مدیر مجتمع لاین بابل‌کنار: تمام جوجه‌های یک روزه مرغ اجداد کشور از خارج وارد می‌شود

مدیر مجتمع لاین بابل‌کنار: تمام جوجه‌های یک روزه مرغ اجداد کشور از خارج وارد می‌شود

مدیر مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرین بابل‌کنار گفت: در حال حاضر تقریبا کلیه جوجه‌های یک روزه اجداد کشور از خارج وارد می‌شود.
حمید شجاعی مدیر مجتمع لاین بابل‌کنار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرین بابل‌کنار به عنوان تنها مرکز پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین در کشور بوده که در حال حاضر زیر نظر شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حال فعالیت است.
وی افزود: فرایند تولید جوجه یکروزه از پرورش گله‌های لاین آغاز و با پرورش گله‌های اجداد و مادر ادامه می‌یابد و در این مسیر یک طرفه، گله‌های لاین به عنوان تنها منبع ژنتیکی تجدید شونده و در راس هرم تولید و تامین جوجه در صنعت طیور قرار گرفته و از طریق گله‌های اجداد و مادر تولیدی ضمن تاثیر مستقیم بر کم و کیف جوجه‌های یکروزه مورد مصرف در واحدهای مرغداری، به عنوان نقطه شروع برای تمامی فعالیتها در این صنعت محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: تکنولوژی پرورش لاین و تامین مواد ژنی مورد نیاز صنعت طیور تا دو دهه قبل در انحصار چند کمپانی فعال در شش کشور اروپایی و امریکایی قرار داشت، به گونه‌ای که مواد ژنی مورد نیاز تمامی کشورهای فعال در زمینه پرورش طیور صنعتی از طریق همین کشورها تامین می‌شد.
مدیر مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرین بابل‌کنار گفت: در کشور ما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تفکر رسیدن به خودکفایی در عرصه‌های گوناگون به ویژه در بخش کشاورزی به عنوان منبع اصلی تامین کننده مواد غذایی به شدت مورد توجه قرار گرفت و در این راستا تکمیل زنجیره تولید در صنعت طیور از طریق انتقال تکنولوژی پرورش لاین به داخل کشور و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی به عنوان یکی از ضروریات برای تامین امنیت غذایی در اولویت برنامه ریزی‌های این زیربخش قرار گرفت.
شجاعی تصریح کرد: طرح اجرایی ایجاد مرکز پرورش لاین در حدود سال 1361 توسط وزارت کشاورزی وقت تدوین و عملیات عمرانی آن در سال 1362 در یک هزار و 137 هکتار از اراضی جنگلی منطقه بابل‌کنار واقع در استان مازندران آغاز و با اتمام عملیات ساختمانی با ورود گله اجداد بطور آزمایشی شروع به کار کرد.
وی افزود: با توجه به تحقیقات و بررسیهای انجام شده، نژاد هایبر و متعلق به شرکت یوری برید هلند برای تامین گله لاین مناسب تشخیص داده شد و طی قراردادی اولین گله لاین در سال 71 به کشور وارد و اولین تولیدات اجداد آن، سال بعد با نام تجاری آرین وارد بازار کشور شد.
مدیر مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرین بابل‌کنار خاطرنشان کرد: متاسفانه از سال 1378 به بعد با واردات بی‌رویه گله‌های اجداد و طرح انحلال شرکت پشتیبانی امور دام، مقدمات کاهش حضور و سهم تولیدات لاین آرین در بازار جوجه گوشتی فراهم و سهم 80 درصدی آن (در سالهای منتهی به سال 78) در سال 84 نزدیک به صفر کاهش یافت.
شجاعی افزود: خوشبختانه از سال 1385 با هدف حفظ گله‌های لاین به عنوان بخشی از ذخائر استراتژیک دامی کشور و فراهم نمودن امکان بازگشت تولیدات آن به بازار، برنامه ریزی برای احیاء مجدد نژاد آرین علیرغم از دست رفتن بسیاری از امکانات نظیر ایستگاههای اقماری و خروج بخش عمده‌ای از نیروهای متخصص به بهانه انحلال آغاز و مقدمات ورود مجدد ارین به بازار فراهم شد.
مدیر مجتمع لاین بابل‌کنار گفت: در پرورش و اصلاح نژاد لاین کلیه صفات تولیدی، اقتصادی از طریق انتخاب نمونه‌های برتر ژنتیکی در گله‌های مختلف لاین و تکثیر آنها بهبود یافته و از طریق گله‌های اجداد و مادر در قالب جوجه‌های هیبرید گوشتی متبلور می‌شود.
وی افزود: کل پروسه تولید جوجه گوشتی از یک گله لاین چیزی در حدود 4 - 3.5 سال به طول می‌انجامد که این مدت کلیه مراحل به‌گزینی تکثیر، تلاقی را در برمی‌گیرد. بنابراین هر گونه عملیات اصلاحی در لاین‌ها پس از حداقل 3.5 سال در جوجه‌های گوشتی بروز می‌کند.
شجاعی ادامه داد: در طول سالهای اولیه پس از راه‌اندازی این مجموعه به خوبی نشان داد که می‌تواند بخش اعظم نیاز کشور در شرایط عادی و نیز 100 در صد نیاز در شرایط غیر عادی را تولید نماید. در حال حاضر نیز مجموعه لاین بابل‌کنار با توان تولید سالانه 240 هزار قطعه خط D اجداد می‌تواند کل نیاز کشور به جوجه اجداد را تامین نماید.
مدیر مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرین بابل‌کنار گفت: در خصوص سن کشتار در کشور اعلام کرد: در کشور ما با توجه به بازار پسندی و ذائقه مصرف کننده معمولا در هفته هفتم (49 روزگی) انجام می‌گیرد و در کشورهای دیگر در سنهای پائین‌تر (35 روزگی) نیز کشتار می‌شود.
شجاعی در خصوص وزن مرغ در زمان کشتار و همچنین ضریب تبدیل آن گفت: کمپانیهای رقیب ادعاهای متفاوتی را اعلام می‌دارند که البته در شرایط مدیریتی مختلف نتایج متفاوتی حاصل می‌شود.
مدیر مجتمع لاین در خصوص مصرف هورمون در صنعت طیور کشور افزود‌: تا کنون در خصوص مصرف هورمون در کشور چیزی نشنیده‌ام با توجه به هزینه بالای مصرف هورمون و سرعت رشد بالای مرغهای گوشتی بدلیل اصلاح نژاد آنها مصرف هورمون اقتصادی به نظر نمی‌رسد.

 
کلمات کلیدی اجداد
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com