مشکلات صنعت شیر با تدوین سند راه قابل حل است

مشکلات صنعت شیر با تدوین سند راه قابل حل است
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مشکلات صنعت شیر با طراحی یک سند و طرح مطالعاتی درخصوص چالش‌ها و راهکارهای تولید شیر قابل بررسی و رفع است.
حمید رضا قلمکاری در نشست بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی دامداران استان اصفهان، اظهار داشت: امروز صنعت دامداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که برای رفع آن باید سندی طراحی کنیم که موارد قانونی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در آن دیده شده باشد.
وی نبود یک سند چشم انداز بلند مدت و نبود یک برنامه ریزی استراتژیک را مشکل اساسی در صنعت کشاورزی عنوان کرد و افزود: صنعت کشاورزی نسبت به سایر صنایع دارای بهره وری پایین است و همین توجه ناچیز مسئولین نیز به علت مبحث امنیت و سلامت غذایی است که شیر و محصولات لبنی در آن نقش پر رنگی را ایفا می‌کند.
قلمکاری، ایجاد دفتر مطالعات استراتژیک شیر را از جمله چشم اندازهای این کمیسیون دانست و ادامه داد: این دفتر برای اولین بار در کشور ایجاد می شود و مبتنی بر برنامه های استراتژیک و علمی فعالیت خواهد کرد.
وی بیان داشت: طرح مطالعاتی چالش ها و راهکارهای تولید و فروش شیر یکی از طرح‌های در حال بررسی این کمیسیون است.
رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای بررسی تخصصی این موضوع یک کارگروه ویژه از تلفیق کمیته دام، طیور و آبزیان و کمیته سلامت و امنیت غذایی ذیل کمیسیون تشکیل داده ایم و سه تیم مطالعاتی به بررسی موضوع از ابعاد مختلف این چالش پرداخته‌اند.
وی با اشاره به اینکه در کشورهایی نظیر ترکیه و استرالیا برنامه ریزی‌های دراز مدت و کلان باعث افزایش تولید و صادرات محصولات لبنی شده است گفت: این ظرفیت و توانایی در ایران نیز وجود دارد ولی برای رسیدن به آن لازم است همه اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، دامداری‌ها و فعالان این حوزه با یکدیگر تعامل داشته باشند و از طریق اتاق بازرگانی که از نظر قانون به عنوان رابط بین بخش خصوصی و بخش دولتی تعیین شده است، اقدام کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: همانطور که دامداری ها طی گذشت زمان توسعه پیدا کرده‌اند مشکلات هم توسعه یافته به گونه ای که در حال حاضر کمتر  از ۵۰ درصد ظرفیت صنعت کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

نبود یک مدیریت واحد بر گاوداری‌ها سبب بروز مشکلات شده است
وی نیز در خصوص مشکلات دامداران بیان داشت: در شرایط کنونی یا گاوداری‌ها باید به سمت ساحتارهای بزرگ مثل گاوداری‌های  سرمایه داری و چند هزار راسی بروند و یا اگر قبول داریم که ساختار کشاورزی و دامداری ما بر اساس واحد های کوچک و متوسط است سازوکاری را پیش بینی کنیم که با شرایط موجود سنخیت داشته باشد و همه واحدهای کوچک از آن حمایت کنند.
امینی با بیان اینکه اگر گاوداری‌های استان اصفهان را یک نفر مدیریت می کرد مشکلات کنونی وجود نداشت، تصریح کرد: به مشکلات هر حوزه متخصصان همان حوزه باید بپردازند و پس از ایجاد یک برنامه علمی همه باید برای تحقق آن تلاش کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com