نیوکاسل 70 هزار قطعه مرغ گوشتی را تلف کرد

نیوکاسل 70 هزار قطعه مرغ گوشتی را تلف کرد

بیماری نیوکاسل در شهرستان فراشبند موجب تلف شدن 70هزار قطعه مرغ گوشتی در این شهرستان شد.
به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، کارشناس مسئول اداره پرورش و بهبود دامی جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند ظهر امروز در این خصوص به خبرنگاران گفت: این بیماری در بیش از 50 درصد از واحدهای مرغ گوشتی شهرستان شیوع یافته که در پی آن بیش از 70 هزار مرغ گوشتی این شهرستان تلف شده و حدود دو میلیون و 500 هزار ریال نیز خسارت به مرغداران شهرستان وارد کرده است.
موسوی اضافه کرد: برای کنترل، ریشه کنی و جلوگیری از سرایت این بیماری به نقاط دیگر شهرستان و استان از حمل هرگونه مرغ گوشتی آلوده به نیوکاسل به کشتارگاه ها جلوگیری به عمل آمده و با زنده فروشیهای سطح شهر که مبادرت به فروش این گونه از مرغها می کنند برخورد شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه به مدت دو ماه نیز از جوجه ریزی تمام مرغداریهای شهرستان ممانعت به عمل آمده، خاطرنشان کرد: همزمان با این اقدامات، واکسیناسیون طیور بومی به صورت رایگان از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان آغاز شده است.
به گفته کارشناسان، دلایل بروز این بیماری عدم رعایت برنامه واکسیناسیون از سوی مرغداریها و ورود کود خام دامی از داخل و خارج از استان به شهرستان است.
عامل این بیماری، ویروس پارامیکزو ویروس است که به خوبی در جنین تخممرغ رشد و تکثیر می یابد. سرفه و خرخره کردن و گاهی صدای شبیه به سوت کشیدن، ناله کردن تنفس نامنظم و مشکل یا دهان باز، کر کردن و کم شدن تحرک، از دست دادن اشتها، افزایش تشنگی در مراحل اولیه و فلج نسبی یا کامل، لرزش عضلات، تغییر جهت و چرخش و برگشت سر به پشت یا به زیر شکم، دور خود چرخیدن، معلق زدن و مرگ و میر در این جوجهها فوق العاده بالا بوده و گاهی به100درصد می رسد.
به گزارش مهر، شهرستان فراشبند در 164کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده و دارای 28واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 300 هزار قطعه در هر دوره بوده و از رشد 130درصدی طی سه سال اخیر برخوردار بوده که براساس پیش بینیها در آینده ای نزدیک به بیش از 500 هزار قطعه در هر دوره افزایش یابد.

 
کلمات کلیدی تلفات نیوکاسل
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com