واردات شیر خشک به صنعت دامپروری ضربه می‌زند

واردات شیر خشک به صنعت دامپروری ضربه می‌زند
مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران گفت: واردات شیر خشک به صنعت دامپروری ضربه می‌زند.
منوچهر بحری در ساری اظهار داشت: واردات شیر خشک به تولیدکنندگان و تولید ضربه می‌زند و واردات زمانی مناسب است که دام نداشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران افزود: با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی و دامپروری است و ظرفیت دامی که در استان وجود دارد می‌توان تولید شیر را افزایش داد و باید حمایت از این صنعت به طور مستقیم به اتحادیه‌ها داده شود.
وی با بیان اینکه وارد کردن شیر خشک برای موارد صنعتی تا حدودی مناسب است، خاطرنشان کرد: برای ماست و لبنیات 2 الی 5 درصد شیر خشک کاربرد دارد و بقیه مصرف باید با شیر تازه باشد.
بحری تصریح کرد: با تغذیه مناسب و اصلاح نژاد و نقدینگی دراز مدت و رعایت بهداشت ظرفیت شیردهی استان بالا می‌رود.
وی با بیان اینکه به دلیل تغذیه نامناسب میزان شیردهی پایین است، گفت: به علت گرانی نهاده‌ها دامداران تغذیه گاوها را کاهش دادند و میزان تولید و کیفیت شیر پایین آمده است.
بحری به ظرفیت بالای دامداری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: به جای وارد کردن شیر خشک و خارج کردن ارز از کشور همان مقدار پول را به تولیدکننده در جهت تولید شیر بدهند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران گفت: مازندران 7.5 میلیون واحد دامی شامل یک میلیون راس گاو سنگین و 2.5 میلیون راس گوسفند و بز و بزغاله دارد.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 500 تن شیر به صورت روزانه در مازندران تولید می‌شود، تاکید کرد: از این مقدار شیر 30 درصد از دام صنعتی و 70 درصد آن از دام‌های بومی تامین می‌شود که باید ظرفیت‌های بومی استان را صنعتی کنیم.
بحری با بیان اینکه به دلیل حمایت نشدن دامداران میزان تولید شیر نسبت به سال‌های گذشته 15 درصد کاهش داشته که باید یارانه را به چرخه تولید برگردانند، گفت: 145 هزار خانوار دامدار هستند که با صنعت کشتارگاهی و صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و خوراک دام به طور مستقیم 5 هزار نفر مشغول به کار هستند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران افزود: 50 درصد از محصولات لبنی مازندران به استان‌های همجوار صادر می‌شود و ظرفیت مصرف کارخانه‌های استان در مصرف شیر زیاد است.
مازندران به صورت روزانه به 3 میلیون و 500 تن شیر نیاز دارد که هزینه تمام شده یک کیلو شیر برای هر دامدار 935 تومان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com