نگاهی اجمالی به آینده خوراک روسیه

نگاهی اجمالی به آینده خوراک روسیه
سرویس آماری روسیه تخمین زده است که در سال 2016، روسیه28  میلیون تن تولید خوراک داشته است. اما آمار واقعی نشان می دهد که این رقم نزدیک به 43-44 میلیون تن بوده است. متخصصان خوراک روسیه تجارب خود را با بازیگردانان اصلی بازار خوراک به اشتراک می گذارند تا روسیه در این زمینه رشد داشته باشد.
نادژدا اورلووا (Nadezhda Orlova)، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی Abercade در سمینار خوراک روسیه که در ماه آوریل برگزار شد اظهار داشت که آمارهای واقعی صنعت خوراک روسیه در دسترس کامل قرار ندارند.

ارقام تولید خوراک پنهان باقی می مانند
پنهان نگه داشتن ارقام تولید خوراک به این دلیل است که حجم چشمگیری از خوراک در کارخانه های (قانونی) خوراک تولید می شود که ترجیح می دهند بخشی از حجم تولیدات خود را ثبت نکنند. این محصولات گاهی توسط شرکت های هلدینگ کشاورزی و برای مصارف خود آنها توزیع می شوند و به صورت رسمی ثبت نمی شوند. کار و تولید پنهانی، کارخانه داران را از مالیات اضافه تر و بخشی از اقدامات کنترل سلامت معاف می کند.

حجم دقیق تولید خوراک روسیه نامشخص است
حجم دقیق تولید خوراک در روسیه نامشخص است و در نتیجه ارزش خوراک نیز به طور دقیق قابل تشخیص نیست.
سازمان های آماری روسیه ارزش های ترکیبی خوراک تولید شده در داخل کشور را تعیین نمی کنند اما بر اساس آمار شرکت Abercade، ارزش خوراک در سال 2016 به 9/7 بیلیون دلار رسید. اورلووا می گوید که این آمار و ارقام تا زمانی موثق است که برآوردهای گوناگون، حجم تولیدات ثبت نشده کارخانه ها را تعیین کنند ولی با این حال، بخش خوراک روسیه در حال رشد است. اورلووا پیش بینی کرده است که روسیه تا سال 2021 میلادی 6/1 میلیون تن خوراک با ارزش کل 5/3 بیلیون دلار به تولیدات خود اضافه کند و در نتیجه حجم کل تولید آن به 34/8 میلیون تن برسد. تا سال 2021، حجم واقعی تولید بازار باید به 49/6 تا 55 میلیون تن و یا 15-20 بیلیون دلار برسد. اگرچه به نظر می رسد بخش خوراک روسیه رشد داشته باشد و وضوح و دقت در آن بالا برود، اما کیفیت هنوز موضوع اصلی است. دلیل عمده آن هم این است که نسبت میزان استفاده از دانه هنوز بالا است و به 70 درصد در کل ترکیب خوراک می رسد. در اتحایه اروپا، استفاده از دانه ها در خوراک از 45-50 درصد فراتر نمی رود. کارخانه های خوراک روسیه همچنین نتوانسته اند با مشکل اتکا به صادرات عناصر مختلف مبارزه کنند؛ از جمله این مشکلات می توان به محصولات با پروتئین بالا، مکمل های میکروبیولوژیکی و مواد فعال از نظر بیولوژیکی اشاره کرد.

تولید خوراک برای خوک بیشترین رشد را دارد
با نگاه دقیقتر به عملکرد تولید خوراک متوجه می شویم که در سال های گذشته، بخش طیور بیشترین تقاضا برای خوراک حیوانی را داشته است. اما بر اساس آمار Abercade، در سال های آینده وضعیت تغییر خواهد کرد و پیش بینی شده است که تولید خوراک خوک بین سال های 2016 تا 2021 افزایشی 32 درصدی ، تولید خوراک طیور در همین برهه زمانی افزایشی 18 درصدی و خوراک گاو نیزافزایشی 4 درصدی داشته باشد.

شرکت پروزرنو: "آمارها بسیار خوشبینانه است"
ولادیمیر پتریچنکو (Vladimir Petrichenko)، مدیر شرکت تحقیقاتی پروزرنو (ProZerno)معتقد است که این درصدهای اعلام شده کمی خوش بینانه است. وی اظهار داشت: «امسال، صنعت خوراک روسیه فقط قادر است 55/0 میلیون تن به تولیدات خود اضافه کند و در کل به 29 میلیون تن تولید دست یابد (شرکت Abercade پیش بینی کرده بود که تولیدات خوراک امسال به 7/29 میلیون تن برسد.) همچنین به نظر نمی رسد که صنعت خوراک بتواند تا سال 2021 تولیدات خود را به 8/34 میلیون تن برساند و علت آن نیز این است که بازار داخلی دام روسیه در آستانه اشباع شدن است و با حداقل میزان محصولاتی که به صادرات اختصاص می یابند، هیچ جای دیگری برای رشد در عملکرد تولید وجود ندارد.
رشد تولید خوراک مبتنی بر برنامه های سرمایه گذاری رشد تولید خوراک در ارتباط با برنامه های سرمایه گذاری به این معناست که رشد در تعداد دام و در نتیجه در خوراک حیوانات، ممکن است پایین تر باشد. اما این امر به برنامه های سرمایه گذاری شرکت های بزرگ هلدینگ کشاورزی که خود نیز کارخانه های بزرگی می باشند، هم بستگی دارد. شرکت Abercade ارزیابی کرده است که امروزه 85 درصد از کل کارخانه های خوراک کشور روسیه ساختار ادغام عمودی شده دارند، در حالی که کارخانه های خوراک خصوصی که در هیچ گروه تجاری قرار نمی گیرند و محصولات خوراک خود را به بازار آزاد عرضه می کنند، مابقی حجم را تشکیل می دهند (15 درصد). فهرست شرکت Agroinvestorاز بزرگترین تولید کننده های خوراک در روسیه که در میانه ماه آوریل سال 2017 منتشر شد، نشان می دهد که 20 تولید کننده برتر خوراک روسیه در سال 2016، 8/13 میلیون تن تولید داشته اند. این تقریبا نیمی از کل تولید این صنعت است. برترین شرکت های تولیدی چرکیزوو (Cherkizovo) با 76/1 میلیون تن، میراتورگ (Miratorg) با 70/1 میلیون تن و پس از آنها پریوسکلی (Prioskolie) با 43/1 میلیون تن می باشند.

کمک دولتی برای رشد ایمن
کارون امرکانوف (Kharon Amerkhanov)، رئیس بخش خوراک در وزارت کشاورزی روسیه، در کنفرانس مذکور اظهار داشت که صنعت به صورت مداوم عملکرد تولید خود را افزایش می دهد که این امر به لطف افزایش تقاضا بوده است. در سال 2016، روسیه 4/15 میلیون تن دام و مرغ زنده تولید کرده است و با شرایط بازار کنونی، صنعت تا سال 2020 میلادی باید 10/1 میلیون تن دیگر به حجم تولید خود اضافه کند. بعد از چند سال رکود، صنعت لبنیات نیز باید شاخص های تولید خود را افزایش دهد تا تقاضا برای خوراک افزایش یابد. امرکانوف اظهار داشت که عملکرد تولید در زمینه دام روند افزایشی دارد و این روند به دلیل برنامه های دولتی مختلفی بوده که اجرا شده اند. وی گفت: «این امر موجب افزایش تقاضا در بازار خوراک می شود؛ تا سال 2025، صنعت گوشت و شیر روسیه حداقل به 42 میلیون تن تولید خوراک نیاز دارد تا به وضعیت ثابت برسد.» دولت روسیه همچنین تلاش زیادی کرده است تا این رشد بتواند رشدی ایمن باشد و کارخانه های خوراک تشویق شوند تا عملکرد تولید افزایش یابد. وزارت کشاورزی روسیه به 77 قرارداد سرمایه گذاری، یارانه ای را تعلق داده است تا ظرفیت های تولید خوراک جدید را افزایش دهند که ارزش کلی این ظرفیت ها 350 میلیون دلار می باشد. حجم کمک دولت از بودجه فدرال برای این قراردادها 80 میلیون دلار است. امرکانوف در مورد اینکه کارخانه های خوراک، تولید خوراک خود را ثبت نمی کنند، اظهار نظری نکرده است. مقامات رسمی معمولا از این نوع بحث ها خودداری می کنند.

برداشت درست محصول، موثر است
روسیه همچنین در دو سال اخیر رکورد برداشت محصول داشته است. برداشت محصول امری موثر در تامین خوراک می باشد. صنعت خوراک روسیه سال گذشته از برداشت خوب بهره برد و 110 میلیون تن برداشت محصول داشت اما در فصل جاری، یعنی بهار،انتظار می رود حجم تولید به بالاترین میزانیعنی 128 تن برسد که شامل 75 تن گندم و5/16 تن ذرت می شود.
به گفته پتریچنکو، قیمت گندم خوراک باید 110 تا 115 دلار در هر تن باشد که این قیمت برای کارخانه های خوراک قیمتی مناسب است. به علاوه، انبارهای دانه که از فصل قبل باقی مانده اند حجمی برابر با 24 - 25 تن دارند و این خود میزانی بسیار بالا است. در این صورت، کارخانه های خوراک می توانند از قیمت پایین مواد خام بهره ببرند اما به گفته پتریچنکو، این عامل در رشد چشمگیر عملکرد تولید نقش چندانی ندارد. اما قیمت های پایین مواد خام مشکلاتی هم دارند، زیرا تولیدکنندگان خوراک انگیزه ای برای پیدا کردن جایگزین برای مواد خام ندارند.
اورلووا در پایان نتیجه گیری کرد: «پیشرفت تکنولوژی در زمینه خوراک با تمرکز بر روی بهبود بازدهی و کاهش حجم دانه مصرفی در فرمولاسیون چیزی است که بخش خوراک روسیه می تواند به خودی خود آن را بهبود ببخشد .»

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com