مرغداران با موج پرشتاب کسری دان و سرمایه رو به رویند

مرغداران با موج پرشتاب کسری دان و سرمایه رو به رویند
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: جهش حامل ها در سیستم گرمایشی حمل و نقل انتقالی دان و انتقال محصول تولیدی به طور گسترده ادامه دارد و تولیدکننده با قیمت های موجود حتی قادر به رسیدن به نقطه سر به سر نمی باشد. محمد منتظمی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: نوسان قیمت نهاده ها که بخشی از  آن از منابع خارجی تامین می گردد، امکان تصمیم گیری منطقی را از مسئولان سلب کرده است.
وی یادآور شد: با ورود واسطه ها به عرصه توزیع، سیستم عرضه روند اصولی خود را از دست داده و بی ثباتی را در قیمت فراهم کرده است.رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی تاکید کرد: ایجاب می کند که دولت برای پایداری تولید با ارائه تسهیلات و نهاده ها از طریق تشکل ها انگیزه را در تولیدکننده تقویت کند.
محمد منتظمی خاطرنشان کرد: استنباط چنین است انگیزه حمایت از تولیدکننده درمعاونت امور دام وجود دارد ولی اجرا نشدن به موقع وعده ها و یا تعامل سازمان های مرتبط با طرح های مصوب اجرایی مسیر را برای رسیدن به هدف نهایی دشوار کرده است.وی با بیان این که افزایش تولید تخم مرغ باید بیانگر پویابودن صنعت مرغ تخم گذار باشد، تصریح کرد: ولی وجود چالش های فراوان آن را به یکی از بحرانی ترین صنایع طبیعی تبدیل کرده است.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی افزود: بالابودن هزینه تولید، ازدیاد تعلقات در دوره پرورش، نوسانات دام و جوجه یک روزه، ساختار فیزیکی نامناسب مرغداری ها، عدم توازن عرضه و تقاضا، فقدان نظام مناسب در اطلاع رسانی، فقدان نظارت کارآمد دولتی، عدم انسجام در حمایت های صنعت طیور، عدم کنترل کیفی در درجه بندی تولیدات و فرآوری، فقدان صندوق حمایت از تولیدکنندگان طیور تخم گذار، عدم کامل پوشش های بیمه ای، خرده پا و سنتی بودن قسمت عمده تولید، عدم رعایت استانداردها در تولید دان، نبود نقدینگی و سرمایه در گردش مناسب از جمله چالش های پیش رو است.
وی با اشاره به این که متاسفانه میزان تولید براساس نیاز طراحی نمی شود و عرضه و تقاضا هماهنگ نیست، تصریح کرد: قیمت تخم مرغ در سه فصل اول سال ۸۹ به قدری کاهش یافت که مرغداران ۳۲میلیارد تومان ضرر کردند و از هستی ساقط شدند و در سه ماه آخر سال به گونه ای اوج گرفت که در ۳۰سال گذشته بی سابقه بود.
منتظمی در ادامه افزود: این منحنی تار عنکبوتی را هیچ اقتصاددانی نمی پذیرد تا زمانی که مصرف کننده در وفور نعمت و تولیدکننده در حسرت و یا برعکس به سر برند.رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی تاکید کرد: برای سیاست تنظیم بازار اگر قوانین حمایت از مصرف غذا متعادل شود؛ مصرف روزانه ۲۹گرم تخم مرغ باالگوی مصرف استاندارد فاصله زیادی دارد.
منتظمی اذعان داشت: مرغداران از بالابودن هزینه تولید رنج می برند، مرغدار باید از یک سو فشار ناشی از اصلاح قیمت نهاده ها را تحمل کند و از سوی دیگر ساختار تولید و خطوط فرسوده را نوسازی کند و قیمت ها را نیز کاهش دهد.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی افزود: این فرآیند عملی نیست؛ اگر زیرساخت ها در صنعت طیور مهیا شود تولیدکننده می تواند خود را با اجرای قانون منطبق کند ولی این صنعت در زیرساخت ها مشکل دارد.
وی ابراز داشت: مرغدار اگر بخواهد زیربناها را تجهیز کند، از هزینه های روزانه می ماند و اگر بخواهد هزینه های روزانه را تامین کند، از زیرساخت ها باز می ماند، در نتیجه کسری و سرمایه گذاری را به وجود می آورد که اگر حمایت دولتی نباشد، صنعت فلج خواهد شد.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف چشم انداز لازم است امنیت سرمایه گذاری فراهم شود و هر زمان اقدامات جبرانی و امنیت کسب و کار فراهم شود، مردم با دل و جان سرمایه گذاری خواهند نمود.وی با بیان این که مرغداران به اصل ۴۴ اعتقاد دارند و دوست دارند این اصل درست پیش رود، اظهار داشت: امروزه تشکل های موجود در زیر بخش دام و طیور از مکانیزم های اجرایی برخوردار نیستند و امور به سازمان های غیردولتی که امروزه ، تنظیم بازار را به عهده دارند واگذار شده که به جای حل مسائل و مشکلات بازار تولید و مصرف، ناخواسته تنش هایی را به بازار تولید و مصرف تحمیل می کنند که نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده را دامن می زند.
 
نظرات شما
  •  

    احمد مرغی گفت : ۹۰/۰۳/۰۲

    سلام سیاست ورود مرغهای منجمد برزیلی تا کی ادامه دارد اگر واردات نباشد قطعا مرغ ایرانی بدون استرس افت قیمت زیر قیمت تمام شده وارد بازار خواهد شد .قیمت مرغ زنده برای تولید کننده اصلا منطقی نیست با توجه به افزایش نهادها ونرخ جوجه.مرغهای برزیلی در مزارع بزرگ پرورشی در حومه سائوپائلو در پروزهای تحقیقاتی مورد ازمایش انواع ترکیبات هورمونی مباشند ودر دوره پرورش کوتاهتر حدود 37 روزه و با نرخ پائین تر از جهانی به مستحقان !!! فروخته میشود.چرا؟؟؟؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com