نگاهی به صنعت طیور دراستان گلستان گرگان

نگاهی به صنعت طیور دراستان گلستان گرگان

تحلیل - استان گلستان با تولید سالانه حدود ‪ ۲۵‬هزار تن تخم‌مرغ و ‪ ۵۷‬هزار تن گوشت مرغ یکی از قطب‌های مهم صنعت طیور کشور به شمار می‌رود.
براساس آمار، این استان ‪ ۱/۳‬درصد تخم مرغ و ‪ ۶/۴‬درصد گوشت مرغ کشور را تامین می‌کند
با مصرف سرانه ‪ ۹/۸‬کیلوگرم تخم‌مرغ و ‪ ۱۸/۲‬کیلوگرم گوشت مرغ، صنعت طیور به عنوان یکی از بخشهای مهم سرمایه‌گذاری در کشور اهمیت وافری یافته است.
سرپرست معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مستعد بودن استان در زمینه صنعت طیور می‌گوید: گلستان با دارا بودن ‪ ۱۱‬واحد پرورش مرغ تخم‌گذار و تولید بیش از دو میلیون قطعه یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ محسوب می‌شود.
به گفته علی‌اکبر اسفندیاری، با این میزان، علاوه بر تامین نیاز داخلی گلستان، مازاد آن معادل ‪ ۴۰‬درصد تولید، به خارج از استان ارسال می‌شود.
وی با اشاره به امنیت سرمایه‌گذاری بویژه در صنایع غذایی اظهار می‌دارد: بروز برخی از مشکلات، هر از گاهی این صنایع را دچار چالش می‌سازد که نمونه بارز آن، شیوع بیماری فوق حاد آنفلوآنزای طیور در سال گذشته بود که این صنعت را دچار بحران کرد.
وی ادامه داد: تنش‌های ناشی از بروز بیماری، سبب کاهش تقاضای مصرف و متعاقب آن کاهش قیمت تولیدات شد، به طوری که قیمت تخم‌مرغ به حداقل ممکن ‪ ۳۸۰۰‬ریال در هر کیلوگرم رسید.
این مسوول می‌افزاید: با توجه به طول دوره پرورش متعارف و اقتصادی مرغ تخم‌گذار، (‪ ۸‬هفته) تولیدکنندگان به امید متعادل شدن بازار فروش با هزینه فراوان سعی در حفظ گله‌ها کردند و متعاقب آن حذف گله‌های پای تولید، به علت بازار نامساعد فروش، از دیگر معضلات این صنعت بود.
به اظهار وی، شرایط حاکم بر تولید در نهایت منجر به حذف حدود ‪ ۳۰‬درصد تولیدکنندگان گلستان از چرخه تولید شد و بیش از ‪ ۲۱/۵‬میلیارد ریال زیان به تولیدات صنعت مرغ تخم‌گذار استان وارد کرد.
اسفندیاری، نگرانی ناشی از اوضاع نابسامان این صنعت و کمبود نقدینگی را مانع از جوجه‌ریزی بموقع تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: متعاقب آن، میزان تولید در سال ‪ ۸۵‬بشدت کاهش یافت، بطوری که طی ‪ ۹‬ماه اول سال، نسبت به مدت مشابه پارسال، شاهد کاهش ‪ ۲۷‬درصدی تخم‌مرغ در استان بوده‌ایم.
مسوول اداره طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز درباره وضعیت فعلی تولیدات این صنعت می‌گوید: ظرفیت اسمی واحدهای مرغ تخم‌گذار استان تا پایان شش ماه اول سال در ‪ ۱۱‬واحد فعال، دو میلیون و ‪ ۱۳۰‬هزار قطعه است که از این ظرفیت ‪ ۵۲۰‬هزار قطعه، پولت (مرحله قبل از سن تخم‌گذاری مرغ) و مابقی، ظرفیت پرورش مرغ تخم‌گذار تولیدی است.
حبیب‌اله تاشی می‌افزاید: در سال ‪ ۸۴‬به میزان ‪ ۲۴‬هزار و ‪ ۹۱۵‬تن تخم‌مرغ در استان تولید شد که از این مقدار، ‪ ۱۵‬هزار و ‪ ۲۰۰‬تن در داخل استان مصرف و مابقی به خارج از استان ارسال شد.
به گفته وی، در این سال، به علت شیوع بیماری فوق حاد آنفلوآنزای طیور، دو واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت ‪ ۶۱۰‬هزار قطعه ار چرخه تولید خارج شد.
این کارشناس، میزان تولید ‪ ۹‬ماهه اول امسال را ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۹۴۰‬تن تخم‌مرغ ذکر کرد که نسبت به قبل، ‪ ۲۷‬درصد کاهش تولید نشان می‌دهد.
هم‌اینک برای تنظیم بازار تخم‌مرغ، اقداماتی در سطح وزارت جهاد کشاورزی از جمله افزایش تعرفه گمرکی صادرات تخم‌مرغ به میزان ‪ ۶۰‬درصد تا متعادل شدن قیمت صورت گرفته است.
امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه در سطح معاون وزیر در امور دام، نماینده اتحادیه مرغداران تخم‌گذار کشور و معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی مبنی بر اعلام قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری به ازای هر کیلوگرم ‪۸۳۲۰‬ ریال و درب مغازه برای مصرف‌کننده ‪ ۹۵۰۰‬ریال، از دیگر اقدامات بوده است.
در استان گلستان نیز اکنون با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه مرغداران و سازمان بازرگانی استان، مکانیزم خرید تضمینی تخم‌مرغ در حال اجراست.
همچنین فراهم کردن زمینه جوجه‌ریزی مجدد و بهره‌برداری از ظرفیت موجود مزارع مرغ تخم‌گذار و اعطای مجوز "تو لک بری" (دوره استراحت شش الی هشت هفته‌ای مرغ پس از پایان تخم‌گذاری دوره اول) به واحدهای مرغ تخم‌گذار استان از دیگر اقدامات در زمینه تنظیم تولید این صنعت بوده است.

 
کلمات کلیدی گلستان
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com