هزینه های بالای آنفولانزای پرندگان در زیمباوه

هزینه های بالای آنفولانزای پرندگان در زیمباوه
در ماه ژوئن سال 2017، گزارش های ارائه شده از یک سویه بسیار مسری از آنفلوانزای پرندگان در زیمباوه موجب ممنوعیت واردات طیور این کشور از سوی دیگر کشورها در آفریقای جنوبی شد.
زیمباوه در تلاش است تا از شیوع آنفلوانزای پرندگان H5N8 جلوگیری کند. کشورهای آفریقایی جنوبی همسایه زیمباوه – یعنی موزامبیک، بوتسوانا و آفریقای جنوبی – واردات محصول از هراره (پایتخت زیمباوه) را ممنوع کردند. در حال حاضر صنعت طیور هراره تحت بررسی های دقیق و موشکافانه است.
سویه آنفلوآنزای حاد در تعداد زیادی از طیور و در عملیات پرورش شرکت ایرونز، تولیدکننده جوجه و تخم مرغ زیمباوه، گزارش شد. این شرکت در آن زمان مجبور شد تا طیور خود را معدوم کند و تمامی 140 هزار پرنده خود را در فارم طیور از بین ببرد؛ این اقدامات طبق دستورات مقامات دامپزشکی در زیمباوه صورت گرفته بود.
این شرکت اعلام کرده است که "یک نوع از آنفلوآنزای پرندگان را در محلی ایزوله که خارج از هراره بوده شناسایی و آن را مهار کرده است و این محل را در قرنطینه قرار داده است". این کمپانی همچنین اعلام کرده که "کل گله ای که آلوده شده بود طبق ضرورت های دامپزشکی معدوم شده است".
تخمین زده می شود که وقوع آنفلوآنزا تقریبا 7000 پرنده را قبل از اقدامات اصلاحی کشته است. در حالی که ظاهراٌ این شرکت وقوع آنفلوآنزا را مدیریت و کنترل کرده است، کشورهای همسایه زیمباوه واردات از این کشور را ممنوع کرده اند تا بیماری در این منطقه شیوع پیدا نکند.
بوتسوانا، شریک تجاری و کشور نزدیک به زیمباوه، اولین کشوری بود که تمامی مجوزهای صادر شده برای صادرکنندگان مرغ زیمباوه را لغو نمود. بوتساوانا همچنین با سختگیری تمام جابجایی های گاوها را در مرز خود با زیمباوه کنترل نمود زیرا در دام این کشور نیز اخیراٌ بیماری تب برفکی مشاهده شده است.

در ابتدای ماه ژوئن، لتلهوجیل مدیسا (Letlhogile Modisa)، مدیر خدمات دامپزشکی وزارت کشاورزی بوتسوانا، توصیه کرد که مجوز ها برای واردات طیور از زیمباوه لغو شده است. وی همچنین اظهار داشت که بوتسوانا واردات خوراک را نیز از هراره ممنوع کرده است.
مدیسا در بیانیه ای دولتی در 6 ژوئن اذعان داشت: « واردات پرندگان اهلی و وحشی، محصولات آن ها (گوشت، تخم مرغ، پر و ...) و خوراک آن ها از زیمباوه ممنوع شده است. وی ادامه داد: «تمامی مجوزها صادر شده یا اقلامی که برای واردات لیست شده اند لغو شده است. مدارک باید به نزدیک ترین دفتر دامپزشکی برگشت داده شود."
بوتسوانا نگران است که وقوع آنفلوآنزای پرندگان، تولیدکنندگان جزئی طیور این کشور را در این بازاری که تولیدکنندگان بزرگ در آن به صورت ناعادلانه بر خرده تولید کنندگان مزیت دارند، از میان بردارد. بر اساس مطالعه ای که در بوتسوانا انجام شده است، تولیدکنندگان بزرگ جوجه در کشور و متخصصان معتقدند که شیوع آنفلوآنزا از زیمباوه در بوتسوانا می تواند تولید کنندگان جوجه در مقیاس کم را از تجارت بیرون براند.
در میان بزرگترن شرکت های طیور در بوتسوانا می توان از تسوانا پراید (Tswana Pride)، پرورش دهنده جوجه های گوشتی با یک کشتارگاه، و ریچمارک (Richmark) نام برد. تسوانا پراید جوجه و گوشت معمولی جوجه را بریان می کند در حالی که ریچمارک تولید طیور گوشتی را به عهده دارد.
مسئول رقابت در بازار بوتسوانا اظهار داشت: «مطالعه نشان داده است که مالکیت در صنعت طیور، منحصر به فرد و پیچیده است. تولیدکنندگان عمده در بوتسوانا به تولیدکنندگان آفریقای جنوبی وابستگی دارند و تولیدکنندگان داخلی با این کارخانه های بزرگ در سطح پرورش و فرآوری قابل قیاس نیستند"
بدتر از وضعیت آنفلوآنزای پرندگان در زیمباوه این موضوع بوده است که آنفلوآنزا احتمالا از پرندگان آبزی مهاجر ناشی شده است. سد آب کوچکی در نزدیک مرغداری شرکت ایونز، که در آن سویه آنفلوآنزای پرندگان یافت شده، وجود دارد و نگرانی در آن است که احتمالا ویروس پیش از آن در فارم های تجاری کوچک منطقه پخش شده باشد.
بارش باران در زیمباوه امسال زیاد بوده است و به همین دلیل مسیرها برای پرندگان آبزی بیشتر باز است.
گزارشی که خدمات دامپزشکی زیمباوه ارائه کرده اند می گوید: «محل آلوده نزدیک به سدی کوچک است که در آن تعدادی مرغ آبی مهاجر وجود دارد و تردیدها بر آن است که این پرندگان منشا آلودگی باشند.»
موزامبیک نیز واردات محصولات طیور و تخم مرغ را از زیمباوه ممنوع کرده است. مدیر دامپزشکی ملی موزامبیک اظهار داشت که طیور خانگی، پرندگان وحشی، جوجه های یک روزه، تخم مرغ های نطفه دار، گوشت تازه پرندگان و هر محصول مشتق از زیمباوه، دیگر در کشور پذیرش نمی شود.
امریکو کانسیکائو (Americo Conceicao)، مدیر دامپزشکی ملی موزامبیک اظهار داشت: «پرندگان وحشی منبع انتقال این آنفلوآنزا می باشند. ما، و به خصوص تولیدکنندگان طیور ما، باید در واحدهای تولیدی مراقبت بیشتری داشته باشیم. تمامی موارد مرگ و میر باید به سرعت شناسایی شود تا بتوانیم در زمان مناسب تدابیر لازم را بیندیشیم.»
مقامات موزابیک هشدار داده اند که آنفلوآنزای پرندگان از طریق خوراک آلوده، اثرات متقابل انسان، تجهیزات و وسایل حمل و نقل به راحتی از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می شود.
آفریقای جنوبی نیز، بعد از کشورهای بوتسوانا و موزامبیک آخرین کشوری بوده است که واردات طیور از زیمباوه را ممنوع کرده است. مقامات آفریقای جنوبی که قبلا اعلام کرده بودند وضعیت را زیر نظر دارند، در روز پنجشنبه 8 ژوئن واردات طیور از این کشور را ممنوع کردند.
به طور کلی، به علت حجم بالای ترافیک انسانی میان کشور زیمباوه و همسایگان آن وضعیت بدتر شده است و همچنین دسترسی ضعیف مسافران به اطلاعات ممکن است موجب شود تا به صورت ناآگاهانه محصولات آلوده طیور به خارج از مرزها کشیده شود.
یکی از مدیران شرکت ایروینز گفت: «این موضوع هم خطری بزرگ است و به همین دلیل است که موزامبیک، بوتسوانا و آفریقای جنوبی چنین تدابیری را اندیشیده اند. ما در کارهای مربوط به مرغداری باید اقدامات بیشتری مانند محدود کردن دسترسی به محل های تولیدی و تدابیر امنیت زیستی قوی را انجام می دادیم».
بروز آنفلوآنزای پرندگان محدودیت های بیشتری را برای تولیدکنندگان طیور در زیمباوه به وجود آورده است. این محدودیت ها از افزایش هزینه ها تا واردات غیرقانونی و مالیات های سنگین را شامل می شود.
زاو گفت: «تعداد پرندگان فرآوری شده و تولید گوشت طیور در سه ماهه اول سال 2017 میلادی 3 و 6 درصد کمتر از همین زمان در سال گذشته بوده است.»

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com