مرغ به میزان نیاز بازار ذخیره نشده است

مرغ به میزان نیاز بازار ذخیره نشده است

دولت برای تامین مصرف سالانه گوشت مرغ حداقل باید 5 درصد تولید به میزان 70 هزار تن را ذخیره‌‏سازی کند, در غیر این صورت ذخیره 30 هزار تنی جواب‌‏گوی نیاز بازار مصرف نخواهد بود.
علی آذروش، دبیر انجمن پرورش‌‏دهندگان مرغ گوشتی, درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در رابطه با افزایش قیمت مرغ در بازار مصرف شب عید، گفت: به دلیل پایاپای بودن تولیدات با میزان مصرف، هر اتفاقی که بازار مصرف گوشت مرغ را دچار افزایش کند, به طبع قیمت آن بالا می‌‏رود و در صورت کاهش بازار مصرف قیمت این محصول تولیدی نیز کاهش می‌‏یابد ؛ لذا در شرایط فعلی بازار به میزان نیاز بازار ذخیره‌‏سازی گوشت مرغ وجود ندارد و شفاف‌‏سازی دولت در این زمینه ضروری است.
وی, با تاکید بر وجود ذخیره‌‏سازی گوشت مرغ متناسب با مصرف, اظهارداشت: در سال جاری به دلیل فروکش کردن شایعات مبنی بر وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان میزان مصرف آن به یک‌‏باره افزایش یافت, به طوری‌‏که هم‌‏اکنون گوشت مرغ و تخم‌‏مرغ در سبد مصرفی مردم از قیمت پایین برخوردار است و گرایش به مصرف آن در شرایط فعلی بر بازار حاکم است ؛ لذا با ذخیره‌‏سازی که امسال به نسبت سال قبل پیش‌‏بینی می‌‏شود, وجود داشته باشد. نمی‌‏توانیم جواب‌‏گوی نیاز بازار باشیم.
آذروش, با بیان مطلب فوق اعلام کرد: در حال حاضر ذخیره‌‏سازی گوشت مرغ حدود 20 تا 30 هزار تن است که این میزان تناسبی با بازار مصرف ندارد.
وی, با اشاره به افزایش قیمت جهانی گوشت مرغ در سال جاری نسبت به دو سال گذشته از حدود 90 سنت به یک دلار و 40 سنت, خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت جهانی گوشت مرغ در مقایسه با دو سال قبل 65 درصد رشد یافته, از طرفی به دلیل رشد جهشی قیمت نهاده‌‏ها نظیر ذرت تولید‌‏کنندگان با احتیاط بیشتری نسبت به تولید اقدام می‌‏کنند. بنابراین, ایجاد ثبات در بازار و قیمت‌‏ها باید مرغ‌‏داران را نسبت به سرمایه‌‏گذاری در این بخش مجاب کند.
دبیر انجمن پرورش‌‏دهندگان مرغ گوشتی, با بیان آن‌‏که هم‌‏اکنون تولید‌‏کنندگان صنعت مرغ‌‏داری به اندازه مصرف نسبت به تولید اقدام می‌‏کنند، افزود: البته این مسئله فقط مختص به تولید گوشت مرغ نمی‌‏شود, به طوری‌‏که تولید‌‏کنندگان جوجه‌‏گوشتی نیز معتقدند که به میزان جذب تولید در بازار باید فعالیت کرد, به طوری‌‏که امسال میانگین قیمت جوجه حدود 360 تومان بود که به دنبال این امر باید قیمت فروش گوشت مرغ زنده 1180 تا 1200 تومان تعیین می‌‏شد که تاکنون این ارقام برای آنان محقق نشده است.
وی, با تاکید بر نگرش واقع‌‏بینانه نسبت به قیمت گوشت مرغ، عنوان کرد: چنانچه در تنظیم بازار تولید قیمت گوشت مرغ زنده با توجه به قیمت‌‏های موجود حفظ شود, به طور حتم دچار بحران قیمت‌‏ها می‌‏شویم ؛ زیرا اگر تولید‌‏کنندگان این صنعت بهره‌‏ای از سرمایه‌‏گذاری عایدشان نشود, دلسرد می‌‏شوند و این امر در نهایت علاوه بر کمبود گوشت مرغ در بازار به افزایش قیمت‌‏ها منتهی می‌‏شود.
آذروش, با اشاره به افزایش غیرقابل تصور قیمت گوشت مرغ در ایام خاص نظیر شب عید، اعیاد و مراسم مذهبی، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مرغ با نوسان 5 تا 6 درصد مشکل چندانی را برای مردم ایجاد نمی‌‏کند ؛ اما زمانی که قیمت از یک درصدی بالاتر رود, می‌‏تواند مشکلات عدیده‌‏ای را متوجه مصرف‌‏کنندگان کند که این امر به معنای عدم ذخیره‌‏سازی مطمئن و نبود سیستم تنظیم‌‏کننده بازار از سوی دولت است.
وی تصریح کرد: دولت باید ضمن در نظر گرفتن اوج تولید و کاهش مصرف تولید‌‏کنندگان در اردیبهشت، آبان و آذرماه هر سال نسبت به ذخیره‌‏سازی و خرید مرغ از مرغ‌‏داران وارد عمل شود که متاسفانه امسال و نیز سال‌‏های گذشته این امر مورد بی‌‏توجهی مسوولان قرار گرفته, به طوری‌‏که در شرایط فعلی بازار اوج مصرف در بازار نیز مورد بی‌‏مهری است ؛ لذا نمی‌‏توان از دولت انتظار حمایت از مصرف‌‏کننده را در شب عید داشت.
دبیر انجمن پرورش‌‏دهندگان مرغ گوشتی, با اشاره به مصرف سالانه گوشت مرغ بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن, اظهارداشت: در ایام خاص نظیر اعیاد و مراسم و مناسک مذهبی که با اوج مصرف همراه است، دولت باید جداول زمان‌‏بندی تامین مصرف سالانه گوشت مرغ را ارایه دهد, به طوری‌‏که حداقل ذخیره‌‏سازی باید 5 درصد و به میزان 70 هزار تن صورت گیرد که در این ایام و در طول سال با هیچ مشکلی روبه‌‏رو نشویم ؛‌‏ زیرا ذخیره 20 و یا 30 هزار تنی نمی‌‏تواند از نوسانات قیمت جلوگیری به عمل آورد.
وی ، بیان کرد: ماهانه 110 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ از سوی مرغ‌‏داران تولید می‌‏شود که در برخی ایام با توجه به افزایش مصرف به تولیدی بالغ بر 130 هزار تن در ماه نیاز می‌‏شود که تامین این میزان در شرایط خاص بازار باید از سوی دولت و به طریق ذخیره‌‏سازی به موقع انجام شود.
آذروش تصریح کرد: مجوز واردات 30 هزار تنی گوشت مرغ در حالی صادر شده که برای خرید گوشت مرغ از تولید‌‏کنندگان داخلی و ذخیره‌‏سازی آن اقدام جدی صورت نگرفته است.
وی, ارایه برنامه‌‏های بحران را از سوی دولت امری ضروری خواند و گفت: دولت باید در شرایط ثابت و مناسب هرساله برای همان سال برنامه‌‏ریزی ذخیره‌‏سازی را ارایه دهد که این امر باید منطبق با واقعیت و شرایط جامعه اعمال شود, ضمن آن‌‏که هدایت و مدیریت تولید از سوی دولت مشکلات در این صنعت را تقلیل می‌‏دهد.

 
کلمات کلیدی ذخيره
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com