مرغ هایی که تبریزی ها نمی پسندند

مرغ هایی که تبریزی ها نمی پسندند
با این که چند  سال پیش از ورود صنعت بسته بندی قطعات مرغ در آذربایجان شرقی می گذرد و مرغ های بسته بندی شده تقریبا در تمام مغازه ها به چشم می خورند، اما اکثر تبریزی ها از عدم رعایت اصول بهداشتی در نحوه کشتار، شستشوی مرغ های موجود در بازار و وجود خونابه و آب به مقدار محسوس دراین بسته بندی ها گلایه مندند و معتقدند این نوع مرغ ها به علت نگه داشته شدن بیش از حد در آب در کشتارگاه ها و حتی در بعضی مراکز عرضه،  به رنگ سفید در آمده و از نظر کیفیت، طعم  و مزه در سطح بسیار پایینی قرار دارند. این در حالی است که مرغ های بسته بندی شده ای که از کشور های برزیل و ترکیه وارد بازار های تبریز شده اند توانسته اند نظر مساعد تبریزی ها را به خود جلب کرده و گوی سبقت را از مرغ های بسته بندی شده ایرانی ببرند، لذا تبریزی ها یا مشتری این مرغ های وارداتی هستند یا اقدام به خرید مرغ های باز و فله ای می کنند که بعضا غیر بهداشتی بوده  و سلامت آنها را تهدید می کند. رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با اشاره به بسته بندی مرغ های ایرانی می گوید: با کشتار و بسته بندی صنعتی که از حدود 8 سال قبل در سراسر  کشتارگاه های استان صورت می پذیرد 15-10 گرم خونابه در بسته بندی ها مشاهده می شود که این مقدار، طبیعی بوده و به هیچ وجه از نظر بهداشتی مضر نیست. چرا که این خونابه، آب میان بافتی است.
مشکل بهداشتی وجود ندارد
ناصر ابراهیمی صدر با اشاره به این که در کشتارگاه های استان تمام مراحل کشتار و بسته بندی غیر از سربری و تخلیه امعا و احشا به صورت ماشینی و صنعتی انجام می گیرد، می افزاید : در گذشته که مراحل کشتار به صورت دستی و فله ای انجام می گرفت بعد از سربری، مرغ ها را به مدت چندین ساعت داخل وان نگه می داشتند تا کیفیت خود را از  دست ندهند که این امر باعث می شد مرغ ها هم سفید تر شده و هم حدود سه یا چهار درصد آب به خود جذب کنند، اما با صنعتی کردن کشتارگاه ها این امر عملا جای خود را به ارتقای کیفیت و بهداشت عمومی داده است. وی تصریح می کند: با توجه به این که روزانه به طور متوسط حدود 75 هزار قطعه مرغ در سطح استان کشتار می شود، لذا با اطمینان از عملکرد مناسب کشتارگاه ها باید گفت تمام مرغ های بسته بندی شده در این کشتارگاه ها بهداشتی بوده و عملا هیچ گونه مشکلی ندارند و از نظر کیفیت و نوع بسته بندی قابل مقایسه با مرغ های وارداتی از کشورهایی چون ترکیه و برزیل هستند.
بهداد زندیه، مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص می گوید: شاید مرغ های وارداتی از نظر نحوه بسته بندی بهتر باشند، اما باید اذعان داشت مرغ های بسته بندی شده ما از نظر کیفیت و بهداشتی بودن درحد مطلوب و استاندارد هستند.
به گفته کارشناسان بعضی کشتارگاه ها به دلیل پاره ای مسائل از جمله مشکلات مالی و کامل نبودن تجهیزات، تعداد کارگران خود را محدود می کنند و اینجاست که مراحل شستشو و تخلیه امعا و احشا صحیح و کامل صورت نمی گیرد. مسئول فنی یکی از  کشتارگاه های تبریز در این ارتباط می گوید: این مقوله در مورد کشتارگاه هایی که بحران مالی دارند مشاهده می شوند؛ هر چند کارشناسان دامپزشکی با نظارت خود مانع ادامه این روند هستند، اما چون نیروی انسانی این اداره محدود است، لذا نظارت کافی دراین زمینه صورت نمی گیرد. مدیر کل دامپزشکی استان نیز دراین باره می گوید: با توجه به مشکلا ت موجود، اداره کل دامپزشکی استان از نیمه دوم پارسال به مدیران کشتارگاه ها 2 مهلت 6 ماهه داد تا نسبت به ارتقای فنی و به روز رسانی تاسیسات و تجهیزات خود همچون تاسیسات چیلر، سردکن، آب چکان و ... اقدام کنند و چنانچه تا پایان شهریور این کشتارگاه ها نتوانند خود را با دانش روز همراه کنند پلمپ خواهند شد.
وی در خصوص خونابه موجود در مرغ های بسته بندی شده نیز می افزاید: بسته های مرغ در شرایط ایده آل باید دارای مقداری خونابه باشند، اما وجود بیش از حد نرمال این خونابه، تنها شرایط کشتارگاه بر نمی گردد، چرا که سیستم حمل و نقل نگهداری و نیز نحوه عرضه در مراکز خرید نقش زیادی در تولید خونابه مرغ های بسته بندی شده دارند.
باید اذعان کرد علی رغم فعالیت کشتارگاه های صنعتی در استان هنوز هم در بعضی نقاط، کشتار و عرضه مرغ به صورت دستی و باز انجام می پذیرد.
برتری بسته بندی مرغ های وارداتی
مسئول فنی یکی از کشتارگاه های تبریز در این خصوص می گوید: هر چند با ایجاد کشتارگاه های صنعتی در استان، کشتار و عرضه مرغ به صورت فله ای و باز، غیرمجاز و غیربهداشتی اعلام شده است و در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد، اما باز در گوشه و کنار کلانشهر تبریز این موارد مشاهده می شود.
محمدزاده سرابی با اشاره به محدود بودن امکانات سیستم نظارتی و بازرسی، یکی از راه های اساسی برای جلوگیری از این گونه فعالیت ها را فرهنگ سازی در مردم و به نوعی آگاه کردن آنها با مضرات و عواقب مصرف گوشت های تهیه شده از این نوع کشتار ذکر می کند و می افزاید: به نظر من اگر مردم و شهروندان به محض مشاهده عرضه یا قظعه بندی دستی و غیر اصولی مرغ ها مسئولان و بخصوص اداره کل دامپزشکی را در جریان بکذارند به مرور این گونه فعالیت ها از چرخه عرضه و تقاضا حذف خواهند شد.
به عقیده کارشناسان، یکی از راه های جلوگیری از خرید گوشت باز و  غیر بهداشتی ایجاد مراکز عرضه فرآورده های خام دامی است. مدیر کل دامپزشکی استان در این رابطه می گوید: به منظور جلوگیری از عرضه هر نوع گوشت دام و اعم از قرمز یا سفید اداره کل دامپزشکی طرحی را به شهرداری و سازمان بازرگانی اعلام کرده تا نسبت به احداث بازار چه پروتئینی در تبریز اقدام کنند. این در حالی است که علیرضا نوین، شهردار کلانشهر  تبریز از  وجود چنین طرحی اظهار بی اطلاعی کرده و می گوید:  اگر منظور مدیر کل دامپزشکی ایجاد بازارچه های عرضه فرآورده های گوشتی است باید بگویم هم اکنون در اکثر نقاط کلانشهر تبریز این مراکز  وجود دارد. وی در عین حال آمادگی خود را برای هر نوع خدمت در خصوص عرضه گوشت بهداشتی و بسته بندی شده با قیمت مناسب در بازارچه هایی که به همین مناسبت تعبیه شده اعلام کرد.
علاوه بر مسائل ذکر شده به نظر برخی کارشناسان دامپزشکی مدیریت کشتارگاه ها دست افرادی است که کشتارگاه خود را آن طور که می خواهند می گردانند.
محمدزاده سرابی در این خصوص معتقد است: بزرگترین مشکل کارشناسان شاغل دامپزشکی در کشتارگاه ها به مسائل مالی بر می گردد. به این صورت که با توجه به این که کشتارگاه های ما توسط بخش خصوصی فعالیت می کنند، لذا مسئولان فنی کشتارگاه ها از نظر مالی وابسته به کارفرما هستند که اگر این وابستگی قطع شود بسیاری از مشکلات آنها خود به خود حل خواهد شد.
وی با بیان این که دراین رابطه هیچ گونه اهرم اجرایی وجود ندارد، اظهار می کند: هر چند در این مورد اقداماتی صورت گرفته، اما چون جنبه اجرایی و عملی به خود نگرفته مشکلات همچنان به فوت خود باقی است.


 
نظرات شما
  •  

    روح اله خنشا گفت : ۹۰/۰۵/۳۰

    سلام
    اگر زحمتی نیست جهاد کشاورزی به خودمون مجوز بده تا از برزیل مرغ وارد کنیم شنیدم سودش خوبه چرا وقتمون تلف کنیم مرغ بزرگ کنیم نمی خواهم ادعا کنم این دوره من در منطقه زرین دشت جنوب استان فارس جوجه ریزی داشتم خدارو شکر در50 هزار قطعه زیر 2 هزار تا تلفات داشتم این دوره با مشکلات فراوان و گرمای 50 درجه به بالا در 45 روزه مرغی با میانگین 2/7 بار کردم خدا رو شکر نه ضرر کردم نه صرفه فقط انگار پولمو دادم به کسی گفتم 2ماه دیگه بهم بده(منظور کشتارگاه) اونم با التماس و جونم به لب رسید تا مرغ بزرگ شد اونم فدای تار موی کسی که مرغ وارد کرد جان خودتون با تولید کنندگان در این کشور مخصوصا مرغدارا اینطور بازی نکنید که یکی بعد از دیگری نابود بشن
    با تشکر اینو نوشتم اخه بعضی ها کر هستند گفتم شاید چشمشون ببینه بخونند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com