مرغ بسته‌بندی شده در چند قدمی تهران

مرغ بسته‌بندی شده در چند قدمی تهران

ازجمله الزاماتی که طی سال‌های گذشته درجهت سلامت افراد جامعه احساس شده، بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در سراسر کشور است که البته این موضوع در سال های اخیر از اهمیت و توجه بیشتری بین مسوولان و اقشار مختلف جامعه برخوردار شده، بطوری که اکنون شاهد هستیم در اکثر نقاط کشور این اقدام انجام می‌شود.
به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از آنجایی که گفته می‌شود انجام بسته‌بندی و شناسنامه‌دار کردن گوشت مرغ در کشور جلوی بسیاری از اقدامات غیربهداشتی و تخلفات را در فرایند کشتار و توزیع گوشت گرم مرغ می‌گیرد بنابراین لازم است که در اجرای این طرح در سراسر کشور سرعت بیشتری داده شود.
گزارش‌ها حاکی از آن است که خوشبختانه این طرح در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور اجرا شده است ولی متاسفانه با وجود اینکه در استان تهران بیشترین مصرف گوشت مرغ را داریم اما بسته‌بندی گوشت مرغ در این استان هنوز اجرایی نشده و با وجود وعده‌های مسوولان برای انجام این اقدام در سال‌های گذشته، هنوز گوشت گرم مرغ بدون بسته‌بندی در این استان توزیع می‌شود.
در این باره دکتر مجتبی نوروزی ـ رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گوشت مرغ منجمد در تمام کشور به شکل بسته‌بندی عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: درمورد گوشت گرم نیز تنها در 2 استان تهران و سیستان و بلوچستان عرضه به صورت غیر بسته‌بندی انجام می‌شود که البته در استان سیستان و بلوچستان به دلیل وضعیت فرهنگی حاکم، مرغ به صورت بسته‌بندی عرضه نمی‌شود.
نوروزی ‌با تاکید بر اینکه پیگیر رفع شدن مشکلات بحث بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در استان سیستان و بلوچستان هستیم، اضافه کرد: در استان تهران نیز به دلیل وسعت استان باید کشتارگاه‌های طیور آمادگی لازم را برای بحث بسته‌بندی گوشت گرم مرغ داشته باشند.
او با اشاره به اینکه برخی از کشتارگاه‌های طیور تغییر ساختار داده و آمادگی لازم را برای بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در استان تهران کسب کرده‌اند، ادامه داد: برای انجام این اقدام در استان تهران باید همه کشتارگاه‌ها همزمان بسته‌بندی را آغاز کنند ضمن اینکه عملیاتی کردن بحث بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در استان تهران هماهنگی‌های بین بخشی بسیاری را از جانب وزارتخانه‌های بازرگانی، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، کشور و نیروی انتظامی می‌طلبد.
وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف بحث‌های مختلفی دراین زمینه مطرح است، افزود: ما بعد از کسب آمادگی لازم از سوی کشتارگاه‌ها آمادگی اجرایی کردن این طرح را داریم هرچند که برخی از کشتارگاه‌ها این آمادگی را دارند ولی برای شروع کار باید همه کشتارگاه‌ها همزمان اعلام آمادگی کرده و کار را شروع کنند.
نوروزی تاکید کرد: اگر همه کشتارگاه‌ها را آماده بسته‌بندی گوشت مرغ کنیم حدود 50 درصد طرح جلو رفته است و 50 درصد بقیه به هماهنگ شدن دستگاه‌ها بستگی دارد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه انجام بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در بسیاری از استان‌ها نشان‌دهنده فعالیت جدی سازمان برای بحث بسته‌بندی است، ادامه داد: ما مسر هستیم که هرچه سریعتر طرح بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در استان تهران اجرا شود ولی به دلیل مشکلات فرهنگی و افزایش قیمت که به برخی نقاط نسبت می‌دهند مقداری این کار با کندی پیش می‌رود ولی طی ماه‌های آینده در راستای اجرای این طرح در استان‌های ذکر شده پیشرفت‌هایی ایجاد می‌شود.
دکتر علی آذروش ـ دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور نیز درباره اجرایی نشدن طرح بسته‌بندی گوشت مرغ در استان تهران، اظهار کرد: برای این اقدام ظرافت‌هایی وجود دارد که باید این ظرافت‌ها دیده شود.
وی با بیان اینکه بدون بسته‌بندی، مشخصات مرغ توزیعی بین مصرف‌کنندگان مشخص نمی‌شود، ادامه داد: اجرا نشدن این طرح در استان تهران موضوعی است که همه دست‌اندرکاران این بخش و حتی بخش خصوصی را آزار می‌دهد چراکه خلأ این اقدام شایسته پایتخت کشورمان نیست.
آذروش با تاکید بر اینکه برای بسته‌بندی مرغ در استان تهران پیش زمینه‌هایی نیاز است، تصریح کرد: احتمالا این پیش‌نیازها به تدریج در حال اجرایی شدن و آماده شدن است تا اینکه به زودی شاهد بسته‌بندی مرغ در استان تهران نیز باشیم.
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه در استان تهران روزانه بین700 تا 800 تن مرغ مصرف می‌شود، افزود: باتوجه به اینکه در کشور4 هزار تن گوشت مرغ مصرف می‌شود میزان مصرف مرغ در تهران رقم بسیار بالایی است که به همین دلیل حساسیت‌های خاصی روی این قضیه است که باید تمام این موارد دیده شود و اگر صرفا بحث بهداشتی این قضیه را دنبال کنیم و سایر مباحث مرتبط را نادیده بگیریم، نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد.
او افزود: به نظر می‌رسد که به تدریج این بستر در حال فراهم شدن است که امیدوار هستیم به زودی شاهد عرضه مرغ بسته‌بندی در بازار استان تهران باشیم.
حمید رحیلی‌نژاد ـ دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، عدم اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن عرضه مرغ در استان تهران را به‌رغم آمادگی کامل کشتارگاه‌های صنعتی طیور، یکی از مشکلات کشتارگاه‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود همه مزایای این طرح هیچ اقدام خاصی در این زمینه در استان تهران انجام نشده است.
طرح شناسنامه‌دار کردن عرضه مرغ را طرح مصوب سازمان دامپزشکی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح در تمام استان‌های کشور در حال اجرا است و مسوولان و مقامات استان تهران نیز بر اجرای این طرح تاکید دارند و همچنین با وجود تایید همه مسوولان و کارشناسان دستگاه‌های مختلف اجرایی، بهداشتی، اقتصادی و توزیعی و مصوب شدن این طرح در کمیسیون شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مشخص نیست که چه موانعی بر سر اجرای این طرح وجود دارد که تاکنون اجرایی نشده است؟!
وی خاطرنشان کرد: عرضه مرغ با شناسنامه معین، با مشخصات تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام، آدرس و تلفن کشتارگاه و شماره پروانه بهداشتی معتبر بر روی بسته‌بندی آن صورت می‌گیرد.
رحیلی‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از60 تا 70 درصد مرغ مورد نیاز بازار استان تهران به صورت زنده یا گوشت مرغ از استان‌های همجوار این استان تامین می‌شود، افزود: از آنجایی که این مرغ‌ها به صورت فله‌ای وارد استان تهران می‌شود بنابراین رقابت بر سر این است که مرغ‌ها افت وزن کمتری داشته باشند و کسانی موفق‌ترند که مرغ‌های تمیز نشده‌ی بیشتری را وارد بازار استان تهران کنند.
او ادامه داد: در چنین بازار رقابتی، استان‌هایی که شناسنامه‌دار کردن و بسته‌بندی مرغ را انجام می‌دهند مرغ‌های با کیفیت را بسته‌بندی و بقیه مرغ‌های بی‌کیفیت را حتی با کاهش قیمت در بازار تهران عرضه می‌کنند ضمن اینکه متاسفانه این انگیزه وجود دارد که در این استان‌ها مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته را از بسته‌بندی خارج و پس از قراردادن در آب یخ در تهران با نرخ پایین‌تر بفروشند که این اقدام علاوه بر لطمه زدن به کشتارگاه‌های استان تهران باعث خواهد شد که مردم تهران همواره وسواس خاصی را برای خرید مرغ داشته باشند.
دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران با تاکید براینکه طرح شناسنامه دارو بسته‌بندی مرغ در استان تهران از الزامات رعایت حقوق مصرف‌کننده است، بیشترین منفعت این اقدام را متوجه مصرف‌کنندگان دانست و افزود: اجرای این طرح علاوه بر مشخص کردن مسائل بهداشت عمومی جامعه در پایتخت ایران به عنوان آیینه تمام استان‌های کشور، باعث ایجاد شفافیت در کیفیت گوشت مرغ توزیع شده می‌شود و مردم را از این جهت مطمئن می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه تمام بخش‌های مرتبط با این طرح به دلیل مزایای بالای آن موافقت خود را برای اجرایی کردن آن اعلام کرده‌اند، اضافه کرد: شناسنامه‌دار کردن و بسته‌بندی کردن مرغ‌ در استان تهران باعث می‌شود که جهت رقابت استان‌ها برای توزیع مرغ در استان تهران به افزایش کیفیت این تولیدات تغییر جهت دهد ولی متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که طی 5 سال گذشته انجام داده‌ایم تاکنون مشخص نشده که به چه دلیل از اجرای این طرح ممانعت می‌شود.

 
کلمات کلیدی بسته بندی
نظرات شما
  •  

    م. یوسفعلی گفت : ۹۰/۰۷/۱۷

    بسته بندی مرغ از نظر صرفه اقتصادی و بهداشت، حائز اهمیت است. اینجانب در پی راه اندازی و توزیع مرغ بسته بندی هستم اما نیاز به مساعدت و همکاری مسئولین ذیربط دارم.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com