مزیت جایگزینی سویا با حشرات

مزیت جایگزینی سویا با حشرات
هنوز هم استفاده از منابع جایگزین برای خوراک دام و طیور در حد شایعه مانده است . طبق تحقیقات انجام شده ، تنها یک جفت مگس نر و ماده قادرند در مدت زمان کمتر از 6 ماه به حدی تولید مثل داشته باشند که منبع خوراک نامحدود و بدون مرگ و میر را ارائه بدهند. با توجه به این موضوع، حشرات می توانند منبع جایگزین ایده آلی برای سویا در خوراک حیوان باشند.
یکی از محققین دانشگاه Royal Agriculture انگلیس در این باره می گوید : "هنگامیکه حشرات را به عنوان منبع خوراک حیوان در نظر می گیریم ، بایستی به عادات غذایی حیوان نیز توجه داشته باشیم – مثلاً کرم مگس و شفیره حشراتی هستند که معمولا در پرورش طیور در فضای باز مصرف می شوند."

انواع حشرات سطح پروتئین متفاوتی دارند

نوع حشره ای که بایستی در جیرۀ خوراکی طیور قرار گیرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است . حشرات متفاوت، سطح متفاوتی از پروتئین هم دارند و با توجه به این امر، ساختار اسید آمینه نیز تفاوت دارد . طبق تحقیقات به عمل آمده ، 20 گونه حشره شناسایی شد که سطوح پروتئین مشابه با پودر ماهی داشتند و همینطور بیش از 28 گونه مختلف حشره با سطح پروتئینی مشابه با سویا .
پروتئین ها حاوی اسیدهای آمینه هستند که مهمترین آنها شامل لیزین ، متیونین ، و لوسین هستند؛ بعنوان مثال مگس خانگی سطح متیونین بالاتری از پودر ماهی دارند.
همچنین کیتین موجود در ساختار اسکلتی حشرات ، تأثیر مثبتی بر روی سیستم ایمنی می گذارد که مصرف آنتی بیوتیک در طیور را متعاقبا کاهش می دهد.
یکی از تحقیقات بعمل آمده حاکیست رشد مرغ و کیفیت لاشۀ آن در طیوری که پروتئین لازمه را از حشرات دریافت کردند بهتر بوده است. یک نکتۀ دیگر اینکه به منظور ارتقاء تغذیۀ طیور، حتی جیرۀ خوراک مگس های مورد استفاده را نیز می توان تغییر داد .
علیرغم برابری پروتئین حشرات با منابع خوراک حیوان نظیر سویا و پودر ماهی ، هنوز سیستمی برای تجاری کردن این امر وجود ندارد. اما پتانسیل این بازار قوی است . به گفتۀ کارشناسان، انگلستان هرساله 5 / 3 میلیون تن سویا واردات دارد این خود نشان می دهد در صورت تولید مقرون به صرفۀ پروتئین گرفته شده از حشرات ، حجم تقاضا برای آن بسیار بالا خواهد بود.

 
نظرات شما
  •  

    امرو عامر گفت : ۹۳/۱۲/۲۴

    قطعا این نوشته منابعی هم داره... ای کاش اون منابع رو هم ارائه میدادید.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com