واحدهای مرغ تخمگذار استان کرمانشاه در کما؟!

واحدهای مرغ تخمگذار استان کرمانشاه در کما؟!
ما که دانش و تخصصی در زمینه تولید نداریم ولی حداقل با دیدن مرغهای روستاییان و تخمگذاریهای بی منت و ادعای آنها احساس می کنیم که حداقل تخم مرغ کالایی نیست که این روزها بحث گرانی و کمیابی آن بر سر زبانها بیفتد و از سویی مشکل واحدهای تولیدی نیز مکمل این اخبار باشند!
اما واقعیت آن است که تولید تخم مرغ چندان نیاز به فرآیندهای پیچیده و تکنولوژی پیشرفته ای ندارد و با لحاظ نمودن برخی شرایط اقلیمی، مواد اولیه و نیروی انسانی در هر منطقه ای می توان انتظار تولید چشمگیر این محصول را داشت که کرمانشاه در این زمینه یکی از استانهای با بنیه در کشور محسوب می شود.
روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه ای در محل استانداری کرمانشاه با حضور رییس کل بانک مرکزی، اعضای هیات مدیره بانکها، استاندار و سایر متولیان اقتصادی و تولیدی برگزار شد و ما هم برای پوشش خبر این نشست عازم این محل شدیم.
در بیرون از سالن شهدای دولت تعدادی از صاحبان واحدهای تولیدی تخم مرغ استان با در دست داشتن نامه ها و حتی بنری از مزایده واحدهای تولید تخم مرغ استان از سوی یکی از بانکهای عامل که گویا به دلیل بدهی، مصادره شده بودند، حضور داشتند.
سیف الله جوهری مدیرعامل شرکت مرغ حنایی اسلام آباد غرب اولین فردی بود که با ما همکلام شد.
وی به سابقه 15 ساله خود در زمینه تولید تخم مرغ اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشکل اصلی من این است که بانک عامل ما با ترفندهایی وامهای تبصره ای را به وام منابع داخلی تبدیل کرده و تنها در یکسال، شش باب ملک و منزل مسکونی و نیز مرغداری اینجانب را به دلیل تعویق در پرداخت بدهیها مصادره نموده است.
وی به جلسه ای که در تاریخ 16/10/89 در استانداری برگزار شد و در نتیجه آن مصوبه ای مبنی بر اعطای فرصت 40 روزه به مرغداریها و نیز اعطای اعتبار 5/4 میلیارد تومانی در اختیار اتحادیه مرغداران برای توزیع میان واحدهای دارای مشکل به تصویب رسید اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون نه تنها این مصوبه اجرا نشده است بلکه شاهد اقدامات اجرایی بانکها نیز هستیم.
خانم لیلی آشوریان که دارای تعاونی 743 مرغ تخمگذار در شهرستان صحنه می باشد نیز از اینکه مصوبه دولت در خصوص بخشش جرایم واحدهای تولید تخم مرغ بخاطر خشکسالی و آنفلوانزای مرغی و نیز تمدید دوساله بدهیها در استان کرمانشاه که از سوی بانکهای عامل رعایت نمی شود، گله مند است.
وی افزود: هم اکنون از مجموع 317 میلیون تومان بدهی ام به بانک، بیش از 191 میلیون تومان را پرداخت نموده ام اما بدلیل شرایط خاص و ضرردهی، انتظار بخشودگی جرایم و استمهال بقیه بدهی را دارم زیرا هم اکنون از مجموع ظرفیت 30 هزار قطعه ای این واحد تولیدی، تنها با 10 هزار قطعه فعالیت دارم و با این حساب به مشکلاتی برخورد نموده ام.
وی همچنین از مزایده و حراج نمودن اموال بدهکاران و نیز منازل مسکونی و واحدهای تولیدی آنان در تاریخ 27 دی ماه سال گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب بنام سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده و همه باید حمایت خود را از فعالیتهای اقتصادی و تولیدی بکار ببندیم، عملا شاهد هستیم که برای بانکها سال مزایده شده است.
وی اضافه کرد: در اینکه تولید، موتور محرکه اقتصاد کشور است، شکی وجود ندارد و حال که ما واحدهای تولیدی با این کیفیت داریم و افرادی هم از این طریق ارتزاق می کنند و سبب اشتغالزایی و کسب درآمد برای استان ما می باشند، بجاست که مسوولین عالیرتبه استان و بخصوص بانکهای عامل با این زحمتکشان با سعه صدر رفتار و با اتخاذ راهکارهای مناسب همچون اجرایی نمودن مصوبات هیات وزیران به خصوص اجرایی نمودن ماده 28 قانون، به کمک این قشر مولد جامعه بیایند.
مدیر عامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان کرمانشاه نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: هم اکنون از 20 واحد مرغ تخمگذار موجود در استان، تنها 11 واحد فعال می باشند و 9 واحد دیگر دچار رکود و بی فعالیتی شده اند.
امیری افزود: کل ظرفیت واحدهای استان 742 هزار و 500 قطعه می باشد که در سال می توانند 20 هزار تن تخم مرغ تولید نمایند اما در شرایط فعلی تنها 12 هزار تن تخم مرغ تولید می شود در حالیکه نیاز استان به تخم مرغ در سال 50 هزار تن می باشد.
وی در خصوص مشکلاتی که واحدهای تولید تخم مرغ استان با آن روبرو هستند، گفت: واحدهای استان به دلیل ضرر و زیانهای مکرر در سالهای گذشته، نه تنها فاقد نقدینگی می باشند بلکه به بازار نیز دارای بدهیهای معوق هستند.
وی گفت: عدم بازپرداخت بدهیهای این واحدها به بانکهای عامل با محاسبه جریمه و سود سبب شده است تا بدهی واحدهای تولید تخم مرغ استان به بیش از دو برابر افزایش یابد و بانکها هم در حال پیگیری پرونده های اجرایی و تملیک مرغداریها و مابقی وثایق ترهینی آنان می باشند.
وی تاکید کرد: مبلغ بدهی هر واحد آنقدر زیاد شده که با تملیک مرغداریها و محل سکونت مرغداران نیز تسویه نمی شود و املاک ترهینی بستگان نیز در آستانه تملیک شدن قرار دارد.
امیری در خصوص دلایل ایجاد چنین مشکلاتی برای واحدهای تولیدی استان، گفت: نوسانات در نرخ نهاده ها که عموما افزایش یافته و نیز کاهش قیمت تخم مرغ به خصوص در سالهای 88 و 89، شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که تاکنون سه بار ضررهای سنگینی به مرغداران تحمیل نموده، تامین 60 درصد از نهاده های دانی از منابع خارجی بدین معنا که دان با قیمت بازارهای بین المللی به طور نقد و فروش به نرخ واسطه های بازار اغلب بصورت نسیه صورت می گیرد نیز در ایجاد مشکلات فوق موثر بوده اند.
وی همچنین نداشتن نقدینگی به علت ضررهای مکرر که موجب خرید نسیه نهاده ها از سوی مرغداران شده است و نیز افزایش قیمت تمام شده تخم مرغ و عدم بهره وری را از دیگر دلایل پیدایش مشکلات برای مرغداران استان عنوان کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان کرمانشاه در پایان دو راهکار برای برون رفت از شرایط موجود پیشنهاد کرد.
وی، بخشش جرایم و سود پس از سررسید شرکتها و تقسیط بلندمدت مانده بدهی تا 15 سال و اجرای ماده 28 قانون از سوی بانکها را راهکار اول عنوان کرد.
امیری همچنین برای بهره وری و سوددهی بیشتر مرغداریهای استان پیشنهاد کرد تا نقدینگی اتحادیه به منظور پایین آوردن قیمت تمام شده تخم مرغ تقویت شود تا با انجام خرید کلی و با حداقل قیمت نهاده ها و نیز فروش تخم مرغ تولیدی واحدها توسط اتحادیه به صورت عرضه مستقیم به مصرف کنندگان، موجبات افزایش نرخ فروش و تنظیم و کاهش نرخ تخم مرغ برای مصرف کنندگان شود و با این رویه سوددهی شرکتهای تولیدی را در تمام فصول سال، تضمین نمود.
وی گفت: با تخصیص مبلغ دو میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد از محل صندوق حمایت از بخش کشاورزی، بانکها یا هر منبع دیگری، بطور قطع نه تنها کلیه واحدهای راکد و ایستا فعال می شوند بلکه با بهره وری مطلوبی که واحدها خواهند داشت، قادر به پرداخت بموقع اقساط دریافتی شان نیز می شوند.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بهینه سازی، توسعه و تکمیل واحدهای تولید تخم مرغ استان امری ضروری می باشد، گفت: بر اساس برآوردهای این اتحادیه، برای این امور به اعتباری در حدود 20 میلیارد تومان نیاز است.
در سالی که از سوی رهبر انقلاب بنام جهاد اقتصادی نامگذاری شده است و تلاش و کوشش همگانی را در عرصه های مختف تولید و اشتغال می طلبد، می توان بجای اینکه برای احداث برخی واحدهای تولیدی از صفر شروع کرد، با تدابیری نیک واحدهای نیمه فعال و راکد استان را (مساله ای که مورد تاکید رییس کل بانک مرکزی کشور نیز بود) فعال نمود.
قطعا استان کرمانشاه دارای این پتانسیل است که نه تنها مشکل واحدهای تولید تخم مرغ را حل کند، بلکه خود به یک صادرکننده درجه یک این محصول بدل شود و دیگر جائی برای ورود تخم مرغهای هندی و ... در بازار کشورمان برجای نگذارد پس همتی می خواهد تا واحدهای به کما رفته استان را به هوش آوریم و بهره وری در تولید را نشانه برویم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com