همایش هم اندیشی چالش های اقتصادی گله های گاو شیری در قزوین برگزار شد

همایش هم اندیشی چالش های اقتصادی گله های گاو شیری در قزوین برگزار شد
 اولین همایش تخصصی هم اندیشی چالش های افزایش طول عمر اقتصادی گله های گاو شیری با حضور جمعی از کارشناسان و دامداران در سالن باغستان استان قزوین برگزار شد.عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در این همایش به راهکارهای مناسب افزایش طول عمر اقتصادی گله های گاو شیری اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به این مطلوب باید توصیه های کارشناسان این بخش را جدی گرفت.
هدی جواهری افزود: به عنوان مثال برای دستیابی حد مطلوب تولید شیر و گوساله در هر سال وقوع آبستنی تا 85 الی 90 روز پس از زایش لازم و ضروری است.
وی اظهارکرد: افزایش حذف گاوهای پرتولید، کاهش طول عمر اقتصادی دام ها در سطح گله، افزایش هزینه های تولید، درمان شکستگی و ورم پستان و کاهش تلیسه های مازاد از نگرانی ها و دغدغه های دامداران می باشد.
جواهری با اشاره به دلایل بروز فحلی در گاوهای سالم تصریح کرد: دلایل فیزیولوژیکی و محیطی بسیاری مانند میزان بالای تولید شیر حیوان، کاهش مدت زمان ایستا فحلی با افزایش بروز تخمک ریزی های خاموشی، سن گاو و میزان بروز عدم تخمک ریزی گاو را می توان ذکر کرد.
وی تصریح کرد: بهبود وضعیت تغذیه ای دام ها، به تعویق افتادن زمان اولین تلقیح پس از زایش و کاهش طول دوره خستگی از عوامل جلوگیری از عدم تخمگ ریزی با درمانهای غیر هورمونی است.
جواهری، تغذیه گاوها در ابتدای دوره خشکی با جیره های با انرژی متوسط و ممانعت از دریافت جیره های کم انرژی معمول گاوهای خشک را بهترین راهکار دانست.
این محقق پروتکل اوسینک، درمان با پروژسترون و شیوه های همزمان را از درمان های هورمونی ذکر کرد و افزود: ناباروری، ورم پستان، لنگش، تهیه شیر و سایر ناهنجاری های متابولیکی و بیماری ها از دلایل اصلی طول عمر اقتصادی پایین گاو شیری است.
جواهری، بهینه سازی مدیریت گله، راهکار تغذیه ای، هورمونی و کراس بریدینگ (تلاقی نژادی) را از راهکارهای افزایش طول عمر اقتصادی گاو شیری بیان کرد.
وی به بیان اهمیت نژاد هلشتاین اشاره و اظهارکرد: میانگین تولید شیر روزانه و میانگین تولید در هر دوره بالا مزیت مهم نژاد هلشتاین است، پس باید بدنبال رفع معایب این نژاد همزمان با بهره بردن از توانایی بالای آن بود.
در پایان این نشست تخصصی دامداران مسایل و مشکلات خود مطرح و پاسخ های کارشناسی به آنها ارایه شد.
استان قزوین دارای 310 واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت 34 هزار و 53 راس و 200 واحد گاوداری شیری سنتی با ظرفیت سه هزار و 848 راس است
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com