نگرانی مرغدار و مصرف کننده از نوسان قیمت ها در آستانه ماه رمضان

نگرانی مرغدار و مصرف کننده از نوسان قیمت ها در آستانه ماه رمضان
هر سال وقتی موسم ماه میهمانی خداوند متعال نزدیک می شود و در روزهای پایانی ماه شعبان قرار می گیریم، تهیه مایحتاج ضروری خانواده ها به ویژه مواد پروتئینی به یکی از دغدغه های اساسی مردم تبدیل می شود. مردم استان از تهیه و تأمین گوشت مرغ مورد نیاز خود در تابستان سال گذشته به ویژه قبل از ماه رمضان با توجه به جهش قیمتی بالای آن خاطره خوشی ندارند و امسال نیز این نگرانی وجود دارد که دوباره قیمت گوشت سفید افزایش یابد.
نگرانی شهروندان از احتمال صعود قیمت ها
ملکشی از شهروندان بجنورد با یادآوری نوسان شدید قیمت مرغ در تابستان سال گذشته در بیشتر استان ها از جمله خراسان شمالی که این موضوع را به سوژه روز رسانه ها تبدیل کرد، می گوید: پارسال توزیع دیرهنگام مرغ منجمد باعث شد که مرغ از سفره بعضی خانواده ها پربکشد و به خصوص کارگران عیال وار در ماه رمضان شرمنده زن و بچه شدند.
معصومی هم شهروند دیگری است که خواهان اتخاذ تدابیر جدی سازمان های مسئول برای جلوگیری از تکرار داستان کمبود و گرانی فزاینده مرغ در سال گذشته می شود. وی می گوید: هنوز 10روز به ماه مبارک مانده ولی قیمت مرغ گرم سیر صعودی به خود گرفته است و اگر مسئولان دیر بجنبند، دیگر نمی شود کاری کرد و داستان سال قبل تکرار می شود.
رمضانی هم که خود را کارمند یک شرکت خصوصی معرفی می کند، می گوید: با توجه به شرایط موجود و تورم فعلی جامعه نمی توان انتظار کاهش قیمت اقلام پروتئینی از جمله گوشت مرغ را انتظار داشت اما مردم امیدوارند و از مسئولان می خواهند که حداقل از افزایش شدید قیمت این فرآورده در روزهای منتهی به ماه رمضان پیشگیری کنند و قیمت ها را اگر نمی توانند کمتر کنند حداقل ثابت نگه دارند تا مردم بیشتر از این به زحمت نیفتند.وی اظهار امیدواری می کند با روی کارآمدن دولت جدید، اطمینان و ثبات به بازارها بازگردد و تورم کاهش یابد و تولید رونق بگیرد.
دغدغه های پرورش دهندگان
داستان تکراری نوسان قیمت مرغ البته تنها دغدغه مردم نیست و تولید کنندگان آن نیز همواره نگران بالا و پایین رفتن قیمت ها هستند. صنعت مرغداری در خراسان شمالی با اشتغال به کار بیش از هزار نفر و تولید سالانه 8 هزار تن گوشت مرغ یکی از بزرگ ترین صنایع استان به شمار می رود اما نبود برنامه ریزی مناسب از سوی دستگاه های متولی این صنعت را به یکی از ریسک پذیرترین صنعت ها تبدیل کرده است.
هر کیلو گوشت مرغ گرم هفته گذشته 65 تا 66 هزار ریال به دست مصرف کننده رسید و مردم و تولید کننده نسبت به این قیمت رضایت داشتند، اما برای هفته جاری و آینده مردم نگران بالا رفتن این قیمت و تولید کنندگان نگران پایین آمدن این قیمت هستند. بزرگ ترین پرورش دهنده مرغ استان که به ادعای خود با پرورش 110 هزار قطعه مرغ طی هر دوره جوجه ریزی 42 درصد گوشت مرغ مورد نیاز استان را تولید می کند، وضعیت حال حاضر صنعت مرغ استان را «وخیم» توصیف می کند و می گوید: طی 3 ماه گذشته قیمت هر کیلو خوراک مرغ بین 3 تا 4 هزار ریال افزایش داشته است و به عنوان نمونه قیمت دان سوپر از 12 هزار و 500 به 17 هزار ریال، قیمت پیش دان از 11 هزار به 15 هزار و 200 و قیمت میاندان نیز از 11 هزار به 14 هزار و 500 ریال افزایش یافته اما قیمت مرغ چندان بالا نرفته است.
حصاری می افزاید: البته هم اکنون از قیمت فعلی مرغ در بازار راضی هستیم اما به احتمال زیاد با وارد شدن مرغ منجمد به بازار، این قیمت پایین تر می آید و مرغداران با مبالغ کمتر دچار ضرر و زیان می شوند.
وی قیمت های عنوان شده را قیمت های فعلی بازار آزاد بیان می کند و می گوید: هم اکنون انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام سازمان صنعت، معدن و تجارت از سویا و ذرت یارانه ای پر و حتی این مواد در حال کپک زدن است اما با توجه به شرایط آن ها، مرغداران ترجیح می دهند از بازار آزاد خرید کنند.
وی ادامه می دهد: شرکت پشتیبانی دام هر کیلو مرغ منجمد را 53 هزار ریال از مرغدار می خرد و در مقابل، سویا و ذرت تحویل می دهد و این در حالی است که خود مرغدار باید مرغ زنده را به کشتار ببرد و سپس به سردخانه منتقل و منجمد کند و به شرکت پشتیبانی دام تحویل دهد که به ازای هر مرغ حدود 7 هزار و 500 تا 8 هزار ریال هزینه بر هزینه های مرغدار می افزاید.
وی خاطر نشان می کند: در دوره گذشته به دلیل کاهش تقاضا به ناچار مرغ هایم را به شرکت پشتیبانی تحویل دادم اما در مجموع 550 میلیون ریال ضرر کردم.
وی با اشاره به این که در 3 دوره اخیر 910 میلیون ریال ضرر کرده است، نبود برنامه ریزی مناسب را عامل اصلی مشکلات صنعت پرورش مرغ می داند و می گوید: در ماه هایی از سال، جوجه ریزی به اندازه ای پایین می آید که قیمت مرغ به شدت بالا می رود اما در ماه هایی مرغ به اندازه ای پرورش داده می شود که بیشتر از تقاضا می شود و در نتیجه، مرغدار زیان زیادی را متحمل می شود.
حصاری از دولت جدید حمایت بیشتر از این صنعت را خواستار می شود.
زیرساخت های ضعیف استان
یکی دیگر از فعالان صنعت مرغ که دوست ندارد نامش ذکر شود، صحبت های «حصاری» در مورد شرایط سخت تحویل ذرت و سویا را تکرار و بیان می کند: نبود امکانات زیرساختی در استان مثل قرار نگرفتن کشتارگاه و سردخانه در کنار یکدیگر باعث افزایش هزینه های مرغداران شده است.
وی با بیان این که با شرایط شرکت پشتیبانی امور دام، مرغدار خود باید همه هزینه های انجماد مرغ و ضایعات آن را متحمل شود، این سؤال را از این شرکت دارد که به چه دلیل نخست دان مرغ را تحویل نمی دهد تا مرغدار پس از پرورش، مرغ منجمد را تحویل دهد؟
وی ادامه می دهد: مرغدار ابتدا باید نهاده اش را با هزینه بالا از بازار آزاد تهیه کند و پس از پرورش مرغ و انجماد، آن را به شرکت پشتیبانی دام تحویل دهد و سپس شرکت در ازای مرغ منجمد، نهاده تحویل دهد. وی خاطر نشان می کند: اگر این شرکت در شرایط بحرانی بخواهد این روند را دنبال کند، توجیه دارد اما هم اکنون که شرایط عادی را داریم، مرغداران نمی دانند که چرا نمی توانند ابتدا نهاده ارزان قیمت را در اختیار داشته باشند.
وی تصریح می کند: نتیجه این برنامه ریزی، پر شدن انبارها از سویا و ذرت ارزان قیمت است و در مقابل، مرغدار باید از بازار آزاد نهاده ها را خریداری کند.
خطر در کمین صنعت مرغ
کریمی مرغدار دیگری است که با اظهار رضایت از قیمت فعلی مرغ می گوید: هم اکنون با قیمت فعلی، مرغدار سود آن چنانی نمی برد اما ضرر نیز نمی کند و اگر این قیمت ثابت بماند، نه مرغدار و نه مصرف کننده دچار مشکل نمی شوند.
وی البته قیمت نهاده های مرغی را در بازار آزاد بالا می داند و می افزاید: مسئولان باید حمایت بیشتری در تخصیص نهاده به مرغداران داشته باشند تا قیمت مرغ پایین تر از قیمت فعلی باشد.
وی با گلایه از پرداخت نشدن سهم بخش تولید از منابع مالی قانون هدفمندی یارانه ها اظهار امیدواری می کند دولت جدید به وعده های خود برای حمایت از تولید عمل کند.
وی خاطر نشان می کند: قبل از هدفمندی یارانه ها یک میلیون ریال هزینه گاز و 450 هزار ریال هزینه برق مرغداری پرداخت می کرده است اما هم اکنون 10 تا 20 میلیون ریال هزینه گاز و 4 تا 6 میلیون ریال هزینه برق پرداخت می کند.
وی با تأکید بر این که مردم با تولید زنده اند، بیان می کند: با ادامه روند کنونی، تعداد مرغداران استان کاهش می یابد و صنعت مرغ استان به خطر می افتد.
ضررهای باندبازی و واسطه گری برای تولید کنندگان
سنگ سفیدی یکی دیگر از مرغداران استان نیز خواهان تثبیت قیمت فعلی مرغ می شود و می گوید: هم اکنون بین 10 تا 20 درصد سود از پرورش مرغ می بریم اما با کاهش قیمت مرغ و حفظ قیمت فعلی نهاده های طیور و دیگر هزینه های بالای پرورش مرغ، مرغداران متضرر می شوند و چاره ای جز تعطیلی واحد پرورشی خود نمی بینند.
وی کاهش باندبازی و واسطه گری را برای پیشرفت صنعت پرورش مرغ در استان خواستار می شود.تسهیل در پرداخت وام بانکی دیگر خواسته «سنگ سفیدی» برای حمایت از تولید مرغ در استان است.
انتظار مرغداران از دولت جدید
مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی و تخم گذار خراسان شمالی نیز با اذعان به مشکلات موجود در صنعت مرغداری می گوید: دولت جدید برای برنامه ریزی منظم در صنعت مرغ و جلوگیری از نوسان بی شمار قیمت این ماده پروتئینی باید امور را به تشکل های خصوصی واگذار کند.
عباس پور می افزاید: هم اکنون اغلب کشورهای همسایه و کشورهای پیشرفته دنیا این اقدام را انجام داده و موفق نیز بوده اند.
وی زیرساخت های ضعیف و صنعت مرغ در استان را دیگر چالش مرغداران استان عنوان می کند و ادامه می دهد: دولت جدید برای حمایت از تولید مرغ در استان زیرساخت ها را باید تکمیل کند.
رد ادعای مرغداران از سوی معاون بازرگانی داخلی
با وجود اظهارات مرغداران مصاحبه شونده در گزارش، معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موضوع تحویل دادن دان مرغی به مرغداران پس از تحویل گرفتن مرغ منجمد را نادرست می داند.
کاظم زاده می گوید: مرغداران با امضای تفاهم نامه با شرکت پشتیبانی امور دام می توانند دان مرغ لازم را تحویل بگیرند و سپس مرغ منجمد را به نرخ مصوب تحویل بدهند.
وی هم چنین ضمن رد ادعای کپک زدن خوراک و دان مرغ در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام و بیان این که همواره محموله های جدید جایگزین محموله های قبلی می شود، خاطر نشان می کند: در تفاهم نامه ابلاغ شده از مرکز که براساس آن مبادلات بین مرغداران و شرکت پشتیبانی امور دام و از جمله قیمت گذاری مرغ منجمد صورت می گیرد، حقوق و منافع تولید کننده و مصرف کننده در نظر گرفته شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com