مرغ‌های گوشتی همدان چشم‌انتظار صادرات

مرغ‌های گوشتی همدان چشم‌انتظار صادرات
با توجه به تولید مازاد مواد پروتئینی به ویژه مرغ‌های گوشتی در استان همدان انتظار بر این است بستری برای صادرات این محصولات ایجاد شود.
مواد پروتئینی همواره جزو اقلام اساسی سبد خانوار طی سالیان دراز محسوب می‌شده است.
اگر چه در گذشته تأمین مواد پروتئینی چون گوشت قرمز و سفید، شیر و تخم مرغ به صورت سنتی و توسط خود کشاورزان انجام می‌شده این سیر در حال حاضر به شیوه‌های نوین و در مکان‌هایی چون دامداری‌ها و مرغداری‌ها به انجام می‌رسد.
در این راستا استان‌هایی که سابقه کشاورزی دارند نظیر استان همدان، توانایی تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز سبد خانوار را به شیوه‌های نوین دارا هستند.
رشد روز افزون مرغداری‌ها و دامداری‌ها در استان، نشان از پویایی تولید مواد پروتئینی و قدرت صادرات این محصولات دارد که بر این اساس انتظار بر این است مازاد تولید مواد پروتئینی چون گوشت مرغ که در حال حاضر در بازار همدان به اشباع رسیده، صادر شود.
بر همین اساس با معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان به گفت‌وگو نشستیم تا وضعیت را از منظر وی بررسی کنیم.
محمد نظرپور اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ای که در ارتباط با تولید شیر خام در استان، در سال جاری مشخص شده مقرر است که امسال 582 هزار تن شیر خام در استان تولید شود.
تولید 82 هزار تن گوشت مرغ در سال جاری در همدان
وی در ارتباط با تولید گوشت مرغ در همدان نیز گفت: بر اساس برنامه پنجم 82 هزار تن تعهد تولید گوشت مرغ استان همدان طی سال جاری است.
معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان افزود: امسال همچنین تولید 21 هزار تن تخم مرغ و یک هزار و 900 تن عسل نیز از تعهدات استان همدان است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 478 هزار تن شیر خام، 36 هزار تن گوشت قرمز، 64 هزار تن گوشت مرغ، 21 هزار تن تخم مرغ و یک هزار و 900 تن عسل در استان تولید شده، گفت: اگر منابعی که برای بهره‌برداری تعهدات در نظر گرفته شده در زمینه تولیدات دامی استان اجرایی شود به اهداف ترسیم شده دست پیدا می‌کنیم.
لزوم تأمین منابع نقدینگی و سرمایه در گردش برای تولیدات دامی
محمدپور بر لزوم توجه به تأمین منابعی چون نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولیدات دامی استان صحه گذاشت و افزود: اگر این منابع تأمین شود و اعتباراتی که برای توسعه و افزایش ظرفیت واحدهای موجود و ایجاد واحدهای جدید پرورش دام و طیور مورد نیاز است در اختیار سازمان قرار بگیرد، به تعهدی که در حوزه تولیدات دامی استان ترسیم شده خواهیم رسید.
وجود 21 هزار و 850 رأس گاو اصیل در همدان
وی بر اهمیت احداث واحدهای مورد نیاز در حوزه تولیدات دامی استان اشاره و خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار در استان همدان 21 هزار و 850 رأس گاو اصیل، 361 هزار و 480 رأس گاو دورگه و 55 هزار و 79 رأس گاو بومی وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی همدان از وجود یک میلیون و 570 هزار رأس گوسفند و 369 هزار رأس بز در استان خبر داد و گفت: در استان همدان 427 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 8 میلیون و 25 هزار قطعه در سال وجود دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان همدان 47 واحد پرورش مرغ تخم گذار با ظرفیت یک میلیون و 700 قطعه و 21 واحد مرغ مادر با ظرفیت 445 هزار قطعه فعال است.
تولید مواد پروتئینی در همدان نیازمند صادرات است
معاون بهبود تولیدات دامی همدان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در راستای تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز سبد خانوار در استان همدان وجود دارد، اظهار داشت: اگر واحدهای موجود در این زمینه همچنان فعال بوده و تولید کنند فراتر از نیاز استان همدان تولید مواد پروتئینی را خواهیم داشت که در این صورت نیز باید به فکر صادرات در این زمینه باشیم.
وی یکی از مشکلات حوزه مواد پروتئینی استان را بحث صادرات دانست و گفت: در ارتباط با تولید گوشت مرغ ظرفیت استان اشباع شده و بیش از نیاز تولید داریم که همین تولید اضافه شاید ما را  دچار مشکل کند که در این زمینه باید روی صادرات متمرکز شویم.
کیفیت تولیدات پروتئینی در همدان ایده‌آل است
محمدپور با بیان اینکه کیفیت تولیدات پروتئینی در استان همدان ایده‌آل است، تصریح کرد: کیفیت مواد پروتئینی استان همدان بالاتر از استانداردهای موجود است اما باز هم نیاز به یک سری عملیات دارد.
وی با بیان اینکه در ارتباط با تولید گوشت مرغ در حال فرهنگسازی هستیم، در این زمینه گفت: تولید مرغ‌های سبک در استان همدان باید نهادینه شود.
مرغ‌های سنگین‌وزن قابلیت صادرات ندارند
معاون بهبود تولیدات دامی همدان با بیان اینکه باید مرغ‌هایی در استان همدان تولید شوند که قابلیت صادرات را داشته باشند، اظهار داشت: مرغ‌های سنگین‌وزن قابلیت صادرات ندارند که با این وصف در حال فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم تا مرغداران ما محصولی را تولید کنند که قابلیت صادرات را داشته باشد.
فعالیت بیش از 80 درصد از واحدهای تولید گوشت مرغ همدان
به گفته وی، در حال حاضر از 627 واحد تولید گوشت مرغ در استان همدان بیش از 80 درصد واحدها فعال است و برخی واحدها نظیر واحدهای تولیدی گوشت مرغ شهرستان همدان فعالیتی بیش از صد در صد دارند.
محمدپور اضافه کرد: انتظار بر این است که یک واحد پرورش مرغ گوشتی سالیانه چهار دوره جوجه‌ریزی کند اما در شهرستان همدان پنج دوره جوجه‌ریزی در واحدها انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند با تولید 6 هزار و 574 تن رتبه نخست استان همدان را در زمینه تولید گوشت قرمز دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی همدان با بیان اینکه در زمینه شیر خام نیز نهاوند رتبه اول استانی را با 99 هزار و 732 تن دارد، گفت: در تولید تخم مرغ نیز شهرستان تویسرکان با تولید 7 هزار و 447 تن رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه تویسرکان در تولید گوشت مرغ با 15 هزار و 330 تن تولید رتبه نخست را دارد، گفت: این در حالی است که از نظر تعداد ملایر بیشترین مرغداری را به خود اختصاص داده است.
با توجه به موارد عنوان شده در زمینه ظرفیت‌های موجود استان همدان در زمینه تولید مواد پروتئینی انتظار بر این است که امر صادرات مواد پروتئینی با کیفیت این استان از جمله مرغ گوشتی نیز مورد توجه و عنایت مسئولان امر قرار گیرد چرا که در این زمینه به گفته مسئولان با مازاد تولید روبرو هستیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com