هشدار برای افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ

هشدار برای افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ
طی روزهای اخیر اتفاقات ناخوشایندی برای صنعت مرغداری افتاد , این ادامه اتفاقات ناخوشایندی بود که سال گذشته رخ داد و با مسکن وعده تا امسال به تاخیر افتاد.
واقعیت این است که مرغداری کشور ما وابسته به نهاده های وارداتی است , و تغییر قیمت دلار باعث شد تا شوکی به این صنعت وارد شود , این شوک بدون شک خیلی زود به قیمت مرغ و سپس جامعه وارد میشد , کما اینکه در مقطعی نیز این اتفاق رخ داد , اما دولت با وعده ارایه خوراک و دان مرغ یارانه ای انرا مهار کرد .
این مساله ادامه داشت تا اینکه مرغداران با خلف وعده های پشت سر هم دولتی ها روبرو شدند, ازدیگر سو دولت در سال 92 تکلیف قیمت ارز را تا حدودی درابهام نگه داشت , تا اینکه بالاخره با تصویب بودجه و اجرایی شدن ان مجبور شدند قیمت دلار را تاحدود دوبرابر افزایش دهند. همین مساله باعث شد تا محموله کشتی های وارداتی که پشت بنادر منتظر دلار بودند , با قیمتهای جدید وارد کشورشوند یا نشوند , اما هنوز نیز سرنوشت خوراک دام و طیور درابهام مانده , ابهامی که به یارانه دولت بازمیگردد.
بنا بر یک گزارش , محموله‌های کشتی نهاده بیش از 2.5 ماه است در آبهای جنوب کشور سرگردان است و به دلیل عدم تخصیص ارز ترخیص نمی‌شود، بانک مرکزی با توجه به بخشنامه ارز تک نرخی به پرداخت ارز 2477 تومان تاکید دارد اما تولید کنندگان می‌گویند، در صورت عدم پرداخت ارز 1226 قیمت تمام شده دو برابر خواهد شد.
این در حالی است که قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار سیر صعودی پیدا کرده و مرغ به کیلویی 6400 تومان رسیده است.
گرانی مرغ رسید
افزایش قیمت مرغ نشان داد که ابهام درقیمت ارز اختصاص داده شده به خوراک مرغ , تاثیر خودرا گذاشته است و احتمال افزایش قیمت بیشتر مرغ نیز وجود دارد.
درهمین راستا , نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از تشکیل سومین جلسه تعیین تکلیف نهاده مرغداران در کمیسیون کشاورزی خبر داد.
محمد اسماعیل‌نیا اظهار داشت: در کمیسیون کشاورزی مجلس وضعیت نهاده مرغداران و تعیین راهکار بررسی می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در این جلسه نمایندگان بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه‌های مرغداران حضور دارند.
به گفته نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد پیشتر دو جلسه در خصوص مشکلات خوراک طیور مرغداران و مشکلات تولید برگزار شده، نتایجی بدست آمده است و ادامه آن امروز بررسی می‌شود.
دیگر عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی‌مجلس، در واکنش به روند صعودی افزایش قیمت خوراک مرغ در بازار، گفت: با افزایش روند صعودی قیمت‌ نهاده ها ونیز افزایش هزینه های تولید برای مرغداران به طور حتم درهفته های آینده درصد قابل توجهی از گله های مولد حذف می شوند که این مهم منجر به کاهش تخم مرغ و افزایش قیمت آن در بازارخواهد شد.
علی ایرانپور ، در واکنش به افزایش بیش از دو برابری قیمت‌ خوراک مرغ در بازار،گفت: متأسفانه در این چند روز اخیرکمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی تأثیر مستقیمی بر کمبود گوشت مرغ و نیز افزایش قیمت آن دربازار گذاشته است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه بخشی از این گرانی ها در کشور مربوط به کمبودهای مقطعی در بازار است،تصریح کرد: متأسفانه به علت اینکه وزارتخانه ها در زمان نیاز به میزان کافی نهاده های دامی وارد کشور نکرده اند به همین جهت امروز شاهد کاهش عرضه این نهاده ها و نیز افزایش قیمت آن در بازارهستیم.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد از عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت ، اظهار داشت: متأسفانه بخشی از این گرانی ها در بازار را دلالان و سود جویان و نیز افرادی که وابسته به همین وزارتخانه ها هستند در کشور به وجود آورده اند.
ایرانپور، با تأکید براینکه روند صعودی افزایش قیمت نهاده ها در بازار به طور حتم تأثیرمنفی خود را در هفته های آینده خواهد گذاشت، افزود: با توجه به افزایش صعودی قیمت‌ خوراک مرغ در بازار ونیز افزایش هزینه های تولید برای مرغداران به طور حتم مرغداران در هفته های آینده مجبور به حذف در صد قابل توجهی از گله های مولد خود می شوند.
وی، ادامه داد: باحذف گله های مولد به طورحتم بازار درهفته های آینده با کمبود شدید مرغ و افزایش قیمت آن مواجه می شود.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه حذف گله های مولد به طور حتم تأثیر منفی در بازار تخم مرغ خواهد گذاشت، تصریح کرد: با حذف گله های مولد در مرغداری ها به طور حتم کشور در هفته های آینده با کاهش تخم مرغ و نیز افزایش شدید قیمت آن در بازار مواجه می شود.
عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی‌مجلس،گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت باید در اسرع وقت به بازار مرغ و تخم‌مرغ توجه کند تا وقایع تلخ و نوسانات شدید قیمت این فرآورده‌ پروتئینی که در سال‌های گذشته رخ داده بود در سال جاری تکرار نشود
اول مرغ بعد تخم مرغ
اما انگار قرار نیست نگرانی از گرانی منحصر به مرغ شود و تخم مرغ را هم شامل شده است , مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار از افزایش بیش از دو برابری قیمت‌ نهاده‌های تولید در بازار خبر داد و گفت:‌ با ادامه این وضعیت حدود 40 درصد از گله‌های مولد حذف می‌شوند و قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.
هدایت اصغری اظهار کرد:‌ قیمت هر کیلوگرم ذرت به 1350 و هر کیلوگرم سویا به 1850 تومان رسیده است که اگر این روند ادامه یابد مرغداران مجبور می‌شوند در هفته‌های آینده 30 تا 40 درصد گله‌های مولد خود را حذف کنند.
وی افزود: حذف گله‌های مولد سبب تکرار مشکلات گذشته در بازار تخم‌مرغ می‌شود و قیمت این محصول را افزایش می‌دهد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اظهار کرد:‌ در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری 2950 تومان و شانه‌ای 5900 تومان است که در بازار حدود 8000 تومان به فروش می‌رسد.
اصغری از بلاتکلیف ماندن و ترخیص نشدن نهاده‌های تولید از گمرک انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر همه تصدی‌گری‌ها و مسئولیت‌ها از سوی دولت دهم رها شده است و این بازار بلاتکلیف سبب می‌شود که در آینده صادرات تخم‌مرغ کاملا متوقف شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات تخم‌مرغ انجام می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون برای صادرات 20 هزار تن تخم‌مرغ مجوز صادر شده که با احتساب مجوزهای سال گذشته در چهار ماه امسال حدود 40 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای متقاضی صادر شده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار نسبت به تاثیر نوسانات بازار تخم‌مرغ بر کاهش یا توقف صادرات آن تاکید کرد: دولت آینده هر چه سریع‌تر به بازار مرغ و تخم‌مرغ توجه کند تا وقایع تلخ و نوسانات شدید قیمت این فرآورده‌های پروتئینی که در سال‌های گذشته رخ داده بود در سال جاری تکرار نشود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com