مزایای ویتامین C در محافظت از طیور در مقابل استرس های گرمایی

مزایای ویتامین C در محافظت از طیور در مقابل استرس های گرمایی
دانشمندان و محققین پاکستانی اخیراً به مزایای استفاده از مکمل های اسید اسکوربیک (ویتامین C) در فصل گرما که تهدیدی در صنعت مرغداری محسوب می شود، پی برده اند .
اقتصاد پاکستان بر پایۀ صنعت کشاورزی – دامداری است و سهم صنعت مرغداری از مجموع تولید ناخالص داخلی 55 درصد است . در فصل تابستان هوای این کشور گرم و مرطوب است و حیات طیور را که حساس ترین موجودات به تغییرات آب و هوایی هستند به خطر می اندازد.
استرس های گرمایی در واقع مجموع دمای بالای محیط و رطوبت هواست که تنظیم دمای متعادل را مختل می سازد و باعث کاهش مصرف غذا ، وزن گیری ، تخمگذاری ، تعداد جوجه ها به ازای هر مرغ ، جوجه کشی از تخم مرغ های نطفه دار ، کیفیت تخم و لاشه ، و تعادل میزان مواد معدنی موجود می شود و همچنین نفس نفس زدن و مرگ و میر طیور را افزایش می دهد و بر روی کیفیت نطفه و تولید مثل در طیور نر تأثیر منفی می گذارد.
اسید اسکوربیک (ویتامین C) که مادۀ کریستالی سفید رنگی است و L-ascorbic asid هم نامیده می شود در بدن مرغ ها و در کلیۀ آنها ترکیب می گردد اما در طول دورۀ گرما و استرس های گرمایی ترشحات داخلی اسید اسکوربیک دیگر پاسخگوی نیاز طیور نیست . به همین جهت افزودن مکمل های ویتامین C به خوراک به رفع مشکلات به وجود آمده از این کمبود کمک خواهد کرد .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com