نصف متوسط جهانی تخم‌مرغ و 2 برابر آن مرغ مصرف می‌کنیم

نصف متوسط جهانی تخم‌مرغ و 2 برابر آن مرغ مصرف می‌کنیم
مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنعت مرغداری کشور سرانه مصرف تخم‎مرغ در ایران را 10 کیلوگرم و در جهان 18 کیلوگرم برآورد کرد و گفت: سرانه مصرف مرغ در ایران نیز حدود 22 کیلوگرم برآورد شده که در قیاس با متوسط جهانی تقریباً دو برابر است.
حمید فاضلی در گفت‌وگو با  فارس در خصوص آخرین وضعیت صنعت مرغداری، اظهار داشت: در حال حاضر با عدم حمایت‌های لازم از این صنعت و معدوم سازی 30 درصد مرغ‌های کشور طی سال گذشته به دلیل شیوع بیماری، وضعیت این صنعت مطلوب نیست. 
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام‎شده مرغ و تخم‌مرغ در کشور بیشتر از نرخ فروش است، خاطرنشان کرد: به دلیل تأثیر تبعات ناشی از افزایش هزینه‌های حمل و نقل و رشد قیمت خوراک مرغداری‌ها، قیمت تمام‎شده مرغ و تخم‎مرغ افزایش یافته و برخی از خانوارها قادر به تأمین این اقلام به قیمت فعلی نیستند. 
وی ضمن تأکید بر اینکه بازار فروش مرغ و تخم‎مرغ در شرایط فعلی مطلوب نیست، ادامه داد:‌ از آنجا که در ماه‌های ابتدایی سال قرار داریم و اکثر خانوارها نقدینگی در اختیار را طی ایام عید هزینه کرده‌اند، توان خرید ندارند لذا این موضوع هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت و فروش مرغ و تخم‎مرغ در کشور تلقی شود. 
مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنعت مرغداری کشور گفت: قیمت تخم‎مرغ در بازار هزار و 800 تا دو هزار و 300 تومان و قیمت مرغ زنده دو هزار تا دو هزار و 200 تومان است که در مقایسه با قیمت تمام شده پایین‌تر است. 
وی در خصوص تأثیر مصوبه اخیر دولت مبنی بر تعیین تعرفه صفر برای سود بازرگانی تخم‌مرغ خوراکی در بازار، تصریح کرد: از آنجا که در ماه‌های پایانی سال مجبور به معدوم کردن 30 درصد مرغ‌های کشور شدیم بالطبع برای تأمین نیاز داخل با کسری تولید مواجه خواهیم بود که البته کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نیز می‌تواند یکی از اثرات مثبت این مصوبه تلقی شود. 
وی با اشاره به تولید سالانه 750 هزار تن تخم‏مرغ، اظهار داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته نیاز مصرفی کشور 650 هزار تن برآورد می‌شود که در صورت جایگزینی 30 درصد مرغ‌های معدوم شده طی سال گذشته طی یک‎ساله آتی امیدوارم این مشکل نیز رفع و از واردات تخم‎مرغ بی‌نیاز شویم. 
فاضلی دلایل رشد قیمت سویا و ذرت و خوراک مرغداری‌ها را رشد هزینه‌های سوخت، بروز خشکسالی در روسیه و عدم حمایت‌های لازم در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت بتواند بسته حمایتی مؤثری برای این صنعت تهیه و مصوب کند قادر خواهیم بود علاوه بر تأمین نیاز داخل در مسیر صادرات و تأمین نیاز کشورهای هدف نیز گام برداریم. 
وی در خصوص حمایت دستگاه‌های متولی از اتحادیه و تعاونی‌های تحت پوشش، تصریح کرد: خوشبختانه بانک توسعه تعاون در حمایت از تشکل‌های تعاونی سازوکارهای مؤثری را در دستورکار دارد اما وزارت تعاون و کشاورزی آن‎طور که باید حمایت‌های لازم را ندارند که امیدوارم این مشکل با تشکل‌های تعاونی از این دست رفع شود. 
وی سرانه مصرف تخم‎مرغ را در ایران 10 کیلوگرم و در جهان 18 کیلوگرم برآورد و خاطرنشان کرد: سرانه مصرف مرغ در ایران نیز حدود 22 کیلوگرم برآورد شده است که در قیاس با دیگر کشورها تقریباً دو برابر تخمین زده می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com