واردات انحصاری نهاده‌های تولید مرغ

واردات انحصاری نهاده‌های تولید مرغ
صنعت مرغداری، ازجمله صنایعی است که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی جامعه برعهده دارد.
بر این اساس هر اقدامی که بتواند سبب کاهش هزینه تولید و تسهیل دستیابی مرغداران به نهاده‌های دامی شود، گامی ارزنده در جهت کاهش بهای تمام‌شده مرغ و تخم‌مرغ خواهد بود که زمینه صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هدر رفت سرمایه‌های ملی را فراهم کرده و نتیجه نهایی آن کاهش قیمت تمام‌شده این دو کالای مهم در سبد مصرفی خانوار خواهد بود. با وجود این طی سال‌های اخیر تولید‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ علاوه بر دغدغه‌های تأمین نقدینگی و رفع موانع پیش روی تولید محصولات کیفی با قیمت مناسب در تأمین برخی نهاده‌های اولیه تولید نیز به‌دلیل شکل‌گیری انحصار در واردات و تأمین این نهاده‌ها توسط برخی افراد یا گروه‌های خاص با مشکلات مضاعفی مواجه شده‌اند. بررسی وضعیت تأمین و عرضه 2اسید آمینه پرکاربرد در صنعت مرغداری کشور بیانگر سودجویی و فرصت‌طلبی برخی افراد و نقش آن در افزایش هزینه تمام‌شده و گرانی مرغ و تخم‌مرغ است. متیونین نخستین و لیزین دومین اسید آمینه پر کاربرد در صنعت طیور کشور است که بعد از نهاده‌های مهم و استراتژیک ذرت و سویا پرکاربردترین نهاده برای تأمین پروتئین در جیره غذایی مرغ محسوب می‌شود. استفاده مناسب از اجزای مختلف تشکیل‌دهنده جیره غذایی طیور (خوراک مرغ)، در بازده اقتصادی مرغ و تخم‌مرغ اهمیت به سزایی دارد به‌نحوی که درصورت متوازن نبودن حتی یک جزء از 2نهاده در جیره غذایی طیور نه‌تنها ماده دیگر با بازده اندک به مصرف می‌رسد، بلکه بر استفاده نامطلوب از دیگر اجزای جیره نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.{tor_sutitle}وقتی انحصار وجود داشته باشد و تجار به‌طور آزادانه توانایی واردات نداشته باشند طبیعی است که نمایندگی انحصاری قانون شکنی می‌کند و کالا با قیمت بالاتر به واردکنندگان عرضه می‌شود{/tor_sutitle}
افزودن اسید آمینه متیونین و لیزین باعث ضریب تبدیل بهتر، تحریک پروتئین‌سازی‌ بیشتر و کاهش آلودگی‌های محیطی و تولید حداکثری مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. به‌نحوی که بازده استفاده از پروتئین طیوری که با جیره‌های کم‌پروتئین تغذیه شده و جیره آنها به‌وسیله اسیدهای آمینه مصنوعی متیونین و لیزین کامل می‌شود از صرفه اقتصادی به‌مراتب بیشتری نسبت به جیره‌های غذایی دارای پروتئین بالا برخوردار است. از آنجا که استفاده از این دو اسید آمینه در صنعت طیور یک الزام و نه انتخاب است، نیاز بالای تولید‌کنندگان داخلی به این نهاده موجب شده تا طی سال‌های اخیر به‌دلیل اعمال تحریم‌ها بستر مناسبی برای سودجویی افراد خاص فراهم شود؛ افرادی که با ایجاد باندهای انحصاری سبب گران‌شدن و عدم‌دسترسی آسان تولید‌کنندگان به نخستین اسیدآمینه مهم جیره طیور (متیونین) شده‌اند و کالایی که با قیمت مناسب در سایر نقاط جهان و کشورهای مجاور به‌راحتی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد را با نرخ گران‌تر به‌دست مصرف‌کنندگان داخلی می‌رسانند. از مشخصه‌ها و آثار و نتایج مهم شکل‌گیری انحصار در واردات این دو نهاده تولید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
‌واردات گران‌تر: وقتی انحصار وجود داشته باشد و تجار به‌طور آزادانه توانایی واردات نداشته باشند طبیعی است که نمایندگی انحصاری قانون شکنی می‌کند و کالا با قیمت بالاتر به واردکنندگان عرضه می‌شود.
توزیع گزینشی: انحصارگر می‌تواند توزیع گزینشی انجام دهد به‌گونه‌ای که تمام واردکنندگان آن کالا تمام و کمال تابع سیاست‌های وی باشند.
کاهش سطح واردات و ایجاد کمبود در صنعت: زمانی که واردات کالا کمتر از نیاز جامعه صورت گیرد جامعه همیشه در کمبود و انتظار کالاست و بدین وسیله با کاهش عرضه، قیمت‌ها افزایش یافته و انحصارگر می‌تواند به سود فراوانی دست یابد.
این عوامل موجب گران شدن هرچه بیشتر نهاده‌های تولید در صنعت مرغ و تخم‌مرغ شده است. با وجود این اخیرا سازمان دامپزشکی کشور اقداماتی را برای شکست انحصار در تأمین و عرضه میتونین انجام داده تا صنعتگران و تولید‌کنندگان بخش طیور بتوانند نهاده متیونین را نیز همانند برخی دیگر از نهاده‌های تولید مانند لیزین تأمین کنند. بر این اساس تولید‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ امیدوارند تا در آینده نزدیک با توزیع شفاف، عادلانه و به دور از زدوبندهای پشت پرده اینگونه نهاده‌ها شرایط کاهش هزینه تمام‌شده تولید و ارزانی مرغ و تخم‌مرغ فراهم شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com