نیاز ایران به واردات غلات امسال کمتر می‌شود

نیاز ایران به واردات غلات امسال کمتر می‌شود
فائو پیش بینی کرد واردات غلات ایران در سال جاری میلادی با کاهش 5.8 درصدی نسبت به سال قبل به 7.3 میلیون تن خواهد رسید.
سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی کرد، واردات غلات ایران در سال جاری تا مارس 2013، پس از خرید حجم قابل توجه غلات توسط دولت ایران در ابتدای امسال، 5.8 درصد کاهش یابد.
در گزارش جدید فائو که در پایگاه خبری این سازمان در روز 19 آوریل منتشر شد، آمده است، واردات غلات ایران در سال 13-2012 ممکن است از 7.75 میلیون تن سال گذشته به 7.3 میلیون تن کاهش یابد. بعلاوه پیش بینی شده که واردات گندم نیز 32 درصد کاهش یابد.
بر اساس گزارش فائو، فصل برداشت جو در ایران در سال جاری پایان یافته است و کشاورزان در ماه ژوئن برداشت گندم را آغاز خواهند کرد. پیش بینی شده که تولید گندم به دلیل کاهش نزولات جوی در ایران در فاصله اواخر نوامبر تا اوسط ژانویه گذشته، امسال با کاهش مواجه شود.
در گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد آمده است: «علیرغم پیش بینی ها در مورد کاهش تولید در سال 2012، واردات گندم در سال خرید جدید، حدود 1.7 میلیون تن، یعنی حدود 32 درصد کمتر از سال گذشته پیش بینی شده است و این به علت موجود بودن حجم قابل توجهی گندم اضافه بر مصرف باقیمانده از فصل جاری است که از خرید های قابل توجه گندم در ماه های ابتدایی 2012 ناشی می شود.»
این گزارش افزوده که مجموع حجم واردات غلات ایران به دلیل بالا بودن حجم واردات برنج و ذرت همچنان بالا خواهد بود.
حجم محصول جو ایران در سال 2012 ایران با کمی تغییر حدود 3 میلیون تن برآورد شده است، در حالی که پیش بینی شده تولید برنج ایران بدون تغییر، در حد 2.4 میلیون تن باقی بماند. همچنین حجم محصول گندم ایران نیز ممکن است با 3.6 درصد کاهش به 13.5 میلیون تن برسد.
فائو در گزارش خود آورده است: «گندم در بین محصولات غلات ایران، محصول غالب به شمار می رود... گندم آبی تنها یک سوم کل گندم زیر کشت ایران را به خود اختصاص می دهد و بخش عمده ای از محصولات گندم ایران از کشت دیم بدست می آید و به بارش باران وابسته است.»
 
کلمات کلیدی واردات غلات
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com