مرغ در ماه رمضان بیش از 3 هزار تومان نمی‌شود

مرغ در ماه رمضان بیش از 3 هزار تومان نمی‌شود

علی آذرنوش ـ در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه بازار مصرف گوشت مرغ کم کم از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال 87 فراتر می‌رود، اظهار کرد: طبق برنامه باید میزان تولید نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یابد و یک میلیون و 550 هزار تن گوشت مرغ تولید شود که با توجه به افزایش تقاضا میزان مصرف به مرز یک میلیون و 600 هزار تن می‌رسد.
 وی تصریح کرد: فشار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام افزایش تولید به یک میلیون و 600 هزار تن است اما به دلیل مشکلاتی همچون نداشتن نقدینگی و تامین نهاده‌های تولید ممکن است میزان تولید از میزان مصرف عقب بماند که لازم است تسهیلات بانکی و نقدینگی به موقع به این بخش تزریق شود تا تولید جوابگوی افزایش مصرف و استقبال مردم از گوشت مرغ باشد چراکه با توجه به مواجه شدن دام‌ها با خشکسالی و کشتار در وزن پایین و همچنین افزایش قیمت برنج مردم به بازار گوشت مرغ روی می‌آورند و در نیمه دوم سال استقبال بیشتری از بازار گوشت مرغ باشد که برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ باید میزان عرضه با تقاضا برابر شود.
 آذروش با اشاره اینکه میزان مصرف سرانه گوشت مرغ در برنامه 21 کیلو و 600 گرم پیش‌بینی شده است، گفت: البته این میزان از برنامه‌های پیش‌بینی شده در برنامه چهارم بالاتر است چراکه در انتهای برنامه چهارم توسعه ( دو سال آینده ) باید میزان مصرف سرانه گوشت مرغ 22 کیلوگرم باشد.
 دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور اظهار کرد: با توجه به میزان جوجه‌ریزی خرداد، در ماه جاری و در شهریور ماه 110 تا 115 هزار تن گوشت مرغ تولید خواهد شد و در صورتی که قیمت‌ها افزایش نیابد مشکلی در عرضه گوشت مرغ در بازار مصرف ماه رمضان نخواهد بود.
 وی ابراز امیدواری کرد: قیمت گوشت مرغ در ماه رمضان از کیلویی سه هزار تومان افزایش نیابد.
 آذروش با اشاره به تولید 110 تا 115 هزار تن گوشت مرغ در ماه گذشته، اظهار کرد: مقداری از این میزان به صورت گرم وارد بازار مصرف و مقداری نیز به صورت منجمد ذخیره‌سازی شده است.
 دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور افزود: شرکت پشتیبانی امور دام مرغ منجمد را کیلویی دو هزار و 450 تومان و مرغ زنده را کیلویی هزار و 570 تومان از مرغداران خریداری می‌کند مشروط براینکه قیمت مرغ در بازار به همین میزان باشد، چراکه در صورت افزایش قیمت در بازار آزاد قیمت خرید مرغ منجمد برای ذخیره‌سازی نیز افزایش می‌یابد.
 وی در پایان با انتقاد از اینکه کشتارگاه‌ها بیشتر از حلقه تولید، به حلقه واسطگی نزدیک هستند، گفت: سیاست‌گذاری در بخش کشتارگاه‌ها بیشتر متوجه واسطه‌هاست که باعث افزایش قیمت مرغ زنده از درب مرغداری تا کشتارگاه‌ها می‌شود؛ سود مرغداران در طول دو ماه تولید در هر کیلو شش درصد پیش‌بینی شده در حالیکه واسطه‌ها یک شبه 10 درصد سود می‌برند که لازم است در این زمینه مدیریت صحیحی اعمال شود.

 
کلمات کلیدی رمضان
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com