مرغ گرم باید حداکثر 72 ساعت پس از تولید عرضه شود

مرغ گرم باید حداکثر 72 ساعت پس از تولید عرضه شود

خبرگزاری فارس: مسئول شبکه دامپزشکی‌ کوهبنان گفت: مرغ گرم فقط باید گرم فروخته شود و تاریخ آن حداکثر 72 ساعت پس از تولید است که روی بسته آن درج می‌شود.محسن عسکرپور - مسئول شبکه دامپزشکی‌ کوهبنان - در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به هفته دامپزشکی اظهار داشت: دامپزشکی علم گسترده‌ای محسوب می‌شود که مهم‌ترین هدف آن صیانت از سرمایه‌های دامی، مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ایجاد امنیت و بهداشت تغذیه‌ای جامعه است.
وی افزود: سرفصل کاری دامپزشکی شامل مواردی از جمله مبارزه با بیماری‌های دام، قاچاق دام، سلامت قبل و بعد از کشتار، حمل و نقل مواد خام دامی و عرضه و ... است که تمام سطوح جامعه از آن متاثر می‌شوند و گستردگی به قدری است که شامل تمام روستاها، شهرها و حتی جاده‌ها نیز می‌شود.
عسکرپور تصریح کرد:‌ در جهان امروز دامپروری به یک صنعت بدل شده و تنها کشورهایی می‌توانند ادعای استقلال کنند که در کنار عدم وابستگی به موارد دیگر، از حیث تامین پروتئین‌های مورد نیاز جامعه نیز توانمند و مستقل باشند.
وی خاطرنشان کرد: به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که دام‌های هر کشور جزو سرمایه‌های آن کشور است، از این رو دامپزشکی با برنامه‌ریزی و دقت زیاد سعی در حفظ و حراست از این سرمایه‌ها، با مواردی مانند واکسیناسیون، درمان، رعایت موازین قرنطینه‌ای و جلوگیری از ورود دام قاچاق، سیستم‌های مراقبت و پایش بیماری‌ها و ... دارد.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان بیان داشت: مسئله عدم ورود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از حیوانات به انسان در حیطه وظایف دامپزشکی با پیشگیری از بروز بیماری‌ها دام و معدوم کردن دام بیمار و مبارزه با قاچاق که معمولا از نظر بهداشتی مشکل دارند، بهتر می‌تواند، تعریف شود.
وی افزود: مجموعه دامپزشکی با اقداماتی از جمله تست و غربالگری، مراقبت و واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها از ورود این پاتوژن‌ها به سطح جامعه انسانی جلوگیری می‌کند.
عسکرپور با اشاره به اینکه دامپزشکی حداقل نصف بار کاری مجموعه بهداشت را کاهش می‌دهد، گفت: این به این دلیل است که اولا نیمی از بیماری‌های موجود مشترک هستند و دیگر اینکه ویود بیماری‌های خطرناکی مانند تب کریمه کنگو، تب مالت و ... به جامعه انسانی بار مالی و هزینه زیادی به جامعه درمانی کشور وارد می‌کند، از این رو دامپزشکی در این زمینه نیز حافظ منافع ملی است.
وی با اشاره به امنیت و بهداشت تغذیه‌ای جامعه تصریح کرد: مجموعه دامپزشکی در این راستا با اجرای روش‌های علمی سعی در پربار کردن صنعت دامپروری و افزایش دام و طیور کشور می‌کند و این مسئله علاوه بر تامین امنیت تغذیه‌ای جامعه تامین‌کننده یکی از ارکان اصلی استقلال کشور است.
عسکرپور خاطرنشان کرد: در زمینه بهداشت تغذیه‌ای نیز ماموران دامپزشکی بر سلامت قبل و بعد از کشتار دام و طیور و همچنین سلامت حمل فرآورده‌های خام مانند گوشت قرمز، سفید، شیر و ... و سلامت عرضه این فرآورده‌ها نظارت می‌کنند تا سلامت تغذیه‌ای جامعه به طور کامل محقق شود.
وی اظهار داشت: هدف ما در نهایت سلامت جامعه انسانی و امنیت و بهداشت تغذیه‌ای این جامعه است و مطمئنا مردم می‌توانند، در صورت مشاهده تلفات در جمعیت دام و طیور، شبکه دامپزشکی را مطلع کرده تا در صورت بروز مشکل خاصی از گسترش آن جلوگیری کنیم.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: مهم‌ترین مشکلات ناشی از عدم درک صحیح بعضی مسئولان از وظایف خطیر و حساس مجموعه بهداشتی دامپزشکی است که این مسئله به طبع خود کمبود بودجه شدید و به دنبال آن کمبود نیروی متخصص را موجب می‌شود.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در راستای شناساندن وظایف خطیر دامپزشکی به مسئولان صورت گرفته و افزایش بودجه را نیز به دنبال داشته است، اما با توجه به نیاز گسترده در سطح جامعه، این بودجه‌ها باید افزایش یابد.
عسکرپور خاطرنشان کرد: مردم باید توجه داشته باشند که از خرید هرگونه گوشت کشتار شده خارج از کشتارگاه و بدون مهر دامپزشکی و خرید مرغ فاقد بسته‌بندی پرهیز کنند.
وی اظهار داشت: مرغ گرم فقط باید گرم فروخته شود و تاریخ آن حداکثر 72 ساعت پس از تولید است و روی بسته آن درج می‌شود و مرغ منجمد نیز باید حتما منجمد خریداری شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com