مصرف شیرخام ممنوع!

مصرف شیرخام ممنوع!
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: شهروندان از مصرف شیرخام و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه جداً خودداری کنند.
سید اصغر برایی نژاد، منطقه البرز، طی سخنانی اظهار کرد: علیرغم تاکیدات بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور و تبلیغات گسترده آنها در خصوص رعایت استفاده از شیر پاستوریزه با هدف جلوگیری از بروز بیماری تب مالت، باز هم شاهد مصرف شیرخام به خصوص در مناطق روستایی هستیم.
وی افزود: عادت‌های غلط تغذیه‌ای و همچنین عدم آگاهی از خطرات ناشی از انتقال بیماری تب مالت باعث می‌شود برخی از شهروندان همچنان اصرار به مصرف شیرخام کنند در حالی که از عمده‌ترین راههای انتقال بیماری تب مالت از طریق مصرف شیر خام نجوشیده است و عوارضی در انسان ایجاد می‌کند که حتی با تکمیل درمان تا سالها همراه بیمار خواهد بود.
این مقام مسئول بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان البرز برای جلوگیری از بروز این بیماری، هرساله اقدام به انجام واکسیناسیون گله‌های دامی می‌نماید و در مواقع مشاهده بیماری در جمعیت انسانی، با نمونه برداری از گله‌های منطقه و تشخیص آزمایشگاهی بیماری، اقدام به حذف دامهای بیمار می‌کند با این وجود با توجه به چهره پنهان این بیماری احتمال وقوع آن همچنان موجود است.
برایی نژاد توصیه کرد: از مصرف شیرخام و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه جداً خودداری کنند و به روستائیان تاکید کرد پس از دوشیدن شیر، حتماً آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند.
وی یادآورشد: همچنین در راستای کاستن احتمال انتقال بیماری به خصوص در هنگام زایمان دام، با رعایت شرایط بهداشتی اولیه از قبیل جدا کردن دام آبستن از بقیه دامها و جلوگیری از تماس سایر دامها و حیوانات با ترشحات زایمانی، از سرایت این بیماری به دامهای دیگر جلوگیری شود.
این مقام مسئول در پایان از دامداران خواست در صورت بروز سقط جنین در گله‌های گوسفند و گاو مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی گزارش و از رها کردن جنین‌های سقط شده، جفت و ترشحات حین زایمان دام در محیط و تماس بدون رعایت شرایط بهداشتی با آنها خودداری کنند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com