مشکل دامداران حل نشود، واردات پنیر دانمارکی تکرار می‌شود

مشکل دامداران حل نشود، واردات پنیر دانمارکی تکرار می‌شود
در حال حاضر بسیاری از دامداران به‌دلیل فروش نرفتن شیر تولیدی خود، دام‌های آبستن خود را روانه کشتارگاه می‌کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند، واردات پنیر دانمارکی از سر گرفته می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری درباره اعلام دستوری قیمت یک‌هزار و 440 تومانی شیرخام گفت: اقدام دولت از 9 ماه گذشته درباره خرید شیرخام به‌صورت طرح تضمینی بسیار به‌جا بود، به‌گونه‌ای که از ورود بسیاری از گاوهای شیری به کشتارگاه جلوگیری کرد.
سعید کیانی افزود: تاکنون 30 هزار تن شیرخشک در قالب طرح خرید تضمینی از دامداران استان چهارمحال و بختیاری خریداری شده است و معادل آن نهاده‌هایی همچون ذرت، سویا، کنجاله سویا و کنجاله کلزا تحویل دامداران شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد این طرح را تعطیل اعلام کند، مشکلات دامداران به وضعیت قبل برمی‌گردد و موضوع شیرخام که در شرایط حاضر اندکی بغرنج است، بدتر می‌شود.
کیانی ادامه داد: دامدارانی در این طرح وارد قرارداد شده‌اند که روزانه 150 تا 600 کیلوگرم شیرخام تولید می‌کنند و استقبال از این طرح بسیار زیاد بوده است.
وی تصریح کرد: شیرخشکی که تهیه شده، توسط اتحادیه دامداران نیز صادر شده، بنابراین مشکلی از لحاظ انباشت شیرخشک نداریم.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور یادآور شد: حدود یک‌هزار تن شیرخشک تولیدشده از شهرکرد صادر شده و گرمی از آن وارد چرخه داخلی نشده است.
کیانی تأکید کرد: دولت باید برای ادامه این طرح چاره‌جویی کند یا آنکه اقدام دیگری انجام شود تا شیر دامداران با قیمت یک‌هزار و 440 تومانی خریداری شود.
وی اظهار داشت: وضعیت خرید شیر از دامداران به اندازه‌ای دچار تزلزل شده که بیشتر آنها در شرایط پیش از اعلام خرید تضمینی دام‌های آبستن خود را روانه کشتارگاه‌ها می‌کردند و در حال حاضر نیز بیشتر دامداران این استان، دامداری خود را برای فروش گذاشته‌اند که به محض قطع طرح فوق و حاد شدن مشکل، اقدام برای فروش را جدی‌تر کند.
کارخانه‌ها در کنار دولت و دامدار قرار بگیرند، نه روبه‌روی آنها!
مدیرعامل اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری گفت: کارخانه‌ها نیز در شرایط حاضر به جای آنکه روبه‌رو دولت و دامدار قرار گیرند، باید در کنار آنها قرار گرفته و وضعیت را ساماندهی کند و از دولت نیز خواهشمندیم با همکاری تعاونی‌های تولید، اتحادیه نظارت و اتحادیه دامداران برای پیدا کردن راه‌حل اساسی در موضوع شیرخام اقدام عاجل کند.
کیانی در ادامه افزود: نباید بگذاریم تجربه چند سال گذشته که واردات پنیر دانمارکی بسیار زیاد بود، دوباره تکرار شود؛ زیرا در شرایط حاضر که دامداران چاره‌ای جز این ندارند، اقدام برای کشتن دام‌های خود می‌کنند و تا چند سال آینده دیگر دامی وجود ندارد که بخواهیم از شیر آن استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر راهکاری برای مشکل فوق پیدا شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com