ممنوعیت واردات دام زنده تا پایان سال

ممنوعیت واردات دام زنده تا پایان سال
بر اساس سیاست های وزارت کشاورزی، دام سبک منعی برای صادرات ندارد و ارزیابی بهداشتی نیز توسط ادارات کل دامپزشکی صورت می گیرد.
دکتر خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور در جمع رسانه های خبری گفت: بیش از 60 درصد از عوامل بیماری زا در انسان از حیوانات و فرآورده های دامی نشات می گیرد.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات همچون سال گذشته و تقریبا با همان استعداد و توان، برای مراسم عید قربان حاضر شده و بیش از 900 اکیپ نظارت و بازرسی و با همین تعداد، بازرس سیار را آماده فعالیت کرده ایم.
خلج در مورد کشتارگاه های فعال کشور نیز گفت: 288 کشتارگاه مجاز بهداشتی و البته سنتی و 67 کشتارگاه صنعتی در کشور در حال ارائه خدمات هستند و از نظر ما هر دامی که در محلی به غیر از این کشتارگاه ها و بدون نظارت سازمان دامپزشکی ذبح شود، بهداشتی نیست و یک تهدید به حساب می آید.
وی از آمادگی کامل کشتارگاه های کشور برای ارائه خدمات به مردم در روز عید قربان خبر داد.
رییس سازمان دامپزشکی در مورد بحث های به وجود آمده در مورد خمیر مرغ نیز گفت: استفاده از خمیر مرغ در تمام جهان مرسوم است ولی چهارچوب خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: در همان روزی که مسئولان بهداشتی کشور موضوع خمیر مرغ را مطرح کردند با ایشان تماس گرفتم و در یک مجادله کامل علمی نظرات خود را بیان کردم.
خلج با بیان این مطلب که هیچ گاه به دنبال جوابیه دادن نبوده و نیست گفت: من علمی صحبت می کنم؛ اینکه یک کارخانه از خمیر مرغ استفاده کند یا نه در حوزه تصمیم گیری مدیر کارخانه است اما مطلبی که در استفاده از این فرآورده باید دقت کرد این است که عمر ماندگاری خمیر مرغ محدود بوده و حداکثر برای 3 ماه در دمای زیر 18 درجه قابل نگهداری است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد حفظ حقوق حیوانات وحشی در کشور و وظیفه سازمان دامپزشکی در قبال آن گفت: رفاه حیوانات به عنوان یک قاعده و قانون در جهان پذیرفته شده است و ما نیز آن را قبول داریم اما سازمان دامپزشکی تنها مسئول دام است و وحوش در حوزه سازمان محیط زیست طبقه بندی می شوند.
رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی تنها بر روی مجوز های بهداشتی وحوش نظارت دارد و مجوز صادرات، پارک های حیوانات، باغ وحش ها و واردات بر عهده سازمان محیط زیست است.
وی در مورد صادرات و واردات دام نیز گفت: بر اساس سیاست های وزارت کشاورزی، دام سبک منعی برای صادرات ندارد و ارزیابی بهداشتی نیز توسط ادارات کل دامپزشکی صورت می گیرد.
خلج با اشاره به صدور مجوز صادرات 93 هزار راس دام سبک تا چند روز گذشته گفت: متاسفانه تعرفه 60 درصدی گمرک بر این دام ها در روزهای گذشته مشکلاتی ایجاد کرد اما با تعامل با گمرک برای صادرات 110 هزار راس دام حاضر در قرنطینه بدون دریافت تعرفه 60 درصدی مجوز گرفته شده است.
وی واردات دام زنده را به جز مصارف اصلاح نژادی غیر مجاز خواند و گفت: امسال واردات دام زنده کلا ممنوع است و کمیته علمی سازمان دامپزشکی با 5 استدلال به این نتیجه رسید که نباید مجوزی برای واردات صادر شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com