هدیه به یاد ماندنی به مرغداران در هفته های پایانی دولت دهم!!

هدیه به یاد ماندنی به مرغداران در هفته های پایانی دولت دهم!!
شاید بتوان گفت بهترین هدیهای که دولت دهم و بانک مرکزی به دولت یازدهم و مردم از جمله تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ در هفتههای پایانی کارش داد، اتخاذ تصمیمی شتابزده و غیر کارشناسی در مورد اعلام تغییر نرخ ارزمرجع به نرخ مبادلهای، آن هم برای دارو و کالاهای اساسی، نهادههای دام و طیور و اقلامی که هرگونه تغییر در نرخ آنها بلافاصله بر زندگی مردم به ویژه اقشار دهکهای پایین آسیب جدی وارد میکند، بود. بحث بر سر نرخ من درآوری «مرجع» یا نرخ «مبادلهای» در میان نیست،  بحث تفسیر درست و به هنگام بانک مرکزی از مصوبه مجلس در مورد واردات تمامی کالاهای اساسی بانرخ ارز مبادلهای نیز  نیست، حتی بحث این نیست که قیمت نهادهها و گوشت مرغ چقدر میشود و مردم چقدر از دولتی که با شعار امید به میدان آمده است نا امید میشوند، بحث ایجاد درهم ریختگی و آشفتگی در بازار است، بحث اهدای یادگاری دولت دهم و بلاتکلیفی و دوگانگی در عرصه تولید و عرضه است،  بحث بر سر مخمصهای است که با این تصمیم در عرصه ترخیص کالاهایی که در بنادر گیر کردهاند، به وجود آمده است به گونهای که دکتر مهربانی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه در مصاحبه مطبوعاتی و در کنار سایر مدیران تشکلهای سراسری گوشت مرغ و تخم مرغ میگوید: دولت با هر ارزی که میخواهد، خوراک طیور وارداتی مانده در دریا یا بنادر را ترخیص کند زیرا ذخیره خوراک طیور رو به اتمام است و قیمت داخل بیش از 40 درصد افزایش یافته است.{tor_sutitle}مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران : مسئولان به رغم بحران و آشفتگی و بلاتکلیفی کنونی هیچگونه تصمیم تاثیرگذاری نگرفته اند{/tor_sutitle}
وی میگوید: محمولههای کشتی حاوی 700 هزار تن ذرت و 500 هزار تن سویا میان 10 تا 65 روز است که در آبهای ایران سرگردان هستند.
 یک مرغدار در تماس با مجله دامپروران به کنایه و از روی عصبانیت گفت: چرا سویای گران قیمت را به مرغ بدهم بخورد که گوشتش را ارزن بفروشم، سویا را در انبار نگه میدارم، بدون هیچ استرس و نگرانی تولید، بعد با دو برابر قیمت و با سود صددرصد میفروشم...
وضع اینگونه است که مشاهده میشود، تصمیمی که اتخاذ شده یک تصمیم اقتصادی معمول نیست، شاید در شرایطی با تعیین ضرب الاجل، لازم و مفید باشد ولی در حال حاضر ضد تولید و نگران کننده است. پیشبینی آنچه به زعم ما در مورد تولید گوشت مرغ در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد عبارت است از:
1- کاهش میزان نقدینگی واحدهای تولیدی 2- گسترش دلالی در عرضه نهادههای طیور 3- ناتوانی بیشتر بانکها در تامین وام مورد نیاز تولیدکنندگان 4-کاهش تولید و از میان رفتن طیور مولد 5- افزایش قیمت گوشت مرغ تا مرز 10 هزار تومان 6- کاهش میزان مصرف و افزایش زیانهای دورهای بسیاری از واحدهای مرغداری به دلیل عدم قدرت خرید مصرفکننده. اگر مجموع عوامل فوق را در چرخه فرآیند تولید بگذاریم سالهای آغاز دهه 70 را یادآور میشود که مرغداران از آن به عنوان «طرح آزادسازی یا رهاسازی» یاد میکنند ولی این بار میگویند «اقدام ویرانسازی صنعت مرغداری». حال که لامحاله این دست شکسته بر گردن دولت یازدهم افتاده است راهکار چیست؟ باید گفت:
1- افزایش نقدینگی بانکهای عامل از جمله بانک کشاورزی برای سهولت در پرداخت وام برای افزایش نقدینگی مرغداران.
2- ترخیص فوری و بلاواسطه محمولهها از بنادر و توزیع میان مرغداران  با هر نرخ ارزی و قبول مسئولیت پرداخت ما به التفاوت توسط دولت از صندوق ذخیره ارزی.{tor_sutitle}رئیس هیات مدیره انجمن صنعت طیور : تبعات چنین وضعیتی در صنعت مرغ در ماههای آینده خود را نشان میدهد و نگرانی از این است که مرغ به کیلویی 10 هزار تومان برسد{/tor_sutitle}
3- دستور سریع به شرکت پشتیبانی امور دام برای گشودن انبارهای خود.
4- افزایش میزان خرید گوشت مرغ و تخم مرغ توسط دولت برای تنظیم بازار و توزیع مجدد آن از ماههای آینده.
در ادامه یادآور میشود که مدیران تشکلها در نشستی مطبوعاتی برای اطلاع رسانی به تصمیمگیرندگان، بحرانهای ناشی از وضع پیش آمده را تشریح کردند که خلاصهای از آن در ذیل میآید.

فرازهایی از گفتگوی مطبوعاتی مدیران تشکلها با رسانه ها
 دکتر مهربانی دبیر انجمن  صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه:
 1 – ذخایر خوراک مرغ کشور رو به اتمام و قیمت آن در داخل و هنگام انجام این مصاحبه (هفته آخر تیرماه) 40 درصد افزایش یافته است.
2- محمولههای کشتی حاوی 700 هزار تن ذرت و 500 هزار تن سویا حدود 3 تا 65 روز است در آبها و بنادر ایران سرگردان هستند.
3- شرکت پشتیبانی امور دام 400 هزار تن ذرت و 200 هزار تن سویا در انبارهای خود دارد که به مرغداران نمیدهد.
4- قیمت ذرت از 680 تومان و سویا حدود 1000 تومان به ترتیب به کیلویی 1000 تومان و 1600 تومان رسیده است.
5 – اینک قیمت مرغ به طور متوسط در بازار مصرف 6 هزار تومان است که با وضع پیش آمده به 10 هزار تومان خواهد رسید. قیمت تخم مرغ نیز به 7 هزار تومان و جوجه یک روزه به 1500 تومان صعود پیدا  خواهد کرد. دکتر مهربانی، سرانجام خواستار پایان دادن به وضعیت برزخ و بلاتکلیفی مرغداران شد.

مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران:
1 – مسئولان به رغم بحران و آشفتگی و بلاتکلیفی کنونی هیچگونه تصمیم تاثیرگذاری نگرفته اند.
2- گزارش اخذ شده از 8 استان کشور حاکی است که ذرت کیلویی 950 تا 1000 تومان و سویا کیلویی 1600 تومان است.
3- با تغییر نرخ ارز مرجع 1226 تومانی به 2477 تومان، بانک مرکزی از واردکنندگان خوراک طیور تعهد میخواهد تا ما به التفاوت را از آنان بگیرد و دقیقاً همین تضمین را واردکنندگان از اتحادیه مرغداران میخواهند.
4- در چنین شرایطی که حجم نقدینگی مورد نیاز مرغداران حداقل 40 درصد و نهادهها نیز حدود 40 درصد افزایش یافته، تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به دلیل قیمت تمام شده بالا، قدرت رقابت با محصولات مشابه جهانی را ندارد.

 مهندس غلامعلی فارغی رئیس هیات مدیره انجمن صنعت طیور:
1 - در شرایط فعلی تحریم و وضعیت اقتصادی، بنگاههای اقتصادی به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی قلمداد میشوند  ولی اکنون، آنها بدون پشتیبان هستند و واژهای که مسئولان به کار میبرند تنها گفتار درمانی است.
2- مسئولان تا زمانی که دیر نشده کاری کنند، تولید داخلی برای تامین امنیت غذایی است.
3- کشوری مانند ترکیه آماده است تا بازارهای منطقه را شکار کند زیرا تولید مناسبی دارد، ضمن اینکه به تازگی با مسدود شدن مرز مصر، تولید روی دستشان مانده و آماده صادرات هستند.
4- در صورتی که نرخ ارز گران شود، بخش تولید توان مقابله با این افزایش قیمت را نخواهد داشت و با کمبود نقدینگی شدید مواجه میشود، آیا درست است در سال حماسه اقتصادی، تولید به چنین وضعی دچار شود؟
5- در حالی که باید برای روزهای مبادا ذخیره استراتژیک نهاده داشته باشیم اما اولاً این میزان کافی نیست ثانیاً به رغم مشکلات مرغداران به بازار تزریق نمیشود، اما در عوض، مرغ ذخیره شده را به قیمت کیلویی 4700 تومان به بازار میدهند و مرغ تولیدکننده را که قیمت تمام شده آن کیلویی 5500 تومان است به ثمن بخس میخرند.
6- امروز در شرایط  جابجایی دولتها، دولت فعلی گوش به حرف تولیدکنندگان نمیدهد و دولت بعدی نیز هنوز نیامده است و تولیدکنندگان در بلاتکلیفی کامل به سر میبرند.
7- اگر رمضان سال گذشته قیمت مرغ به بیش از 8 هزار تومان رسید به دلیل کمبود نهاده در بهمن ماه بود که تاثیر آن بعد از چندین ماه مشخص شد اکنون نیز تبعات چنین وضعیتی در صنعت مرغ در ماههای آینده خود را نشان میدهد و نگرانی از این است که مرغ به کیلویی 10 هزار تومان برسد.

نامه تشکلهای سراسری به دکتر حسن روحانی ( رئیس جمهور )
در نامه تشکلهای سراسری مرغداران به دکتر حسن روحانی،  ضمن اشاره به وضع بسیار ناگوار پیش آمده در رمضان سال گذشته در ارتباط با قیمت گوشت مرغ به دلیل عدم ذخیرهسازی دولت آمده است:
حدود سه هفته است که واردکنندگان نهادههای اصلی صنعت (ذرت و کنجاله سویا) در برزخ بلاتکلیفی به سر میبرند. از آنها تعهد ترخیص با ارز مبادلهای خواسته میشود و در رسانهها از ارز مرجع صحبت میکنند، نمیدانیم که اصلاً ارزی در کار هست یا خیر؟
با توجه به کمبود شدید نهادهها، قیمتها به همان مأخذ ارز مبادلهای رسیدهاند(ذرت حدود ده هزار ریال و کنجاله سویا بیش از 16 هزار ریال)، ولی تولیدکنندگان باید محصولاتشان را با مأخذ ارز مرجع به فروش برسانند و گرنه با غلاظ و شدادهای اصحاب تعزیرات روبرو میشوند.
در شرایط حاضر در صورتی که خوراک نرسد، گلّههای مولّد حذف خواهند شد و جبران این مافات حداقل یک سال طول خواهد کشید و در این یک سال به ناچار مرغ و تخممرغ باید از طریق واردات تأمین گردد.
قیمت تخم مرغ شدیداً زیانده است و گلّههای تخمگذار کشور در شرف حذف هستند.  گلّههای مولّد جوجه یکروزه گوشتی هم به علت افزایش شدید قیمت تمام شده و عدم وجود ذرت و کنجاله سویا طاقت زیان و ماندگاری در بازار را ندارند، لذا فرصتی باقی نیست و باید در اسرع وقت برای قیمت ارز نهادهها تعیین تکلیف نمود. با توجه به این که بیش از 1200 مزرعه تخمگذار،  بالغ بر 400 مزرعه تولید جوجه گوشتی و حدود 23 هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی در کشور فعال هستند، خاموشی چراغ این مزارع، بیکاری و اختلال جدّی در صنعت به وجود خواهد آورد.
خواهشمند است به هر نحو که مقتضی است ابتدا از تخصیص ارز لازم اطمینان حاصل نموده، سپس در مورد قیمت آن تصمیمگیری شود.
به هر روی، به نظر میرسد که از مرغ کیلویی 10 هزار تومان و تخممرغ کیلویی 7 هزار تومان اجتناب نباشد.
30/4/1392
امضاء کنندگان
 انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه،   انجمن صنایع طیور ایران،   اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی،   اتحادیه میهن (مرغ تخمگذار
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com