهند.

 
کلمات کلیدی نیوکاسل
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com