مشاهده 20 کانون تب برفکی در مازندران

مشاهده 20 کانون تب برفکی در مازندران

مجید مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: از این 20 کانون 14 مورد گاوی و چهارمورد گوسفندی بوده است.
وی با اشاره به اینکه این بیماری در بین دام‌های 9 شهرستان مازندران مشاهده شده است، تصریح کرد: این کانون‌ها شناسایی شده و وضعیت مازندران در کنترل بیماری تب برفکی در مازندران از خیلی از استان‌ها مطلوب است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران در مورد تعداد تلفات دام‌ها براثر این بیماری نیز گفت: تلفات به صورت آمار آنقدر نیست اما به لحاظ اقتصادی چون به دامداران ضرر می‌رسد، تعداد مطرح می‌شود.

تب برفکی بیماری جدیدی نیست
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه تب برفکی بیماری جدیدی نیست، اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری ویروسی شناخته شده است که تقریباً همه ساله شیوع پیدا می‌کند، اما به دلیل ضربه اقتصادی که به دامداران وارد می‌شود، حساسیت جامعه در سال ‌جاری بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه این بیماری 70 سویه بیماری تب برفکی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کشور ما سویه‌های جدید به صورت روتین مطرح است و براساس برنامه‌های سازمانی هر ساله سه بار واکسیناسیون دام‌های صنعتی، نیمه صنعتی و مراکز تجمع دام صورت می‌گیرد که این واکسیناسیون به صورت سراسری انجام می‌شود.

40 درصد دامداری‌ها پوشش واکسیناسیون هستند
مختاری با اشاره به اینکه حدود 30 تا 40 درصد واحدهای دامی از پوشش واکسیناسیون دامی برخودار می‌شوند، گفت: 660 هزار دام سنگین(گاو) و 2 میلیون و 200 هزار راس دام سبک داریم که حداقل سالی یکبار واکسیناسیون انجام می‌شود.
وی در مورد حساسیت ایجاد شده بیماری تب برفکی نیز خاطرنشان کرد: این بیماری در برخی از استان‌ها به عنوان مراکز کانونی شناسایی شدند که این بیماری سویه جدید ویروس تب برفکی «O» هندی است که با توجه به اینکه چهار نوع واکسن در داخل کشور دیده شده است این چهار نوع واکسن برای این بیماری‌ انجام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه در مازندران مشکل حادی در رابطه به این بیماری نداشته‌ایم، اضافه کرد: در سال گذشته 64 کانون تب برفکی شناسایی شده بود که چهار مورد کانون بزی، 56 مورد کانون دام سنگین بوده که امسال کانون‌های شیوع به 20 کانون کاهش یافته است.
وی با اشاره به وجود 3 هزار و 800 روستا در مازندران گفت: با توجه به وسعت روستاهای مازندران این 20 کانون چندان مشکل‌ساز نیست هر چند دامپزشکی استان نظارت کامل را انجام می‌دهد.

لاشه دام‌های تب برفکی مصرف نشود بهتر است
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه این ویروس جزو ویروس‌های مشترک بین انسان و دام نیست، تصریح کرد: هرچند گوشت این دام‌های بیمار در دمای 50 درجه سانتیگراد از بین می‌رود، اضافه کرد: مصرف لاشه‌های که آلوده به تب برفکی است، توصیه نمی‌شود.
وی با اعلام اینکه مشکلی در مورد جمعیت انسانی از ناحیه این بیماری ایجاد نمی‌شود، افزود: از نظر علمی توصیه می‌شود که لاشه‌های که دارای تب هستند به دلیل اینکه خونگیری کامل انجام می‌شود، استفاده نشود.
مختاری با بیان اینکه گوشت‌های دام تب‌دار زودتر از سایر دام‌ها شرایط مناسب برای رشد دیگر بیماری‌ها است و زود نیز فاسد می‌شوند، گفت: توصیه ما به مردم این است که در صورت استفاده، گوشت را در دمای بالای 80 درجه سانتیگراد مصرف کنند.

زخم و تاول علائم بیماری تب برفکی
وی با اشاره به اینکه زخم و تاول بر روی زبان، لثه و محوطه داخلی دهان علائم این بیماری است، افزود: براثر زخمی که ایجاد می‌شود دام‌ها تمایلی به خوردن غذا ندارند.
مختاری با بیان اینکه این بیماری موجب مرگ و میر در دام‌های سنگین نمی‌شود، اظهار داشت: در بین بره‌ها و دام‌های کوچک ممکن است دام از بین برود که دفن بهداشتی لاشه دام ضروری است.
وی با اشاره به اینکه شرایط کمون دوره اولیه بیماری پنج تا هفت روزه است که در این مرحله انتقال ویروس وجود دارد، خاطرنشان کرد: راه انتقال از طریق تماس مستقیم دام آلوده با دام‌های سالم و غیرمستقیم شامل باد، گرد و خاک و وسایل نقلیه و لوازم و تجهیزاتی است که در دامداری‌ها برای دام‌ها استفاده می‌شود.

انتقال دام‌ها باید با هماهنگی باشد
مختاری با اشاره به اینکه انتقال دام‌ها از استان‌ها باید با هماهنگی باشد، تصریح کرد: مازندران جزو استان‌های مرزی نیست ولی ممکن است عده‌ای از مبدا ورودی و خروجی استان برای انتقال دام به نقاط مرزی اقدام کنند که باید تمام انتقال‌ها از طریق دامپزشکی باشد.
وی با بیان اینکه این بیماری به صورت شدید در بین دام‌های کشورهای همسایه ایران مشاهده می‌شود، گفت: رعایت اصول قرنطینه‌ای دام‌ها از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه رعایت مسائل بهداشتی شامل واکسیناسیون دام‌ها، نگهداری جدای دام‌های سالم و بیمار، ساخت و سازها برای داشتن دام سالم ضروری است، گفت: در جمهوری اسلامی به بیماری‌ دام‌ها بسیار حساس است.
وی در پایان گفت: آموزش چهره به چهره و انتقال تجربیات با همکاری شوراها و دهیاری‌ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین دام‌ها ضروری است که رسانه‌ها نسبت به این مسئله خوشبختانه حساس شدند.
 

 
کلمات کلیدی مازندران تب برفکی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com