هیچ‌کس جوابگوی ضرر و زیان مـرغــداران نیست

هیچ‌کس جوابگوی ضرر و زیان مـرغــداران نیست

تحلیل - طرح ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ طرح خوبی است اما بدون کارشناسی اجرا شد که نحوه اجرای آن و ضعف‌های موجود باعث کاهش جوجه‌ریزی خواهد شد چراکه هم‌اکنون مرغ تولید شده در دست مرغداران مانده و مرغداران مجبورند محصول تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند.
غلامعلی فارغی - عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه - در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکی از ضعف‌های این طرح را عدم پوشش همه‌جانبه آن به دلیل نداشتن امکانات کشتارگاهی، توزیع، سردخانه‌ای، نهاده‌ها، اعتباری و ... دانست و اظهار کرد: اتحادیه تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام قادر نیستند تولیدات را به قیمت مصوب شده جذب کنند و این امر باعث کاهش جوجه‌ریزی شده است چراکه تولیدات فعلی با زیرقیمت تمام شده به بازار عرضه می‌شود و در واقع اجرای این طرح ضربه بسیار سنگینی بر پیکره مرغداران زده است.
وی افزود: برنامه‌ریزی شده بود که میزان تولید مشروط بر خرید آن توسط دولت افزایش یابد، که تولیدکنندگان به وظیفه خود عمل کردند و میزان تولید را افزایش دادند اما مسوولان مربوطه وظیفه خود را انجام نداد و ضرر و زیان سنگینی به تولید کننده تحمیل شد.
فارغی با اشاره به افزایش تولید از خرداد ماه تصریح کرد: حدود 10 درصد مازاد تولید داشتیم که پیش‌بینی شده بود این میزان مازاد تولید صادر شود اما برعکس تمام اصول اقتصادی و برخلاف اصل 44 قانون اساسی با در نظر گرفتن عوارض مانع از صادرات شدند که این امر باعث شد از شهریور ماه میزان تولید کاهش یابد و مرغداران گوشتی به ویژه مرغداران مرغ مادر خسارت سنگینی را متحمل شوند و در حال حاضر هیچ‌کس جوابگوی ضرر و زیان مرغداران نیست.
این عضو انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه ابراز عقیده کرد: با ادامه این روند تولید کاهش می‌یابد و با بحران تولید مواجه خواهیم شد. هم‌اکنون مازاد تولید در بازار نیز به دلیل مازاد تولید ماه‌های قبل است که مرغ کشتار 45 روز به 60 روز رسیده و این انباشتگی هر ماه به ماه‌های بعد منتقل می‌شود که این افزایش تولید برای مرغدار کیلویی هزار و500 تومان هزینه می‌برد درصورتیکه اگر کشتار به موقع انجام شود ضرر و زیان آن بسیار کم‌تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جوجه یکروزه نصف قیمت تمام شده فروخته می‌شود.
فارغی اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت کلیه نهاده‌های تولید تا مرز 30 درصد و افزایش قیمت جهانی فرآورده‌های طیور تا مرز 50 درصد، قیمت محصولات طیور در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است.
این عضو انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه تأکید کرد: مسوولان باید افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها و همچنین فرآورده‌های طیور را بپذیرند و تولیدکنندگان را برای کنترل قیمت از طریق تعریزات و سازمان حمایت تحت فشار قرار ندهند، چراکه هرچه قیمت تولید مزیت داشته باشد تولید نیز افزایش می‌یابد.
وی در پایان درباره اینکه آیا بازار داخلی کشش افزایش قیمت مرغ را دارد، تصریح کرد: عدم توانایی خرید مصرف کننده را تولیدکننده نباید بپردازد بلکه اگر دولت به فکر مصرف‌کنندگان است باید یارانه مصرف یا جبران توان خرید مصرف کننده را بپردازد نه این‌که تولیدکنندگان متضرر شوند. چون در این صورت رغبت تولید از بین می‌رود و در آینده‌ای نزدیک با بحران تولید مرغ و تخم‌مرغ مواجه می شویم و تولید کاهش خواهد یافت.

 
کلمات کلیدی ساماندهی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com