واردات واکسن های زنده دام و طیور تهدیدی برای کشور است

واردات واکسن های زنده دام و طیور تهدیدی برای کشور است
رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی به واردات واکسن های زنده دام و طیور به کشور اشاره کرد و گفت: فرآیند نظارت و کنترل بر این واکسن ها صورت نمی گیرد و این می تواند خطر و تهدیدی جدی برای کشور باشد.
حمید کهرام که صبح امروز سه شنبه  در نشست خبری با اصحاب رسانه سخن می گفت افزود: موسسه رازی با قدمتی ۹۰ ساله یکی از تولیدکنندگان با سابقه کشور محسوب می شود ودر این سالها با تولیدات ارزشمند خود حافط امنیت و ایمنی کشور در میان انسان و دام و طیور بوده است.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین افتخارات این موسسه تولید واکسن فلج اطفال بوده است به نحوی که این بیماری در کشورمان ریشه کن شده است و در ۱۵ سال اخیر حتی یک نمونه از ابتلای افراد به فلج اطفال در کشور دیده نشده است.
کهرام با بیان اینکه بسیاری از تولیدات این موسسه پاسخگوی نیاز داخلی است گفت: با تمام توانمندی هایی که این موسسه دارد اما متاسفانه شاهد واردات برخی واکسن ها هستیم و ۶۰ برند تولید کننده دنیا محصولات خود را در بخش دام و طیور به کشور وارد می کنند که این اتفاق با اقتصاد مقاومتی منافات دارد و باید در این رویه تجدید نظر شود.
رقابت تنگاتنگی با ۶۰ تولیدکننده بزرگ دنیا داریم
 رئیس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی گفت: دروازه های کشور با یک سیاست نادرست به سوی واردکنندگان واکسن باز است و در یک رقابت تنگاتنگ با ۶۰ تولید کننده مطرح دنیا محصولات خود را عرضه می کنیم.
وی به تهدیدات این واردات هم اشاره کرد و گفت: در بخشی از این انتقال واکسن های زنده  وارداتی دام و طیور به کشور وارد می شود و فرایند نظارت و کنترل بر آنها هم صورت نمی گیرد و این می تواند خطر و تهدیدی جدی برای کشور محسوب شود چرا که این واکسن ها انواع بیماری ها را در خود دارند و مستعد انتشار در کشور هستند.
رییس موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی با اشاره به ممنوعیت واردات واکسن های زنده در کشورهای پیشرفته گفت: ۹۰ درصد واکسن های انسانی و دامی در این شرکت تولید می شود و در بسیاری از موارد نیازی نیست تا وارداتی از کشورهای دیگر داشته باشیم و امیدوارم در این روند تجدید نظر شود.
افزایش اعتبارات موسسه از سوی دولت
حمید کهرام از افزایش قابل توجه اعتبارات این موسسه در سال ۹۴ خبرداد و گفت: اعتبارات این موسسه در سال جاری ۲۹ میلیارد افزایش داشته است ضمن آنکه سهم درآمد اختصاصی از تولید این موسسه در مقایسه با سال گذشته با رشدی محسوس به میزان ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی افزایش ۳۰ درصدی فروش این موسسه در بازار را از اهداف اصلی سال جاری عنوان کرد وگفت: خوشبختانه این مهم در ۵ ماهه اول امسال محقق شده است و ما توانسته ایم این ظرفیت را در اختیار بگیریم.
وی تولید واکسن گامبورو به عنوان یکی از شاخص ترین بیماری های طیور را مثال زد و گفت: سالانه دو میلیارد دوز از این واکسن وارد کشور می شد اما در یک کار شبانه روزی در این موسسه و پس از دوسال زمینه تولید انبوه این واکسن در کشور فراهم شد و هدف گذاری کرده ایم تا حداقل ۳۰ درصد بازار فروش را در سال ۹۴ در اختیار بگیریم.
اجرای ۱۰ طرح تحقیقاتی شاخص در سال ۹۴
کهرام در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای سال گذشته این موسسه در تولید واکسن با فناوری جدید گفت:  سال ۹۴ نیز ۱۰ طرح تحقیقاتی را در زمینه تولید واکسن در دست اقدام داریم که به تناوب آماده عرضه خواهند شد.
وی در توضیح این ۱۰ طرح در دست اقدام گفت: تولید مدرن واکسن های تب مالت، اوریون ، سیاه سرفه و نوع تزریقی  واکسن فلج اطفال از شاخص ترین های این مجموعه طرح ها است و با تلاش همکارانم در معاونت های مختلف در سال جاری به سرانجام خواهد رسید و به تولید صنعتی آن نزدیک خواهیم شد.
رییس موسسه تحقیقات وسرم سازی رازی در بخشی دیگر از صحبت های خود از تاسیس دو مرکز رشد با همکاری  وزارت خانه های  بهداشت و علوم خبرداد و گفت: در بخش مربوط به وزارت بهداشت  ۲۵ شرکت در طی دوسال گذشته تشکیل شده است که تاکنون۸  مورد آنها مجوز فعالیت دانش بنیانی گرفته اند.
وی ادامه داد: با فعال شدن این شرکت ها برخی از کارهای تحقیقاتی به آنها محول خواهد شد و بسیاری از پروژه ها به شکل مستقل در این شرکت ها دنبال خواهد شد.
کهرام از بهره برداری ساختمان جدید این موسسه خبرداد وگفت: با بهره برداری از این فضای جدید تولیدات موسسه به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند وما توان بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بازار خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه محصولات تولیدی این موسسه خواهان زیادی در کشورهای مختلف دور و نزدیک دارد گفت: اولویت اول ما تامین نیاز داخل است با این حال در طرح های توسعه ای صادرات را نیز مدنظر داریم و بهره برداری از ساختمان جدید تولید نیز در همین راستا است.
ارزآوری بالای محصولات موسسه
کهرام با اشاره به ارزآوری بالای محصولات صادراتی گفت: در برخی موارد هر دوز ارسالی به کشورهای دیگر تا ۱۰۰ دلار به فروش می رسد و این میزان حتی از درآمد یک یا دو بشکه نفت هم بیشتر است.
وی در پایان افزود: تعیین دقیق قیمت تمام شده محصولات، برون سپاری برخی از فعالیت ها به شرکت های توانمند و تقویت صادرات از اهداف اصلی این شرکت در یک برنامه ۵ ساله است که با قدرت آن را دنبال می کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com