میزان فلزات سنگین نمونه های طیور پائین تر از حد مجاز است

میزان فلزات سنگین نمونه های طیور پائین تر از حد مجاز است
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس آزمایشات صورت گرفته در سالهای 91 و 92 میزان فلزات سنگین(سرب و کادمیوم) از میان نمونه های تصادفی انتخاب شده از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور پائین تر از حد مجاز بوده است.
محسن مشکوه درباره برخی گزارشات مجدد مبنی بر وجود غیراستاندارد سرب در گوشت مرغ عرضه شده در میادین میوه و تره بار تهران، افزود: در سال 91 تعداد 623 نمونه مرغ از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور به روش تصادفی نمونه برداری و در اختیار آزمایشگاه های کنترل بهداشتی مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی (مشهد) که به عنوان آزمایشگاه مرجع تخصصی فلزات سنگین در فرآورده های دامی انتخاب و قرار داده شده است.
وی تصریح کرد: نتایج بررسی های نشان می دهد، از لحاظ سرب و کادمیوم، هیچیک از نمونه های مورد آزمون بالاتر از حد مجاز نبوده است.
به گفته وی، تعداد 623 نمونه مرغ از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور به روش تصادفی در سال 92 نیز تکرار شد و به طور مجدد نتایج سال 91 بدست آمد.
وی تاکید کرد: وقتی اشخاصی اقدام به انتشار چنین ادعاهایی دارند باید موارد را به شکل مستند به مراکز و دستگاه های ذیربط ارایه دهند تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: براساس آزمایش های صورت گرفته در پرورش و رشد مرغ کشور از جمله مرغ گوشتی از داروهای هورمونی استفاده نمی شود.
مشکوه گفت: معتقدیم برای اندازه گیری میزان آنتی بیوتیک، باقیمانده های دارویی و فلزات سنگین همچون سرب و کادیوم باید یافته ها براساس آزمایش های معتبر در آزمایشگاه های تخصصی دارای تجهیزات و امکانات مناسب باشد، چرا که دستیابی به نتایج صحیح در آزمایشگاه های معمولی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: حدمجاز باقیمانده های فلزات سنگین براساس استاندارد ملی کشور و گاها طبق استانداردهای اتحادیه اروپا و کدکس (کدکس تدوین کننده استاندارد) تعیین می شود.
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی افزود: هم اکنون در کشور 4 آزمایشگاه مرکز تشخیص فلزات سنگین، باقیمانده های دارویی و آنتی بیوتیک در استان های تهران، قزوین، مشهد و ارومیه فعال است.
وی اظهار داشت: به طور مثال آزمایشگاه تخصصی و مرجع تشخیص اندازه گیری باقیمانده فلزات سنگین در خراسان رضوی (مشهد) دایر است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com